RECENZE: Blur - kam zmizel ten starý song?

Vydáno 13.05.2015 | autor: redakce

Blur, kteří spolu se svými kolegy a rivaly v devadesátkách pohli s britpopovým hnutím celou kytarovou scénou, se vrací po dvanácti letech s deskou The Magic Whip. Damon Albarn patří k nejvýraznějším postavám anglosaského hudebního světa vůbec, a tak spojení s jeho původními parťáky leccos slibovalo...

RECENZE: Blur - kam zmizel ten starý song? RECENZE: Blur - kam zmizel ten starý song?

Blur - The Magic WhipBLUR

THE MAGIC WHIP
Warner Musis
12 trax /51:45

Setlist: Lonesome Street, New World Towers, Go Out, Ice Cream Man, Thought I Was A Spaceman, I Broadcast, My Terracotta Heart, There Are Too Many Of Us, Ghost Ship, Pyongyang, Ong Ong, Mirrorball

Písně jako by se děly tak nějak náhodou, nenásilně. Posluchač má pocit, že kapela si prostě hraje, a vše, co slyšíme, je úplná samozřejmost. Tomuhle pocitu pravděpodobně napomáhá i způsob, jakým deska vznikla. Náhodou. Kapela měla toho času odehrát koncert v Japonsku, jenže ten byl na poslední chvíli zrušen. Damon a jeho parta se ale rozhodli čas do dalších naplánovaných koncertů strávit produktivně a na pět dní se zavřeli do studia v Hongkongu, kde natočili nové skladby. O nějakou dobu později se na místo činu vrátil už samotný Albarn a album nazpíval. A tužby fanoušků, kteří si od comebackových koncertů v roce 2009 přáli nový materiál, mohly být naplněny.

Naplněny pravděpodobně budou. Přestože se možná nezbavíte pocitu, že The Magic Whip má mnohem blíž k Damonově sólovce Everyday Robots než k jakékoliv předchozí desce Blur. Album se příjemně poslouchá, je plné skvěle vystavěných písní a Graham Coxon opět sype z rukávu geniální kytarové party. Pořád tomu ale něco chybí. Hit. Kde je Cofee & TV vol. 2? Kde je Tender vol. 2? Kde je Song 2 vol. 2? Nikde. Nejsilnější pasáž je paradoxně prostřední, kterou mnohé kapely zaplňují pouze vatou. Songy Thought I Was a Spaceman a I Broadcast jsou jednoznačné vrcholy desky a jediné dva momenty, které dají zavzpomínat na hitovky jako Tracy Jacks a There's No Other Way. Za zmínku stojí i There Are Too Many Of Us s krásným textem a mrazivou atmosférou.

Damon Albarn je bezpochyby jedním z nejgeniálnějších skladatelů a největších osobností, které se na současné scéně vyskytují. Je to cítit především z totálně jasné ruky skladatelské, aranžérské i jistoty projevu. Matador Albarn by mohl všechny vyučovat, jak udělat album bez přešlapů. Novince The Magic Whip je takřka nemožné cokoli vyčítat, vše je, jak má být. Akorát jí - lidově řečeno - tak nějak chybí koule.

Stejně málo, jako o chystaném počinu dávali vědět před jeho vydáním a vlastně jej vypustili trochu znenadání, dávájí o sobě velmi málo vědět i samotné songy. The Magic Whip je tak mnohem víc přípomínka starých dní pro pamětníky, než svébytným počinem, který osloví celou generaci, jako to Blur uměli dříve. A to přesto, že je vlastně velice nadprůměrná.

BEST TRAX: Thought I Was a Spaceman, I Broadcast, There Are Too Many Of Us
ZKUS TAKY: Damon Albarn - Everyday Robots, Blur - Parklife, Pulp - Different Class

Martyn Starý