RECENZE: Cut Copy uctili svobodu a léto lásky zbytečně střídmě

Vydáno 18.01.2014 | autor: Lucie Malá

Cut Copy v závěru loňského roku vydali čtvrté řadové album, které v rámci turné představí 21. dubna v pražském Lucerna Music Baru. Kapela zanedlouho po vydání streamovala tři písně, následně poskytla k poslechu na internetu novinku celou.

RECENZE: Cut Copy uctili svobodu a léto lásky zbytečně střídmě RECENZE: Cut Copy uctili svobodu a léto lásky zbytečně střídmě

Cut-Copy-Free-Your-MindCUT COPY
FREE YOUR MIND
Modular
14 trax / 50:43

Tracklist: Intro, Free Your Mind, We Are Explorers, Let Me Show You Love, Into the Dessert, Footsteps, In Memory Capsule, Above the City, Dark Corner & Mountain Tops, Meet Me in the House of Love, Take Me Higher, The Waves, Walking in the Sky, Mantra

Název Free Your Mind je v podstatě zároveň základní definicí jeho obsahu. Cut Copy se povedlo uspokojivě natočit odpočinkovou desku, kterou můžeme charakterizovat slovy jako synthpop, elektronika, alternativa nebo indie. Čtveřice, na klubové scéně už relativně známá, si ale hlavně našla a vytyčila nový směr a intenzivně přičichla k fenoménu hippies i jejich životní filozofii, která hnutí přežila. Právě v tomto duchu skupina chtěla na novince "osvobodit svou mysl".

Přiznanou inspirací pro práci na desce bylo summer of love, léto lásky, jak uvedl frontman a producent alba, Dan Whitford. Jak první léto lásky, to sanfranciské z roku 1967, tak i druhé, datované okolo roku 1988 a situované v Británii, jež zahrnovalo hlavně žánry a subkultury jako rave nebo acid house. Téma svobody je samozřejmě věčnější než hippies, ale tohle jejich konkrétní uchopení kapelu na albu formovalo. I hudebně - zvláště v pomalejších, méně tanečních písních, např. ve Walking in the Sky. Nazývat desku čistým retrem a upomínkou na šedesátky a osmdesátky ale na druhou stranu nechceme, zní rozhodně pořád současně.

Změna stylu Cut Copy (či možná jen pokus o experiment a vzdání holdu dvěma velkým hnutím) je znatelná nejen v hudební složce, vysledovat můžeme jinou atmosféru a přístup i jinde. Singl Free Your Mind byl třeba opatřen podivným videoklipem, ve kterém hlavní roli jakéhosi Ježíše (?) hraje Alexander Skarsgård, který je známý z populárního seriálu True Blood. Nad smyslem a poselstvím se každý může zamyslet sám.

Album má ale své velké mouchy - je znatelně méně nápadité než jejich starší věci a místy se neubrání vyložené monotónnosti. Poloha, kterou tu kapela našla, může brzy omrzet, protože ji neuchopila ve vší nosnosti a potenciálu. Nepronikla totiž do hloubky. Slabinou jsou proto určitě i často vyprázdněné texty s klišé o svobodě, lásce a nacházení sebe sama. Cut Copy mají v tom, co se rozhodli udělat, ve výsledku velkou rezervu a nevyužitý potenciál. Mohli být mnohem přesvědčivější. Nejde o skutečně osvobozující a osvobozené album. Spíš než skutečným zakladatelem a vlaštovkou "třetího" léta lásky je poučeným hudebním referátem na dané téma.

BEST TRAX: We Are Explorers, Let Me Show You Love, In Memory Capsule
ZKUS TAKY: White Lies - Big TV, Hot Chip - In Our Heads, Neon Indian - Era Extraña

Lucie Malá