Vydáno 20.07.2013 | autor: Daniel Maršalík

Hlavní hvězdou druhého dne Colours of Ostrava byl irský písničkář Damien Rice, který si českou premiéru odbyl před rokem v pražském klubu Roxy. Nadchnul i podruhé.

LIVE: Damien Rice si na pódium Colours pozval i Markétu Irglovou LIVE: Damien Rice si na pódium Colours pozval i Markétu Irglovou

colours2013 day2 damienDAMIEN RICE
Colours of Ostrava
19. 7. 2013

Před rokem nechal zpěvák a skladatel v Roxy vypnout i bar, aby jeho hudební produkce nebyla rušena zbytečným hlukem. Damien festivaly většinou vynechává, ale od ostravských pořadatelů se nakonec přemluvit nechal. A udělal dobře. Návštěvníci Colours mu během nekterých skladeb připravili stadionový kotel, který v menších klubech těžko zažije.

Těsně po jednadvacáté hodině se na pódiu objevil umělec v pestrobarevné roztrhané košili s kytarou na krku. Vedle něj jen klavír; žádné bicí, žádné další nástroje. Bylo jasné, že Damien opět bude muset o přízeň publika bojovat sám.

Ještě při prvních dvou skladbách intimní náladu koncertu lehce narušovaly hlasitější rozhovory diváků. Ty ale brzy přestaly a chvílemi bylo naprosté ticho. Písničkář Ostravu svými silnými melodiemi doslova hypnotizoval. Emoce, kterými jsou prošpikované jeho písně z desek O a 9, přenášel i naživo na tisíce lidí v publiku. Zejména dívkám v předních řadách jako by kučeravý umělec prováděl ruční masáž srdce.

colours2013 day2 damien-8

Očekávaným překvapením byla hostovačka Markéty Irglové, jež pár hodin před tím odehrála svůj koncert v konferenčním sále budovy Gong. Přátelství Rice s rodinou Irglů je dobře známá a Markéta tak mohla Irovi sekundovat ve skladbách Cold Water a Hallelujah Leonarda Cohena. Irglová tak aspoň trochu nahradila absenci Damienovy expartnerky Lisi Hannigan, která po dlouhý čas Rice na koncertech doprovázela. Pravidelní návštěvníci Colours si sympatickou Lisu mohou pamatovat z roku 2011, kdy zde vystupovala.

Po odchodu Markéty zazněl největší hit The Blower's Daughter, který Damienovi otevřel dveře do milionu obývacích pokojů na celé zemi, a dnes už velmi známé pódiové ztvárnění skladby Cheers Darling. Při něm si zpěvák k sobě na jeviště pozve dívku z první řady a otevře láhev červeného vína. Ta padne během následujících pěti minut. Damien napůl vypráví, napůl zpívá svůj příběh o tom, jak tragikomicky balí zadanou slečnu v baru těsně před zavíračkou. I když tohle minipředstavení fanoušci znají ať už z živých představení nebo z videí na youtube, vždy pobaví a velmi uvolní atmosféru. Právě po Cheers Darling se publikum osmělilo k stadiónovému doprovodnému potlesku. Damien v tu chvíli rozdělil své příznivce do tří skupin a každou nechal zpívat svůj part písně Volcano. Úchvatné finále na folkový gig!

colours2013 day2 damien-5

colours2013 day2 damien-4

Ve srovnání s ostravským vystoupením Damiena Rice působilo to loňské v Praze více uvolněně. Damien tehdy mnohem více hovořil s diváky, sršel vtipem a na závěr ty nejvěrnější pozval na Karlův most, kde pokračovala improvizovana afterparty. V Ostravě byl Damien omezený časem, mezi skladbami proto moc nehovořil a prostě jen hrál své hořkosladké melodie. Punc neopakovatelnosti ale vytvořili diváci, kteří se špičkovým výkonem "kluka s kytarou" nechali oddaně strhnout.

text: Daniel Maršalík, foto: Matěj Slezák

0,00