LIVE: Steve Vai demonstroval možnosti elektrické kytary

Vydáno 30.09.2013 | autor: redakce

Koncerty předních mágů elektrické rockové kytary bývají mnohdy zapeklitou záležitostí. Ne vždy se totiž podaří instrumentalistovi vystavit set natolik dobře, aby koncert v záplavě předváděných hráčských technik nepřerostl v bezduchou exhibici. Steve Vai se s nelehkým úkolem popasoval dobře.

LIVE: Steve Vai demonstroval možnosti elektrické kytary LIVE: Steve Vai demonstroval možnosti elektrické kytary

steve vai 1STEVE VAI
Lucerna, Praha
29. 9. 2013

Americký kytarový mistr Steve Vai naštěstí disponuje v rámci daných mezí poměrně variabilním materiálem. Jeho první pražské sólové vystoupení tedy slibovalo silný zážitek. Žák legendárního Joe Satrianiho, spoluhráč Franka Zappy a člen kytarového komanda s názvem G3 rozhodně nezklamal. Přesto se ani jemu nepodařilo udržet tah snad až přespříliš dlouhého koncertu v pomyslných maximálních obrátkách.

První polovina Vaiovy kytarové lekce se přitom povedla na výbornou. Nepostrádala prakticky nic. Relativně slušný a především plně čitelný zvuk nechával vyniknout s neskutečnou lehkostí prezentovaným rychlým prstolamům, které však rozhodně nesplývaly v pouhou tuctovou etudu. S citem vystavěná sóla a proložená s extrémním citem prezentovanými dlouhými tóny musela bavit i ne zcela zasvěcené posluchače. Steve je navíc showman - během vystoupení převlékal své extravagantní kostýmy, mezi nimiž nechyběla ani světélkující a lasery vyšperkovaná kombinéza, snažil se nezůstat statický a často obveseloval publikum divokými tanečními kreacemi. Hráčovy "ibanezky" pak nezřídka lítaly okolo jeho těla a hlavy.

steve vai 21

Po hudební stránce bylo vše v naprostém pořádku. Zkušená kapela s přehledem vytvářela prostor pro Vaiovo instrumentální běsnění. Sám principál její služby ocenil sympatickým gestem, když nechal kytaristu Dave Weinera prezentovat jeden song z jeho aktuální sólové desky a bubeníkovi Jeremy Colsonovi dal prostor pro sólo na bicí. Zatímco vložka prvně jmenovaného byla dobrým zpestřením, druhý výstup tolik zajímavých momentů nepřinesl a změnil se spíše ve zbytečnou vycpávku, která nastavovala již dostatečně dlouhý, 2 hodiny a 45 minut trvající set.

Právě snaha o určitou teatrálnost a "show", která měla zřejmě pobavit ty, kteří nedokázali vstřebat z drtivé většiny čistě instrumentální koncert, bohužel vystoupení příliš nepomohla. Ba naopak ho zbytečně protahovala a ubírala mu na spádu. Vstup s pouťovými diodami ověšenými perkusemi či zdlouhavá eskapáda s vytvářením "nového songu" za pomoci dvou šťastlivců z publika přizvaných na pódium byly snad až příliš do počtu.

steve vai 2steve vai 11

Byť je Steve nepochybně sympatický a veselý chlapík, moment, kdy vzal svůj nástroj do ruky a jal se ukázat, co elektrická kytara pod vedením naprostého mistra, pravděpodobně nejvšestrannějšího hráče světa dovede, tak působil jako balzám na duši i uši. Tyto chvíle naštěstí v nedělní večer převažovaly. Diváci tak mohli z pražské Lucerny odcházet uspokojení.

text: Matěj Bílý, foto: Mirek Valenta

0,00