RECENZE: Rázný Aleš Brichta znovu odkrývá něžnější část svého já

Vydáno 14.08.2014 | autor: redakce

Dvacet let od sólového debutu Růže pro Algernon se tuzemská rocková ikona Aleš Brichta vrací k jemnější tvorbě. S doprovodným triem brázdí koncertní štace průběžně, teď nazrál čas i na nový studiový záznam poetičtější roviny bývalého thrashera.

RECENZE: Rázný Aleš Brichta znovu odkrývá něžnější část svého já RECENZE: Rázný Aleš Brichta znovu odkrývá něžnější část svého já

alesBrichta nALEŠ BRICHTA TRIO

PAPÍROVEJ DRAK
Warner Music
12 trax / 46:42 min

Tracklist: Papírovej drak, A ty sis osříhala vlasy, Kriploid, Astrolog, Ve stínu svíčky, Náhrdelník z mušlí, Překážková dráha, Shane, Půjčovna vrahů, Plný zuby, Superhero, Nejde to, nejde

Základ pojetí alba se odvíjí od stěžejního autorského vkladu letitého souputníka Brichtovou sólovou dráhou Zdeňka Vlče, což v praxi znamená výrazný podíl kláves a nosné refrény. Oproti urputnému a občas až křečovitému rockerství v Aleš Brichta Projectu, respektive AB Bandu, se tudíž ústřední postava tentokrát prezentuje v baladičtější poloze a nutno uznat, že s přibývajícími léty a slábnoucími hlasovými možnostmi Alešovi sedí stále víc. To je patrné i z protipólu nejvýraznější výjimky Papírovýho draka, svižné Kriploid s dominantním kytarovým riffem (jediný to zdejší skladatelský zápis Davida Vaňka), v podobě zdařilého valčíku Plný zuby se saxofonem všudybyla "Boryše" Seckého.

Věren předchozím úspěchům Brichta opět sáhl ke coververzím, jejichž volba a případně i přetextování mu v minulosti vždy vycházely na výbornou. Také původem Mertův Astrolog či Superhero, mající kořeny v ruské kinematografii a singlu v podání Alexandera Rybaka, kandidují na třpytivé stálice Brichtova koncertního repertoáru. Jasné trefy do černého. Až je zarážející, že k nejlepším položkám alba patří dvě ze tří převzatých písní (Shane se až příliš drží originálu, ovšem Brichtův hrubý vokál do atmosféry téhle country klasiky podle předpokladů výborně zapadá). Avšak Aleš Brichta je především zpěvák a textař a z tohoto úhlu pohledu je vlastně podružné, čí hudbu si zvolí ke zpracování.

Celkově volnější hudební forma tentokrát ovlivnila také přirozenější poetickou slovní složku, odkazující na Brichtovy textařsky lepší časy. Vystříhává se negativistických výlevů, které z jeho tvorby poslední dobou nespravedlivě vyčnívají, ale i tady platí, že jakmile začne reflektovat - byť s nadsázkou - realitu současného světa (Půjčovna vrahů), jde s úbytkem metafory úroveň dolů a vkrádá se pachuť pavlačové zášti, která Brichtovi přes veškeré jeho rozčarování, doufejme, není vlastní.

Vrchol kariéry má zatím Aleš Brichta za sebou, nicméně v souhrnu se Papírovej drak jeví jako správná cesta k dalšímu směřování.

BEST TRAX: Astrolog, Ve stínu svíčky, Superhero
ZKUS TAKY: Petr Janda - Jednou jó, jednou né, Pavla Kapitánová - Nevěřím, Kamil Střihavka & Leaders! - 365