RECENZE: Meky Žbirka slavil 60 aneb Privel'a hitov nemoderného chalana

Vydáno 11.03.2014 | autor: redakce

Nenápadný a přesto tak výrazný. Sympaticky působící chlapík, muzikant, který na sebe neupozorňuje lacinými skandály, nýbrž za ním zůstávají aleje příjemně zpěvných, zdánlivě obyčejných písniček. To vše zas a znovu potvrzuje dvojdiskové DVD vydané u příležitosti Žbirkova životního jubilea.

RECENZE: Meky Žbirka slavil 60 aneb Privel'a hitov nemoderného chalana RECENZE: Meky Žbirka slavil 60 aneb Privel'a hitov nemoderného chalana

miro zbirka happybirthday COVMIRO ŽBIRKA
HAPPY BIRTHDAY
Česká televize
42 trax / 162:27 min

Tracklist: Balada o poľných vtákoch, Dr. Jekyll a Mr. Hyde, Možno sa ti zdá, 22 dní, Jesenná láska, Biely kvet, Zažni, Múr našich lások, Len s ňou, Denisa, Medley, Miliónkrát, Co bolí, to přebolí, All You Need Is Love, Hey Jude, Atlantída, Mám rád, Dievčatá, Biely kvet, Atlantída, 22 dní, Ticho, Pozri, Tvár, S tebou je kríž, Ticho/ Mesačný svit/S tebou je kríž, Slávou opitý, Kúp mi knihu, Katka, Možno sa ti zdá, Len s ňou, Adriana, V slepých uličkách/Nechodí/Pozri/Katka/Prvá, Let´s Make A Summer, Mayday, Myslím, že ti rozumiem, Mám rád, Co bolí, to přebolí, Cesta zakázanou rýchlosťou, Daj mi, Tento song, Tadam dam si dám

Hmmm, tak Meky již dosáhl padesátky? Ale ne, ač nevypadá, je mu dokonce o deset let víc. Přesněji bylo mu na podzim roku 2012, z něhož pochází záznam koncertu v zaplněné pražské O2 Areně.

V programu bez slabých míst se střídají skladby s doprovodnou kapelou, jak je můžete znát z běžných vystoupení, s intimně křehkými verzemi v podání Moravské filharmonie Olomouc (Balada o poľných vtákoch, Jesenná láska, Len s ňou, Atlantída). A samo sebou prolnutí obého, vždyť květnaté aranžmá Žbirkovým melodicky výrazným skladbám náramně prospívá. Tady je důležité si uvědomit obrovskou přednost této nesporné osobnosti slovensko-české scény, totiž že je nejen interpretem, nýbrž i autorem hudební stránky všech svých evergreenů. Prohlášení "musím skromně povedať, mám priveľa hitov," před směsí důležitých zápisů v diskografii, je naprosto výstižné.

Jinak ovšem ve finálním sestřihu nevyznívá Žbirkovo žertování mezi skladbami vždy právě vtipně, občas odkazuje na lásku k suchému anglickému humoru. Jsme-li u Mirova blízkého vztahu k zemi za kanálem La Manche, nepřekvapí pocta zbožňovaným The Beatles v podobě pompézní All You Need Is Love a naopak něžné Hey Jude. V obou případech není na místě zmiňovat coververze, spíš jde o pokorné přehrání originálů.

Druhá část kompletu loví v televizním archivu podstatně hlouběji. Vyštrachala Žbirku s Lehotským a Gombitovou v barvách Modusu (Dievčatá) či s odvěkým souputníkem a na svou dobu excentrickým multiinstrumentalistou Lučeničem v čele Limitu. V zajetí playbacku televizních vystoupení, jež jsou hodnotná především z dokumentárního hlediska, i v úsporných klipech (S tebou je kríž, Katka, Adriana) a dokonce čímsi mezi (Kúp mi knihu s hodně pofiderními prostřihy na odpudivý tovar socialistického sortimentu). Jistě, Bratislava ani Praha nejsou Hollywood, ale je zajímavé, jak úspěšní hitmakeři tehdy ne a ne natrefit na filmaře poskytnuvší adekvátně kloudné obrazové zpracování. Takový Petr Janda a jeho Olympic budiž podobně smutným příkladem. Ostatně dohledaná Let"s Make A Summer neboli variace na Ursinyho Beatmeny z roku 1965 potěší, avšak její klipové ztvárnění ze zdejšího raného kapitalismu také není kdovíco.

Každopádně jde o příjemně nostalgický a přitom stále svěží průřez úspěšnou kariérou člověka, který na své hudební misi nepodléhal trendům (i když elektrické bicí svého času dostihly i jeho), stále má co říct a jehož jediná image vždy byla, že nemá žádnou image. {Vypnoutlink:Katka}

BEST TRAX: Atlantída, Balada o poľných vtákoch, Biely kvet
ZKUS TAKY: Olympic - 50, Blue Effect - Live & Life, Michal Prokop - Live 60

Daniel Folprecht