LIVE: Hudební návštěva pánů Švejdíka a Rudiše na zámku pana Kafky

Vydáno 05.06.2014 | autor: redakce

Hudebně vizuální projekt Kafka Band hudebníka a kreslíře Jaromíra Švejdíka a spisovatele Jaroslava Rudiše s členy kapel Umakart, Priessnitz, Tata Bojs a Lesní zvěř naživo v Arše nabídl kromě umně vystavěné atmosféry také dávku kafkovsky skrytého humoru.

LIVE: Hudební návštěva pánů Švejdíka a Rudiše na zámku pana Kafky LIVE: Hudební návštěva pánů Švejdíka a Rudiše na zámku pana Kafky

KafkaBand live 05KAFKA BAND, LESNÍ ZVĚŘ

Divadlo Archa
2. 6. 2014

Atmosféru koncertní zádušní mše navodil úvodní videoklip Hrob/Grab Nora Držiaka, který je coby hlavní animátor podepsán pod jiným úspěšným projektem Jaroslava Rudiše a Jaromíra 99, filmem Alois Nebel. Na Kafka Bandu je naštěstí nejméně invenční samotný název projektu, byť po obchodní stránce funguje především v zahraničí bezvadně - Kafka Band na velkou pražskou premiéru dorazil s ostruhami z vyprodaných koncertů v Amsterdamu, Mnichově, Stuttgartu a Salzburgu.

Přestože spisovatel Rudiš po koncertě přiznal obrovskou trému před vyprodaným velkým sálem Archy, na perfektní souhře všech zúčastněných na pódiu nebyla žádná nervozita znát. Možná k tomu přispěla i intimnější první část koncertu, kterou kapela odehrála skryta za poloprůsvitnou oponou a pozornost diváků strhávaly stylově tajemné hry světel se stíny hudebníků.

Jaromír s Jaroslavem jsou dokonale sehraný tandem a nejinak tomu je i u zkušených muzikantů v čele s Dušanem Neuwerthem. Přestože se v jistých kruzích nosí kritika kritiků protežujících neuwerthovské projekty, zavítat na jakýkoliv koncert s jeho účastí je pastva pro uši. Dokonalý zvuk, přesná souhra muzikantů a tentokrát i zábavných pódiových excesů zpěváka Jaromíra zbavená show a několik odlehčujících vtipů udělaly z koncertu precizní a bezchybnou show.

KafkaBand live 02KafkaBand live 06

Obavy z naservírování ušlechtilé nudy, kterou někteří kritici vyčítají studiovému albu, se naživo nenaplnily, naopak pódiové podání zhudebněného Zámku vtáhne do příběhu zeměměřiče K. od první skladby a propracovaná hudební složka dostatečně zabaví i tu část publika, které německy deklamovanému textu nerozumí. Což, přiznejme si, byla pravděpodobně většina osazenstva Archy. Koncepční strukturu hudebního převyprávění nedokončeného románu narušily povinné přídavky, běheme kterých zazněly novinky naznačující, že s pouhým Zámkem se Kafka Band spokojit nemíní.

Depkaři si sice v Arše přišli na své, ale díky energii, s kterou Kafka Band zámeckou story podal, snad ten večer nechali své žíly na pokoji.

O Kafkovi se v období výročí devadesáti let od jeho úmrtí mluví, píše, kreslí, zpívá, hraje divadlo. Kolik z lidí, kteří o něm mluvi, jej ale dnes ve skutečnosti čte?

text, foto: Vlastimil Beránek