RECENZE: Neil Young si dělá, co chce. Berte, nebo nechte ležet...

Vydáno 31.07.2014 | autor: redakce

Kanadský bard Neil Young se celkem brzy ve své kariéře dostal do pozice umělce, který nejde vždy vyšlapanou cestou a publikum mu to přesto příliš nezazlívá. Kytarista a zpěvák, který rád experimentuje s různými hudebními styly, se po albu Americana z roku 2012 znovu vrací k osobitým coverům písničkářských klasiků.

RECENZE: Neil Young si dělá, co chce. Berte, nebo nechte ležet... RECENZE: Neil Young si dělá, co chce. Berte, nebo nechte ležet...

neil young aletterhomeNEIL YOUNG
A LETTER HOME
Warner Music
12 trax / 39:25

Tracklist: A Letter Home Intro, Changes, Girl from the North Country, Needle of Death, Early Morning Rain, Crazy, Reason to Believe, On the Road Again, If You Could Read My Mind, Since I Met You Baby, My Hometown, I Wonder If I Care as Much.

A Letter Home, již pětatřicáté sólové studiové album Younga, se vrací ke staré dobré ruční práci - bylo nahráno analogovým nahrávacím přístrojem z roku 1947 ve studiu Jacka Whitea v Nashville, který ho ve dvou skladbách doprovází na klavír. Nahrávka vyšla nejdřív letos v dubnu pouze na gramofonové desce a o měsíc později v rozšířené verzi také na CD. Díky neuvěřitelnému autentickému a syrovému zvuku má člověk pocit, že je u Younga v kuchyni na soukromé party, kde interpretovi každou chvilku praskne struna nebo se zakucká. Celé to trochu působí jako výsměch empétrojkám, pročištěným reedicím a dalším zvukově dokonalým, ale chladných a člověčiny zbaveným nahrávkám.

Mnohé z písní na A Letter Home známe z originálních i českých verzí, ale to, co nabízí Young jste určitě ještě nezažili. Možná někoho odradí už úvod - intro, v němž muzikant čte dopis pro svou zesnulou matku a následující Changes o stárnutí a ztrátách od písničkáře Phila Ochse, v němž se jakoby ostýchavě zpívající Young úsporně doprovází pouze na akustickou kytarou. K té v následující dylanovce Girl From the North Country přidává i foukací harmoniku a zpochybňuje reklamni slogan, že Nikdo nezpívá Dylana jako Dylan. Jiným skladbám, jako třeba My Hometown od Bruce Springsteena zase Youngův skřípavý hlas a zdánlivá neúcta k originálu dávají nový rozměr. A zhruba v tomhle duchu osmašedesátiletý kanadský hudební samorost předkládá další pecky jako například Needle of Death, kterou poprvé v roce 1965 nahrál  skotský písničkář Bert Jansch, Crazy a On the Road Again od Willie Nelsona, známou melodii Early Morning Rain Gordona Lightfoota nebo I Wonder If I Care as Much od dua The Everly Brothers, v němž Younga vokálně podpořil Jack White.

Možná si u poslechu nekolikrát položíte otázku, zda-li si z vás Young nedělá legraci. Asi nedělá. A Letter Home není nahrávka, na které budete testovat svou novou hi-fi přehrávací soustavu, ale užijete si s ní bezva retro mejdan. {vypnoutlink:Death}

BEST TRAX: Girl from the North Country, On the Road Again, My Hometow
ZKUS TAKY: Bob Dylan - Bringing It All Back Home, Bruce Springsteeen - Born to Run, Everly Brothers - It's Everly Time

Roman Jireš