RECENZE: Portless natočili "další řadovku"

Vydáno 17.12.2013 | autor: redakce

Čtyři hudebníci z původní pětice členů Support Lesbiens před rokem ohlásili odchod a schovali se v přístavu, který má znamenat nové začátky. Spojitost Portless s jejich minulostí je však logicky stále zřetelná.

RECENZE: Portless natočili RECENZE: Portless natočili "další řadovku"

PORTLESS-NewRide-cover-final-hiresPORTLESS
NEW RIDE
Universal Music
10 trax/ 33:54 min

Tracklist: To Be Together, Safe Flight, Dream a Dream, Hero, Take The Look, New Ride, Run Away, Storm, Get What You Wish, Bite Ya Lip

Na rozdíl od Support Lesbiens se Portless nikam posouvat nemuseli. Nečelí až takovému drobnohledu, jako je tomu u nové party kolem kytaristy Hynka Tomana, který si starý název ponechal a obklopil se hudebníky novými. To Kryštof Michal a jeho banda se v podstatě "jen" přejmenovali. Novou značku Portless postupně českému publiku představují už od jara. Nové songy ze své dílny začali přidávat do festivalových setlistů a postupně pracovali na dalších. Očekávaná deska New Ride vyšla ve stejném čase jako jejich bývalé skupině a její název tak trochu slibuje nový směr.

Do vydání alba kolovaly řeči, že Portless se navrátí k tvorbě ze svých počátků, že hlavní slovo opět dostanou syrovější kytary a tvrdší tón. Takovéto momenty se na desce skutečně nacházejí. Tedy jen místy. Většinu alba totiž tvoří mozaika dalších hudebních období bývalých Support Lesbiens. Zajímavě sestavěný atlas jejich dosavadních poloh rozhodně není vykrádačkou sebe sama. Jen ta snaha o nový zvuk není tak zřetelná a snadno zachytitelná, jak se možná očekávalo.

Změny obvykle přinášejí značné dávky inspirace, nesou v sobě potenciál, perspektivu rozšiřují o jiné úhly pohledu. Jenže tady zůstal onen velký potenciál nevyužitý. Muzikantsky povětšinou kvalitně odvedená práce, desku neschazuje žádný podprůměrný song a ani textová úroveň není špatná. Jen chybí emoce a naléhavost.

Kryštof Michal a spol. opustili po dlouhých letech své hudební útočiště, na krk jim několik měsíců dýchala média, všichni se ptali stále dokola "proč a co dál". New Ride se ale tváří, že vzniklo v poklidu a kýžený záchvěv s emocemi ani tělem nevyvolá. Rozehřeje, ale nerozproudí. Je to hudebně nejednotný celek, jaký nabízejí bestoffky, ale bez hitu.

Akustické kytary, místy nahé melodie, propašovaná přirozenost a sem tam záchvěv atmosféry rámuje nezaměnitelné zbarvení zpěvu Kryštofa Michala. Ti, kteří zůstavají věrni jeho hlasovému fondu mezi desítkou songů, o něž se postaral kytarista René Rypar, hitovku možná až tak nepotřebují. Český éter ale ano. Vypuštěný diskotékový Dream a Dream a silný refrén postrádající New Ride nedokázaly zopakovat úspěch singlů z dob minulých. Těžko to svede i poměrně atmosferická Hero nebo z mainstreamu lehce vyčnívající To Be Together.

Zatímco nová řadovka původních Supportů i přes absenci skutečně výrazného songu udrží kapelu v povědomí veřejnosti, v případě New Ride to není až tak jisté. {vypnoutlink:Kryštof}

BEST TRAX: To Be Together, Safe Fligt, Hero
ZKUS TAKY: Support Lesbiens - Leave a Message, Evelynne - Part of Identity, We On The Moon- Beating the Heroes