RECENZE: Pár minut navíc Zdeňka Bíny

Vydáno 04.01.2015 | autor: redakce

Bývalý frontman jedné z nejvýraznějších českých kapel uplynulé dekády -123 minut Zdeněk Bína vydal dlouho očekávané sólové album. Multiinstrumentalista stojí nejen za všemi texty a hudbou na celém albu, sám si také nahrál všechny nástroje.

RECENZE: Pár minut navíc Zdeňka Bíny RECENZE: Pár minut navíc Zdeňka Bíny

Zdeněk-Bína---Bird-coverZDENĚK BÍNA

BIRD
Zebra and Cloud
10 trax / 43:21

Tracklist: Downtown, Imagination, El Sueno, If..., Ocean, Home, Rainbow, All You, Call Him Back, If You Run

Přes všechna Bínova vyjádření o hledání "jiných rozměrů v hudební fantazii" je hned od počátku poslechu alba zřetelně cítit Bínův autorský rukopis. -123 minut byla živočišná kapela s velkým důrazem na zvuk elektrické kytary a možnosti, které nabízí, ale výlety do více akustických podob podbarvené orientální a latinskoamerickou hudbou byly více než časté. A jsou to právě tyto polohy, které Bínovo nové album silně připomíná. To není nijak překvapivé, vzhledem k tomu, že to byla právě Bínova kytara a hlas, které byly poznávacím znamením Minut.

I přes jasně čitelnou podobu ale album nezní jen jako další řadovka jeho bývalé kapely; hlavní zásluhu na tom má především instrumentace. Hlavní roli zde má pochopitelně kytara - Bína se sice ani jednou neuchýlí ke zkreslenému zvuku, i tak ale dokáže z nástrojů dostat neuvěřitelně pestrou paletu zvuků: vymazelené vyhrávky, nápadité riffy, akordy s otevřenými strunami, člověk zde najde skoro všechno, co se s kytarou dá dělat. Zatímco basová kytara, ačkoliv především pomáhá držet groove, občas překvapí zajímavými figurami, bicí jsou vyloženě minimalistické a beaty znějí spíše jako naprogramované z počítače. Nenápadnou lahůdkou jsou doprovodné vokály.

Album nabízí celkem deset skladeb dohromady tvořících poměrně různorodou hudební mozaiku. Jsou zde aluze na bluesové vlivy v úvodní Downtown i silné latinskoamerické momenty třeba v If You Run. Stejně tak rozmanité jsou i nálady jednotlivých skladeb: od hravých songů jako je třeba Imagination, přes krásné a lyricky působící písně věnované dceři a manželce (Ocean a Home), až po lehce temnější nálady jako třeba v Rainbow. I přes tuto širokou škálu nálad je pro většinu skladeb charakteristická jistá naléhavost, které je jednotícím prvkem celého alba - z každého akordu a zazpívaného slova je cítit, že jde o album zralého a dospělého muže, který má už leccos za sebou a kterého sice život naučil nepřibarvovat svět zbytečně na růžovo, zároveň mu ale nesebral schopnost radovat se z něj. Tuto stránku alba podtrhují i velmi osobně laděné texty, které jsou kompletně přetisknuté i v bookletu alba spolu s krátkými notičkami přímo od Zdeňka Bíny, osvětlujícími smysl textu nebo jeho původ.

První sólové album Zdeňka Bíny určitě stojí za pozornost, pokud jste bývali fanoušky -123 minut, stejně jako pokud máte rádi hudbu na pomezí world music, blues a jazzových vlivů. Některé z melodií nejsou sice na první poslech úplně přístupné, ve výsledku jde ale o skutečně krásnou desku, která potěší nejen náročnější posluchače, ale všechny, kteří si občas chtějí dopřát trochu klidnější a zamyšlenější atmosféru.

BEST TRAX: Ocean, Home, Rainbow
ZKUS TAKY: -123 minut - Home, Yvonne Sanchez - My Garden, Pat Metheny - Bright Size Life

Jiří Kalous