RECENZE: Štěpán Smetáček desetkrát jinak

Vydáno 09.02.2014 | autor: redakce

Aktuální sólovka Štěpána Smetáčka vnucuje přímo schizofrenní náhled: z radikálního hlediska působí jako počin šíleného kompilátora vzhlédnuvšího se v pejskovi a kočičce při vaření dortu, smírnější vidí obraz umělcovy široce otevřené hudební náruče.

RECENZE: Štěpán Smetáček desetkrát jinak RECENZE: Štěpán Smetáček desetkrát jinak

stepan smetacek oldschooll COVŠTĚPÁN SMETÁČEK
OLD SCHOOLL
Good Day Records
10 trax / 40:12 min

Tracklist: Intro, Mahulena, Sardopus, The Proffesionals, Thanx for Mr. Tesla, Riffor, Peter Gunn Theme, Glam Ego, Symfomanka, Ahmid Rahali

O oddanosti Štěpána Smetáčka, multiinstrumentalisty ponejvíce etablovaného za bicí soupravou, múzám nemůže být pochyb. Portfolio jeho muzikantských aktivit je nejen bohaté, nýbrž i žánrově rozmanité. Je tedy vcelku logické, že se snaží realizovat i vlastní nápady. Na Old Schooll chvályhodně většinu nástrojů nahrál sám a s výjimkou dvou coververzí znělek seriálů - více (Peter Gunn) či méně (Profesionálové) invenčních - je též autorem veškeré hudby. Tak má v pravém smyslu slova vypadat sólové album.

Rozpaky však přivozuje značná žánrová roztříštěnost. Po hitové rockůvce Mahulena, za jejíž refrén by se nemusel stydět ani Robert Kodym, obdařené zkrocenou fistulí Štěpánova souputníka ze street rockové éry Vitacitu Fany Stehlíka (je to už pradávno, ale vzpomeňme jeho hlasovou energii v Doktor Triceratops), utlumí vášně elektroniku i world music vzývající Sardopus s protipólem v ostrém kytarovém riffu. Pop rockovou Glam Ego pro změnu střídá Symfomanka přebíhající od scénické hudby k jazzu, který má Smetáček zřejmě v genech po otci a spadající též do tenat art rocku. A aby bylo uchopení kolekce ještě komplikovanější, ze dvou třetin ji tvoří výhradně instrumentální skladby. Ovšem upřímně vzato, má-li být slovní náplň natolik banální jako ve zmíněné Mahuleně, vůbec to nevadí. Bílou vránou budiž Ahmid Rahali s vokálním i textařským vkladem Oto Klempíře.

Ve Smetáčkově mysli se zrcadlí bezesporu pestrá hudební mozaika, leč v rámci alba prostě jde o nesourodou směsku, která zcela zastiňuje Štěpánovu řemeslnou zručnost a obrovský talent. Snad by bylo lepší skladby alespoň roztřídit do tématických bloků. Takhle převládá neblahé tušení, že Old Schooll bude patrně sloužit především jako dobová kronika ústřední postavě.

BEST TRAX: Sardopus, Symfomanka, Ahmid Rahali
ZKUS TAKY: Vladivojna La Chia & Banana – Jungle, Michal Pavlíček – Srdeční záležitosti, Adolf Vitáček – Je to hra

Daniel Folprecht