RECENZE: Zázračná Birdy je ve svých sedmnácti hotovou zpěvačkou

RECENZE: Zázračná Birdy je ve svých sedmnácti hotovou zpěvačkou RECENZE: Zázračná Birdy je ve svých sedmnácti hotovou zpěvačkou

Birdy-Fire-WithinBIRDY
FIRE WITHIN
Warner Music
11 Trax / 43:43

Tracklist: Wings, Heart of Gold, Light Me Up, Words As Weapons, All You Never Say, Strange Birds, Maybe, No Angel, All About You, Standing in the Way of Light, Shine

Birdy se na scéně neobjevila z čista jasna, jak to někdy u hudebníků na prahu dospělosti bývá. K pianu usedla už v sedmi letech, o rok později i sama skládala. Ve dvanácti se stala vítězkou britské hudební soutěže Open Mic UK. Vyhrála kontrakt na debut, s nímž se vytasila do světa před dvěma lety. Poskládala jedenáct kousků z tvorby oblíbených kolegů a přezpívala si je po svém. Svým dětsky citlivým projevem si naklonila veřejnost i kritiky, aby je následně dva roky napínala čekáním na debut autorský. Čekáním na opravdovou Birdy.

Fakt, že se jedná o její první autorský počin ve věku, kdy si nesmí dát ještě ani skleničku vína, trochu vybízí tolerovat menší nedostatky. Nejsou však skoro žádné. Ukázalo se, že skutečná Birdy není jen další holka za klavírem, dalším dítětem s talentem a pěkným hláskem. Ukázalo se, že se nepostřehnutelně umí dostat pod kůži a po prvním poslechu Fire Within nezmizí. Tahle jedenáctka songů je čistá, ucelená a skromná. Jako by si jedna puberťačka jen tak mimochodem sedla ke klapkám a zabroukala pár tónů. Nenucenost propašovaná do všech kousků je jednou z hlavních ingrediencí, které přinutí i náhodného posluchače zmáčknout repeat. A už při onom prvním poslechu v hlavě zůstávají melodie a songy nesplývají v jeden tón. Při poslechu druhém už začíná být zcela jasné, že i textem pocukrovaný pop může být inteligentní a že z Birdy je hotový muzikant.

Její hedvábný a přesto místy ostrý hlas se stává nosnou kostrou celého alba, na kterém těžko lze najít něco, co by nebavilo. Hitparády obývající Wings je křehkou až skoro roztomilou - ale rozhodně ne hloupou - sondou do teenagerské zamilované poezie v chytlavě vystavěných tónech. Stejně tak zapamatovatelná je i Light Me Up, která spolu s Maybe desku rámuje pružnějšími melodiemi. Převládající většina songů je pak postavená na citové vlně, místy na melancholickém pianu jako třeba u No Angel, nebo na kytarových strunách nepostrádajících jednoduchost, jako tomu je u All About You. Celé je to uvěřitelné, osobní a minimálně dost líbivé. Přesto Fire Wihtin cosi chybí. Bezpochyby je mířená na posluchačova citlivá místa, jenže hlouběji zasáhnout nedokáže. Můžeme ale vůbec po někom sedmnáctiletém chtít, aby výrazně zacloumal s našimi emocemi?

Britská zpěvačka je teprve na začátku, ale její vyhlídky jsou skoro až zářné. Už teď je důkazem, že i romanťárny a sladký popík jde nedělat hloupě a to i přes čitelný rukopis ještě trochu naivního dítka. Je tu i zatraceně velká naděje, že s přibývajícím věkem její songy budou nabývat na fluidu a časem přinesou i tu neskutečně silnou emoční výpověď.

BEST TRAX: Wings, All About You, Srange Birds
ZKUS TAKY: Lenny - All My Love, Amy Macdonald - Life in Beautiful Light, Tegan and Sara - Hearthrob,

Martina Černá