RECENZE: Katy Perry - zvířátka, kytičky a dobře odvedené řemeslo

"Když to není rozbité, tak to nespravuj," prohlásila na adresu výběru producentů pro svou aktuální desku kalifornská zpěvačka Katy Perry. A v podstatě tím vystihla celé album.

RECENZE: Katy Perry - zvířátka, kytičky a dobře odvedené řemeslo RECENZE: Katy Perry - zvířátka, kytičky a dobře odvedené řemeslo

Katy Perry PrismKATY PERRY
PRISM
Universal Music
13 trax / 48:43 min

Tracklist: Roar, Legendary Lovers, Birthday, Walking On Air, Unconditionally, Dark Horse (feat. Juicy J), This Is How We Do, International Smile, Ghost, Love Me, This Moment, Double Rainbow, By The Grace Of God

Globální úspěch předchozí řadovky Teenage Dream byl tak obrovský, že uhnout z cesty a přicházet s něčím úplně novým by se nemuselo dabérce Šmoulinky a příležitostné pracovnici Unicefu vyplatit. "Více téhož!" se tak stalo základní mantrou pro tvorbu novinky v režii Dr. Luka, Maxe Martina, Klase Åhlunda a dalších. Ta opět bohatě čerpá z populární hudby osmdesátých a devadesátých let a na nějaké autorské výpovědi zvysoka kašle. No vážně - na to, že má zpěvačka za sebou těžký rozvod s Russelem Brandem zní ze sluchátek až překvapivě uvolněně. Skoro se tomu nechce věřit, ale v podstatě jediným pohledem zpět se stala bojovně naladěná oslava vnitřního ducha Roar, jinak se ale o jejich vztahu dozvíte daleko více z autobiografického snímku Katy Perry: Part Of Me, než z poslechu cédéčka s fotografií od Ryana McGinleyho na přebalu.

Prism sází na daleko odlehčenější, líbivou a snadno přístupnou formu, která interpretce už brzy přidá do sbírky další řadu komerčně úspěšných hitů. Potenciál zde určitě je a není ho málo. Orientálními prvky dobarvená Legendary Lovers, provzdušněná vykrádačka Kathrine And The Waves či Crystal Waters Walking On Air, letní párty hymna This Is How We Do nebo asi nejzábavnější položka Birthday, které šťávu dodává lehký sexuální podtext. To jsou hlavní reprezentanti, kteří už za několik týdnů mohou úspěšně svádět boj o nejvyšší hitparádové příčky. Všechno jsou to výborné kousky a zároveň dostatečně přesvědčivé důkazy o tom, že Katy Perry je mezi špičkou královen současného popu oprávněně.

Zvláštní vypíchnutí si ale zaslouží mrazivá Dark Horse, kde se čerstvá majitelka Maserati ukazuje ve zcela nové podobě a snad jako vůbec první mainstreamový interpret experimentuje s trapem, tedy žánrem, který si možná už brzy získá celosvětovou oblibu širokého publika. Kdo ví, možná právě to je směr, kam by se mohl pop ubírat v dalších letech. Určitě bude velmi zajímavé sledovat, zda její management bude dostatečně odvážný a skladbu vyšle do světa jako příští singl.

Katy-Perry Shot5 TOPDruhým pohledem...

Pro klid zapřisáhlých alternativců ještě dodejme i druhý pohled: Takže ano, je to prvoplánové, přeslazené, trochu kýčovité a vlastně to nepřináší skoro nic nového. Jenže takový byl popový střední proud amerického střihu vždycky. Teď už záleží jen na vkusu posluchačů a optice, s jakou budou k Prism přistupovat. Nekritické nadšení asi není úplně na místě, ale příznivci nenáročného, přímočarého a čistokrevného popu budou určitě spokojeni.

Kdybychom mohli album Prism hodnotit jen na základě jeho první poloviny, mohlo by být hodnocení vyšší. Přepálená stopáž (bavíme se o Deluxe Edici) ale nahrávce zbytečně škodí a ve druhé půlce už bohužel najdete jen vatu, ze které vyčnívá pouze velice příjemná klavírní záležitost By The Grace Of God. Zbytek už je ale obyčejný a nenápaditý až hrůza. A když už jsme u těch záporů, tak pro své vlastní dobro se raději ani nepokoušejte analyzovat texty. Stokrát omletá klišé, nekonečné párty a banální zamilované zpovědí, toť jejich základní témata.

Ale co, vyčítat popu, že je moc popový, je asi tak validní jako kritizovat čokoládu za to, že nechutná jako guláš. I přes to je však Prism dobrá deska. Jejím primárním cílem je přece vygenerovat dostatečný počet hitů a dobře se prodávat. A v obojím zatím nezklamala. {vypnoutlink:Air}

BEST TRAX: Birthday, Dark Horse, By The Grace Of God
ZKUS TAKY: Sara Bareilles - Kaleidoscope Heart, Jessie J - Alive, Selena Gomez - Stars Dance

Jan Trávníček