RECENZE: Republic of Two aneb hudba věku melancholie

Vydáno 04.05.2014 | autor: redakce

Republic of Two zráli tři roky, než vydali plody své dosavadní práce. Po posledním albu remixů a remaků konečně došlo na studiové album s názvem Silent Disco. Dvojice má za sebou křest a dva videoklipy, před sebou větší část turné. A co je u nich ještě nového?

RECENZE: Republic of Two aneb hudba věku melancholie RECENZE: Republic of Two aneb hudba věku melancholie

republic of two COVREPUBLIC OF TWO

SILENT DISCO
Massimo Records
12 trax / 40:45

Tracklist: Let's Escape From Who We Are, Promise, Fire in Me, Cold Hands, Warm Heart, The Glass Is Broken, Silent Disco, Journey, What If, Me and My Regret, Needle in the Hay, Trust, Sleepers

"Při práci na třetí desce jsme hledali nový zvuk, nechali jsme ji uzrát a nechtěli jsme nic uspěchat, to je asi hlavní důvod, proč deska vychází po třech letech od té předchozí," říkají o ní samotní autoři. Během tohoto procesu se oba angažovali v jiných projektech a zráli tak po svém, což se ukázalo jako velmi přínosné. To nové, co pro desku ve studiu vyvinuli, je elektronický zvuk, čímž definitivně vykročili ze škatulky indie folku a dosavadního akustického písničkaření.

Do chladivé atmosféry alba doslova vtáhne první skladba Let's Escape From Who We Are, k níž natočili i první klip, celkem příznačně v Norsku. V podobné náladě se nese skladba vybraná pro další videoklip, Cold Hands, Warm Heart, který natáčeli pro změnu v Kamerunu. Ne všechno je však na desce zahaleno chladem, posluchačsky vřelejší jsou skladby jako Promise nebo Fire in Me, přičemž z celkové melancholičnosti se toho ale moc neztrácí. Ke konceptu celého alba pak odkazuje čistě instrumentální kousek Silent Disco, který desku  sice zastřešuje, ale zároveň jako by k jejich hudbě, kde tak významnou složku tvoří charakteristický hlasový projev autorů, tak nějak nepatřil.

Ne všem skladbám vládne elektronika, druhé půli dominuje spíše akustický zvuk, elektronikou jen lehce podpořen. V Me and My Regret převládá například klavír, akustická kytara plus elektrická kytara, překvapující country zvukem. Vrcholem tohoto propojení je závěrečná Sleepers, v níž se objevuje minimalistická pasáž ženského vokálu s doprovodem akustické kytary, čímž je dojem "plastičnosti" ještě více umocněn.

Elektronika Republic of Two sluší, na desce je s ní pracováno velmi funkčně a citlivě, až se zdá, jako by tenhle vývoj byl Mikoláši Růžičkovi a Jiřímu Burianovi nalinkován předem. Jak to celé bude znít naživo, se můžete přesvědčit na probíhajícím turné, na němž je doprovází například bubenice z Never Sol Lenka Dundrová.

BEST TRAX: Let's Escape From Who We Are, Cold Hands, Warm Heart, Sleepers
ZKUS TAKY: Bratři Orffové - Šero, Never Sol - Under Quiet, Boris Carloff - The Escapist

Nikola Illeová