RECENZE: Michael Jackson zůstává Králem popu i po smrti

Vydáno 12.05.2014 | autor: redakce

Tři a půl roku po vydání první posmrtné desky přichází label Epic Records s druhým pokusem vykřesat nějaký ten dolar navíc z pozůstalosti (zatím nesesazeného) Krále popu Michaela Jacksona. První pokus - album Michael - byl vyložený výsměch. Poučili se producenti aspoň napodruhé?

RECENZE: Michael Jackson zůstává Králem popu i po smrti RECENZE: Michael Jackson zůstává Králem popu i po smrti

Michael Jackson XCAPE COV fullMICHAEL JACKSON

XSCAPE
Sony Music
8 trax / 34:25 standardní verze (17 trax / 73:43 deluxe verze)

Tracklist: Love Never Felt So Good, Chicago, Loving You, A Place With No Name, Slave To The Rhythm, Do You Know Where Your Children Are?, Blue Gangsta, Xscape

Ano, dá se říct, že poučili. Tancovat na tak tenkém ledu, když už se vám jednou podařilo jej prolomit a řádně se vymáchat v ledové vodě, by se totiž nemuselo vůbec vyplatit. To proto, že fans tohoto velikána jsou do velké míry FANatičtí a ne pouze FANouškovští. Producenti si tentokrát reputaci nepošramotili, na čemž nese největší podíl obsah komplexnější deluxe edice alba.

Xscape v deluxe verzi obsahuje osm nových písní v podobě představ novodobé produkce a dále restaurované a remastrované originální verze v podobě, do které je dostal sám autor se svým týmem ještě za svého života. Tato kombinace je vůbec tím nejcennějším, co novinka skýtá. Dává totiž posluchači možnost výběru a srovnání.

Produkce oné novodobé části se ujal ve většině případů Timbaland, titulní skladbu Xscape produkoval její spoluautor Rodney Jerkins (pro Jacksona produkoval již You Rock My World), první singl vznikl v produkci rovněž jeho spoluautora Paula Anky a skladbu A Place With No Name zaštiťuje tvůrčí duo Norů z New Yorku vystupující pod značkou Stargate. Ti všichni měli nelehký úkol dát jednotný kabát materiálu, který vznikal v různých fázích Jacksonova života v rozmezí více než dvaceti let.

Největší postih zaznamenala úvodní a závěrečná skladba. Ze čtrnáctidenní session v domě Paula Anky v roce 1983 vzešla nejenom píseň This Is It, první to vlaštovka v Jacksonově posmrtné éře, ale i pilotní singl aktuální desky Xscape. Love Never Felt So Good, ležérní balada, kterou Michael nahrál pouze s pianem a v rytmu udávaném louskáním prstů, byla pro potřeby novinky přetvořena do podoby discohitu. Ani ten nejlepší kamuflážník ale nemohl doufat, že má Jackson až tak božský hlas, že bude sedět do jakékoliv nálady. V tomto případě jde o přešlap a to bez ohledu na to, jak dobrý je onen nový hudební podklad produkce připravila. O angažování Justina Timberlakea v další verzi téhož songu a této nenápadně nápadné snahy podsunout jej posluchačům jako nového krále popu ani nemluvě. Naopak mistrovským dílem je remake titulní Xscape, kdy z vykrádačky sebe samého - skladby Jam, kterou původní Xscape v beatu i v náladě kopíruje, vznikl slušně tepající závěrečný kus alba.

Zbytek v Timbalandově produkci nicméně trpí minimálně v jednom případě nepochopením autorova záměru či snahou být za každou cenu lepší než "ten nejlepší". To se projevuje v jediné skladbě s hitovým potenciálem. Originál Blue Gangsta oplývá jak perfektně gradujícími dechy, jež po celé čtyři minuty mohutní do velkého finále, tak pro Jacksonovu produkci jinak nezvyklým užitím tahací harmoniky v úvodu písně. Ta svůj základ tedy má a zasloužila by pouze zkrášlit, ne komplexněji předělávat. Nápad vyhodit téměř veškeré motivy s dechovými nástroji, jež tvoří její vyvrcholení, a přitom v jejím následném finále ponechat zvuk glissanda dechového orchestru, je minimálně pro fajnšmekry nedůstojným masakrem. Na hudební logiku se dnes asi nehraje, Michael ji však ctil - to jste netušil, pane Timbaland?

U zbylých skladeb se producenti víceméně drží originálních demo nahrávek. Zde by se naopak nabízelo přijít s nějakou inovací (což se vcelku daří) a nechat ji rozvinout. Nedostatek invence je ale znát i v práci zmíněných Norů ve skladbě A Place With No Name, jejíž dopracovaný začátek slýcháme už dobrých 40 let v Higher Ground Stevieho Wondera.

Pět let po smrti Krále popu je snad i největším snílkům jasné, že z archivů nevyplavou žádné nové perly, o kterých nikdo neměl ani ponětí. Ke cti zemřelému budiž přičteno, že kromě veškeré geniality měl také dostatek soudnosti, aby poznal, co si světlo světa spatřit zatím nezaslouží. Pakliže byl účel nahrávky přilákat k původní Jacksonově tvorbě novou generaci, a nechat tak firmě vydělat nějaký ten nový drobák, pak asi svůj účel naplní. Kritice navzdory. {vypnoutlink:Rytmus, No Name}

BEST TRAX: Blue Gangster (Original version), Xscape (2014 version), Love Never Felt So Good (Original version)
ZKUS TAKY: Katie Leone - Prism Of Light, Jamie Scott - Soul Searching, Lack Of Afro - Music for Adverts

Viktor Mašát