RECENZE: Madonna zní často umělohmotně, popu však stále kraluje

Madonna na popovém nebi září nepřetržitě už od roku 1983 a i letos, kdy vydává svou třináctou desku, umí zatřást mediálním trhem. Její aktuální počin se jmenuje Rebel Heart.

RECENZE: Madonna zní často umělohmotně, popu však stále kraluje RECENZE: Madonna zní často umělohmotně, popu však stále kraluje

Madonna  Rebel HeartMADONNA
REBEL HEART
Universal Music
14 trax / 55:06 min

Tracklist: Living For Love, Devil Pray, Ghosttown, Unapologetic Bitch, Illuminati, Bitch I'm Madonna (feat. Nicki Minaj), Hold Tight, Joan Of Arc, Iconic (feat. Chance The Rapper & Mike Tyson), HeartBreakCity, Body Shop, Holy Water, Inside Out, Wash All Over Me

Desku Rebel Heart lze považovat za následovníka předdchozí MDNA. Ta byla sice v mnohém o hodně odvážnější (tvrdou taneční pecku stylu Gang Bang na novince nenaleznete), ale také jednobarevnější. Aktuální album otvírá první singl Living For Love, který je zároveň nejzajímavějším momentem celé kolekce. Melodika skladby navazuje na zpěvaččinu dřívější tvorbu, avšak je ozvláštněna moderním housovým beatem, o který se coby producent postaral Diplo. Další vykrádačka sebe sama (v pozitivním slova smyslu) je óda na orální sex Holy Water.

Některé zejména svižnější písničky jsou často zaměnitelné s tvorbou o generaci až dvě mladších zpěvaček. Jde o sbírku současného popu, který se vyznačuje značnou umělohmotnou příchutí. I samotný zpěv zní ve většině případů přespříliš "digitálně". Nejsilnější je umělkyně ve zdánlivě nejobyčejnějších písních, které netrpí přeprodukovaností. Písně jako HeartBreakCity, Joan Of Arc, Ghosttown nebo Body Shop jsou čistým univerzálním popem, kde tolik není dbáno na to, aby se v něm odrážel rok 2015. Zde je zpěvačka doma a může tento styl školit.

Madonna je širokou veřejností považována za umělkyni, která tvořila trendy. Ona však měla spíš talent rodící se trend objevit a díky svému vlivu ho podpořit či mu dokonce vtisknout masový rozměr. Na to však v případě desky Rebel Heart zcela rezignovala. Madonna už není tak odvážná, aby zakotvila v okrajových popových odnožích a vytvořila z nich mainstream, jak se jí to více či méně dobře dařilo v minulosti.

Madonna se v roce 2015 nenachází v krizi, nebo rozhodně ne na hlubším dnu, než v jakém je samotný současný pop. V boji s mladšími konkurentkami obstála díky sebezáhubě samotných zpěvaček, které trpěly obrovskými ambicemi Madonnu pokořit. Šestapadesátiletá Američanka není horší než Lady Gaga, Rihanna nebo Katy Perry, je jen znatelně starší a okolí jí to stále více dává najevo. Pokud toto ustojí, vyhraje i další válku, aniž by musela nutně zdolat vrcholy hitparád. Obrovské koncertní haly vyprodá vždycky. Není pochyb o tom, že 7. listopadu bude i O2 arena zaplněná do posledního místa.

BEST TRAX: Living for Love, HeartBreakCity, Joan of Arc
ZKUS TAKY: Lady Gaga - ArtPop, Katy Perry - Prism, Kylie Minogue - Kiss Me Once

Daniel Maršalík