RECENZE: Tomáš Klus se na nové desce shazuje moralismem

Vydáno 02.07.2015 | autor: redakce

Tomáš Klus na rok končí s vystupováním, ještě předtím tu ale máme jeho pátou desku s názvem Anat život není. Jedenáctka nových písniček zaměřených proti válkám a dalším neřestem lidstva je sice hudebně poměrně pestrá, jenže čeho je moc, toho je příliš. Platí to i o moralismu a naříkání.

RECENZE: Tomáš Klus se na nové desce shazuje moralismem RECENZE: Tomáš Klus se na nové desce shazuje moralismem

Tomáš Klus  Anat život není covrTOMÁŠ KLUS
ANAT ŽIVOT NENÍ
vlastní náklad
11 trax / 34:18 min

Tracklist:
Úvodem, Tamaře, ZmrZlým, Přeju Ti, Okuropění, Poprvé, HarmoNico, PutOff, JdeVoZem, Anat, MořeŠtik

‚‚Hodně lidí si o mně myslí hodně věcí a hlasů je tolik, že nejdou přeslechnout. Abych uslyšel svůj vlastní, musím do ticha... Anat život není je naším nejlepším, nejjasnějším počinem. Její sílu cítím a ctím natolik, že zkrátka musím na čas písním z cesty,'' psal Tomáš Klus před časem ve svém facebookovém oznámení s dovětkem, že si od října dopřeje roční koncertní pauzu. Poslední věta o nejlepší desce však rozhodně nekoresponduje se zbytkem textu a bohužel ani s kvalitou recenzované novinky. Klus popisuje svoji pěveckou kariéru jako dočasně vyprázdněnou. A přesně taková je i nová deska.

Deset písniček plus intro vytváří dojem, jako by zpěvák chtěl vyčistit snad celý svůj šuplík, kam roky ukládal dosud nenahrané skladby. Možná ani skalní fanynka si nebude doma pobrukovat písničky, ve kterých Klus lituje všech a všeho, jen ne sám sebe. Až krylovsky působí v lednu představená píseň ZmrZlým, kterou tehdy reagoval na atentát v pažížské redakci Charlie Hebdo. Skepse ale prostupuje i zbytkem materiálu. Opravdu je ten svět tak špatný? Mnohá ošemetná témata - neúctu k naší planetě, války a sem tam i nějakou narážku na Rusko - předkládá písničkář zbytečně naléhavě, křečovitě a urputně.

Pár světlých míst se ale přece jen najde. Na chraplák s občasným hýkáním jsme si už u Kluse zvykli a na Anat život není se žádná velká změna nekoná, zato hudebně je album pestré. Kapela Cílová skupina si v písničkách vyhrává s celou řadou nástrojů, ať už to je mandolína, kontrabas, elektrická kytara, banjo či sitár (?) a komponuje je do rozverného, stále se měnícího celku. Nechybí ani kytara ‚‚Klusovka'', která tady většinou velí.

Při hledání alespoň trochu pozitivních songů stojí za vypícnutím píseň Přeju Ti, která působí pokorně a štědře. Snad se jen na mysl vkrádá otázka, zda si toho Klus opět nepřeje až příliš. Hudebně i pěvecky je to však skladba, která by obstála i na minulé desce Proměnamě

Album Anat život není je v podstatě takový svatební dort, který svatebčané nechali venku zmoknout a teď už hostům nechutná.  Tomáš Klus si v posledních letech našel své pevné místo na české hudební scéně - a to je dobře. Ale rozhodnutí dát si od hudby na rok pauzu můžeme jedině chválit. Dokonce možná kdekoho při poslechu desky napadne, že mělo přijít už o něco dřív. Jen povedený obal a příběhově vděčná inspirace bohyní války Anat totiž dobrou desku nedělá.

Best trax: Přeju Ti, Anat, Moře štik
Zkus taky: Tomáš Klus - Proměnamě, Karel Kryl - Bratříčku, zavírej vrátka, Radůza - Marathon - příběh běžce

text: Jan Mareš