RECENZE: Bruce Springsteen je stále Boss. I vedle Toma Morella

Nové album rockového klasika Bruce Springsteena jednoznačně ukazuje jednu věc - hudba je univerzálním jazykem, který dokáže spojit lidi i s jinak velmi výrazně odlišným názorem na svět.

RECENZE: Bruce Springsteen je stále Boss. I vedle Toma Morella RECENZE: Bruce Springsteen je stále Boss. I vedle Toma Morella

High Hopes album Bruce SpringsteenBRUCE SPRINGSTEEN
HIGH HOPES
Sony Music
12 trax / 56:01

Tracklist: High Hopes, Harry's Place, American Skin (41 Shots), Just Like Fire Would, Down In The Hole, Heaven's Wall, Frankie Fell In Love, This Is Your Sword, Hunter Of Invisible Game, The Ghost Of Tom Joad, The Wall, Dream Baby Dream

Rocková ikona a drsňák, který spojuje v jedné osobě esenci všeho typicky amerického, navíc často zahalený symbolicky ve vlajce s hvězdami a pruhy. To je Bruce Springsteen. A vedle něj Tom Morello, hlavní tvář Rage Against The Machine, radikální levicový interpret, který na všem americkém nenechá nit suchou. Jak to může dopadnout, když se tihle dva dají dohromady?

Těžko hledat nějaké možné přirovnání v našich kulturních kruzích. S notnou nadsázkou to je stejné, jako kdyby Jiřina Švorcová psala texty pro Karla Kryla. Na první pohled nesmysl. Jenže kolegové zpoza velké louže hodili za hlavu svoje politické názory a začali promlouvat pomocí hudby, která je dovedla k úžasnému souznění a porozumění. Morello se tak stal výraznou posilou E Side Bandu, který však sám o sobě šlapal jako hodinky a vytvářel skvělý tým pro mistrovu tvorbu. Ostatně s tou to bylo také zajímavé. Nová řadovka by asi měla být složena z nových pecek, ale ono tomu tak není. Springsteen se rozhodl nahrát to nejlepší z toho, co za posledních dvacet let vymyslel.

Není tak divu, že vedle sebe najdeme znovu nahrané starší pecky, dosud oficiálně nevydané songy i coververze. A tak kupříkladu pilotní singl, který dal název celému albu, byl napsán koncem osmdesátých let a v roce 1996 byl poprvé nahrán na EP Blood Brothers. Srovnejte si schválně obě nahrávky a zjistíte, kde je skutečná síla a naléhavost. Velké naděje roku 2014 jsou daleko intenzivnější. Deska postupně graduje, aby vyvrcholila v pecce The Ghost Of Tom Joad, která původně dominovala stejnojmennému akustickému albu. Avšak nyní byl tento diamant vybroušen do cenného klenotu, který má neskutečnou sílu zejména díky tomu, že The Boss poskytnul prostor Tomu Morellovi i za mikrofonem. Síla a podmanivost tohoto spojení je až dechberoucí.

Nemá smysl se rozepisovat o jednotlivých stopách, ty jsou natolik rozmanité a barvité, že ani nejdou řádně slovy popsat. Bruce Springsteen předložil na začátku roku album, které sehraje významnou roli při bilancování a vybírání nejlepším letošních alb. Ano, možná naivně předbíháme, ale čas ukáže realitu a skutečnou sílu. Nicméně pokud chceme skutečně bilancovat, tak nová deska Bosse se sakra povedla a sázka na neznámou kartu plně vyšla.

BEST TRAX: High Hopes, The Ghost Of Tom Joad, American Skin (41 Shots)
ZKUS TAKY: Flamengo - Kuře v hodinkách, Black Sabbath - 13,  Pearl Jam - Backspacer

Petr Bláha