RECENZE: Nové album X? Ed Sheeran má zelenou

Vydáno 07.08.2014 | autor: Filip Pešta

Anglický písničkář Ed Sheeran si vybudoval jméno poměrně záhy. Stačila mu k tomu akustická kytara, upřímný projev a pár zásahů známějších producentů. Od vydání debutového alba + stihl tento zrzavý mladík vyprodat slavnou Madison Square Garden v New Yorku, získat nominaci na Grammy za nejlepšího umělce a samozřejmě složit materiál pro novou desku s názvem X.

RECENZE: Nové album X? Ed Sheeran má zelenou RECENZE: Nové album X? Ed Sheeran má zelenou

ed sheeran XED SHEERAN

X (MULTIPLY)
Warner Music
12 trax / 50:05

Tracklist: I am a Mess, Sing, Don't, Nina, Photograph, Bloodstream, Tenerife Sea, Runaway, The Man, Thinking Out Loud, Afire Love

Skoro se zdá, že předchozí, tři roky stará deska byla pouze předehrou pro velké hudební představení, které mladý písničkář posluchačům sebejistě předvádí. Můžeme slyšet jak písně láskyplného prostého kytarového vyznání, tak hitové melodie s úderným rytmickým podkresem mířící na přední příčky hitparád.

Kromě samotného Sheerana se na skladbách podepsal i Johnny Mcdaid ze Snow Patrol. Většinu písní napsali spolu po hotelech během jejich tour, kde Sheeran hostoval. Právě z jejich společného rukopisu vzešla chytlavá Don't nebo překrásná Tenerife Sea, kde je (doufejme) nevědomky vypůjčený hudební motiv skladby I'm With You zpěvačky Avril Lavigne. Do čela producentské armády se mimo jiných staví nejpopulárnější producent současnosti Pharrell Williams a jejich skladba Sing se stala nasazeným koněm v dostihu o první příčky hitparád.

Ed Sheeran často tíhne k improvizaci nejen instrumentální ale i vokální a to často prostřednictvím rapu. Střídá folk i pop, nechybí ani ohlédnutí se za irskými kořeny, které má zpěvák po svých prarodičích. Proto nepřekvapí, když zazní housle nebo harmonika. Kromě samotné kytary, kterou Ed bravurně zvládá, má svou dominantnější úlohu i klavír.

Pěvecky nelze vytknout vůbec nic. Hořkosladký vokál cestuje příjemnými melodiemi obohacenými o chytlavé vícehlasy, upřímnost a laskavost je slyšet v každém tónu. Důkazem může být hned úvodní skladba One, nebo Thinkin Out Loud, kdy máte chuť vzít svou milou na taneční parket a ploužit s ní celou noc. Texty si zachovaly písničkářský kumšt, jenž představuje epizody ze zpěvákova života, ať už jsou jejich konce šťastné nebo tragické. Oslavuje se v nich láska a upřímnost, ale objeví se v nich i nevěra, drogy nebo úmrtí.

O Edu Sheeranovi bude ještě hodně slyšet. Doufejme, že si svoji osobitost zachová i v dalších letech.

BEST TRAX: Don't, Tenerife Sea, Thinkin Out Loud
ZKUS TAKY: Passenger - Whispers, Sam Smith - In The Lonely Hour, John Newman - Tribute