RECENZE: Archive restrikce zvukovým experimentům nekladou

Vydáno 19.01.2015 | autor: redakce

Britští Archive vstupují do roku 2015 s čerstvým albem Restriction, již desátým v řadě. O kapele je  všeobecně známo, že ačkoliv je označována za trip-hopovou veličinu, je ve skutečnosti díky svému kompozičnímu a zvukovému experimentátorství žánrově poměrně nepolapitelná. A Restriction na tomto faktu rozhodně nic nemění.

RECENZE: Archive restrikce zvukovým experimentům nekladou RECENZE: Archive restrikce zvukovým experimentům nekladou

Archive  RestrictionARCHIVE

RESTRICTION
Mystic Production
12 trax / 56:01 min

Tracklist: Feel It, Restriction, Kid Corner,  End of Our Days, Third Quarter Storm, Half Built Houses, Riding in Squares, Ruination, Crushed, Black and Blue, Greater Goodbye, Ladders

Deska Restriction přináší pro Archive tradiční koktejl, kterému dominuje trip-hop s prvky elektra a atypická kompoziční překvapení. Instrumentální doprovody vedou rozličné syntezátory, oproti dosavadní diskografii ale v některých písních (například v úvodní nakopávačce Feel It) dojde i na poměrně výrazné kytary a momenty, které zní překvapivě rockově. Je tedy zřejmé, že sestava má i po dvaceti letech stále ještě pár es v rukávě.

Celkově je tracklist vyrovnaným mixem energických tracků a pomalejších, čistších a klidnějších písní. Ty dají mnohem více vyniknout barvám hlasů mužských (například v téměř beatlsácké Third Quarter Storm) i ženských (především v éterických End of our Days a Black and Blue). Ať se ale Britové rozjedou, či hrají na klidnou notu, všechny tracky jsou příjemně chytlavé.

Archive se řadí mezi kapely, které produkčně působí jako z jiného světa. Jejich detailní práce se zvukem je napevno zaryta do kapelní DNA a písně se o ni opírají stejnou mírou jako o skladatelský um a brilantní práci s dynamikou písní. Součástí kompozic je obrovské množství vrstev textur a hluků, které dohromady tvoří neotřelou a barevnou koláž. Album je také plné brilantní a detailní práce s efekty, které se v jejich arzenálu mění z pouhého doplňku v suverénní složku výsledného zvuku písní. Takto intenzivní zvuk bohužel při ledabylém poslechu působí trochu chaoticky a přesyceně, album se pořádně odvděčí až posluchači, který se nezalekne a soustředěně se do desky zaposlouchá.

Restriction je album, které si užije především zvukový nadšenec a posluchač-dobyvatel, který se nezalekne náročnějšího poslechu. I přes přítomnost skvělých melodií a chytlavých motivů rozhodně nejde o tvorbu pro každého. Nahrávka tedy pokračuje v tradici desek Archive - nadstandardně pestrý materiál přetékající mistrovskou zvukovou architekturou, neobvyklými postupy, ale i duši lahodícími melodiemi.

BEST TRAX: Kid Corner, Ride in Squares, Greater Goodbye
ZKUS TAKY: Radiohead - The King of Limbs, How to Destroy Angels - Welcome Oblivion, Portishead - Third

Jan Čapek