RECENZE: Supa na desce Čierne dni přináší kytarový hiphop

RECENZE: Supa na desce Čierne dni přináší kytarový hiphop RECENZE: Supa na desce Čierne dni přináší kytarový hiphop

supa cdSUPA
ČIERNE DNI
MOJA RECords
13 trax / 47 min

Tracklist: Čierne dni, Krekáč, Planéta, Labuť, Nočný motýl, Tornádo, SOS, Posledná šanca, Pena, Povinnosť, Handlová Calling, Spit Mode, Outro

A právě dohled muzikanta Jozefa Engerera je signifikantní pro zvuk Moji Reči, Delikových desek i Supovy novinky. Základní kostru alba tvoří skladby s kytarovým základem. Supa si díky dlouholetému vystupování s kapelou Komplot s živými nástroji dobře rozumí. Nejsilnější písničkou je Krekáč, další z hrdých ód na Handlovou, rapperovo bydliště. Maloměstu je věnována i kytarovka Handlová Calling. Na tvrdším kytarovém rifu jsou postaveny skladby SOS a Pena. V první jmenované svou flow ale i po textové stránce vyniká hostující Delik. Druhá skladba měla být jakousi slovenskou verzí Beastie Boys, ale z bot jí čouhá tolik slámy, že to je spíše rapovou variace domácí kapely Horkýže Slíže.

Originální a z celku lehce vybočující je track Planéta s hostujícími Vladimirem 518 a Vecem, který je založen na výrazné rytmice a opět elektrické kytaře. O další zdařilou písničku se postaral DJ Wich. Do tanečního beatu společně se Supou opěvuje dívku Tornádo i objev loňského roku zpívající rapper ADiss. Ten zaujal svým soulovým procítěným vokálem. Zastínil i známějšího Bena Cristovaa hostujícího ve skladbě Nočný motýľ, další nahrávce věnované krásné dívce.

1.  LIVE: Vec a Supa dokázali, že dobrý hiphop lze dělat i bez velkého ega

Supa už v textech na albech domovské skupiny Moja Reč byl mistrným vypravěčem lidských příběhů. Známou story o přeměně ženy z ošklivého káčátka v krásnou labuť přináší v moderním urban slovníku v písni Labuť. Několik smutnějších mikro příběhů je ukryto v tracku Posledná šanca a vlastní život popisuje rodák z Handlové v písni Povinnosť.

Ačkoliv deska vznikala jistě v průběhu celého roku 2014, jakoby její zvuk přirozeně ovlivnila i Supova účast na rozlučkovém unplugged tour zpěvačky Tiny. Mnoho skladeb vyloženě nabádá k využití akustických nástrojů a malého množství elektrické energie. Deska má přesah k neosoulu a v nejlepším světle ukazuje vyspívání svého autora, který už dávno nenechává za sebe hovořit své ego. Čierne dni je z velké části poslechové album, které upřednostňuje kvalitu na úkor moderního syntetického soundu. Ačkoliv není vyloženě kytarové, tento strunný nástroj výrazně ovlivňil zvuk celé desky.

BEST TRAX: Krekáč, Tornádo, SOS
ZKUS TAKY: Delik – Sloboda, ADiss – Trištvrte na mňa, Common – Nobody 's Smoking

text: Daniel Maršalík