RECENZE: Vladivojna La Chia i nadále poetická, nově elektronická

Vydáno 17.06.2013 | autor: redakce

Ohně - tak zamýšlela Vladivojna La Chia pojmenovat své třetí sólové album. Nakonec je všechno jinak a nahrávka dostala název Šraf. Za ním se skrývá stará známá Vladivojna se svými poetickými texty, naopak nové je u ní angažování elektroniky.

RECENZE: Vladivojna La Chia i nadále poetická, nově elektronická RECENZE: Vladivojna La Chia i nadále poetická, nově elektronická

vladivojna sraf COVVLADIVOJNA LA CHIA
ŠRAF
Vlastní náklad
10 trax / 34:33

Album Šraf vyšlo v digitální podobě 16. dubna, jeho fyzická podoba v těchto dnech. Zpěvačka totiž díky projektu HitHit vybrala požadovanou částku a může si jej vydat sama, jak byla dosud zvyklá. Skoro celou nahrávku i sama nahrála, až na violoncello, které má tradičně na starost Terezie Kovalová, a saxofon Američana Joea Cohena a Marcely Kučové. Sama se pustila i do točení videoklipů; do této chvíle vznikl Milkshake a Alchymista.

Album začíná ne zrovna optimisticky písní Spěchej pomalu se zcela jasně adresovaným textem řidičům hazardérům: "Noc je dlouhá, nestřízlivěj, nebuď vzadu, zapij mládí, zvolni uzdu, nešetři se, co je zítra, není jisté", přičemž sloky jsou rapované a dohromady spojené už zpívaným refrénem. Dalšími "dobrými" radami Vladivojna nešetří - v další písni, svižném elektro Milkshakeu, zase radí: "Nejez, co chutná jak šváb, a nepij kopretiny, nejezdi na červenou, i když máš megasplíny".

Na desce se nachází ve velkém počtu ryze instrumentální věci, vystavěné na kontrastu akustického nástroje a elektronického zvuku. Například v Dancing Heaven proti elektronickému podkladu v rytmu tanečního houseu zní melodie ve smyčcích, Ohně Vladivojna charakterizuje rockovým riffem elektrické kytary a podporuje svým vokálem, ve Výstražné dobarvuje orientálně znějícím vokálem elektroniku a violoncello, Mission Ram Kraft uvadí saxofonem, který doplňuje elektrickou kytarou.

Deska Šraf není stavěna jako výpověď, což bychom od Vladivojny čekali nejvíc. Až na zmíněné Spěchej pomalu, Milkshake, Svítání a Alchymista nemají písně ucelený text a zprostředkovávají pouze emoce. Je to Vladivojnin zvukový experiment, ale místy se nejde zbavit pocitu, že daný motiv už člověk někde slyšel. Nic to však nemění na tom, že se Šraf velice příjemně poslouchá.

BEST TRAX: Spěchej Pomalu, Alchymista, Mission Ram Kraft
ZKUS TAKY: Načeva - Fontanela, Lenka Dusilová - Baromantika, Kazety - Kazety

Nikola Illeová