RECENZE: Giorgio Moroder nahnal velká jména pod cirkusové šapitó

Vydáno 29.07.2015 | autor: redakce

Veterán elektronické hudby Giorgio Moroder se po 30 letech rozhodl připomenout novým albem a zapátrat, kdo by s ním byl ochotný spolupracovat. Těch opravdu hvězdných jmen na desce Déja Vu moc nenajdeme, ale i tak pěvecké složení slibovalo zajímavou koláž. Jeden ze zakládajících otců disco hudby ale ukazuje, že pro současnou generaci nejsou rodiče prostě in.

RECENZE: Giorgio Moroder nahnal velká jména pod cirkusové šapitó RECENZE: Giorgio Moroder nahnal velká jména pod cirkusové šapitó

Giorgio Moroder  Déja VuGIORGIO MORODER
DÉJA VU
Sony Music
12 trax / 42:08 min

Tracklist: 4 U With Love, Déjà Vu (feat. Sia), Diamonds (feat. Charli XCX), Don't Let Go (feat. Mikky Ekko), Right Here, Right Now (feat. Kylie Minogue), Temped (feat. Matthew Koma), 74 Is The New 24, Tom's Diner (feat. Britney Spears), Wildstar (feat. Foxes), Back and Forth (feat. Kelis), I Do This For You (feat. Marlene), La Disco

Moroder má nepochybně dny své největší slávy a produktivity za sebou, a tak se nesnaží na stará kolena měnit nebo posouvat, ale spíše jen vzkřísit to, co zbylo z původního disca sedmdesátých a osmdesátých let. I to by se dalo odpustit, nikdo nechce přežít své dítě. Na Déjà Vu ale vše stojí na (ne vždy) známých jménech a padá na jejich (ne vždy) chybném spárování s produkcí. Prvním dvěma instrumentálkám, které se na albu objevují, se nedá nic moc vytknout, naopak obě křičí po vokálech, které by dotáhly jejich potenciál. Snad jen zkratky v názvu 4 U With Love a samotný název 74 Is the New 24 naznačují, že se Giorgio snaží trumfnout Madonnu v boji proti vráskám. Závěrečná La Disco pak sice není špatná, ale po předchozích písních už vlastně ani nestojí za řeč.

Kámen úrazu tak skutečně nespočívá v produkcích, ale spíše v Moroderově soudnosti. Seznam skladeb se totiž řídí jednoduchým vzorcem. Známé jméno rovná se dobrá píseň. Ať už mluvíme o pilotním singlu Right Here, Right Now, na kterém se podílela Kylie Minogue, nebo titulní Déjà Vu, které se ujala (taktéž Australanka) Sia, poznáme, že tyto hvězdy si umí zařídit, aby vše fungovalo, jak se patří.

Bohužel tam, kde italský producent byl tou dominantnější osobou, najdeme některé rušivé prvky. Tím nejvýraznějším je přitom samotný Giorgio. Když už si myslíte, že dal s Britney Spears dohromady skutečně skvělou předělávku hitu Suzanne Vega, přijde jeho mluvený, vocoderem potřísněný monolog o nikdy nekončící zábavě. Ten navíc (kromě toho, že zní hrozně) do skladby absolutně nesedí ani textově!

Mužské vokály se na této desce vůbec jeví jako velký problém. Jinde skvělý Mikky Ekko, známý hlavně díky Rihannině Stay, je zde až moc ukňouraný, Matthew Koma byl zase zřejmě pozván pouze proto, aby vyvážil hluboký hlas úžasné Kelis. Alespoň ale pochyby o jeho pohlaví odvedou pozornost od toho, jak je jeho hlas v Tempted otravně vlezlý.

Déjà Vu skutečně neaspiruje na album roku, nejspíše ani na nějaký celosvětově úspěšný singl. Giorgio Moroder dal dohromady kolekci písní, z nichž některé budou rády, když se chytnou v gay klubech. Z čestných výjimek je třeba ještě zmínit Diamonds, kterou se Charli XCX podařilo zcela ovládnout a přetransformovat na vlastní píseň. Některé skladby tak ukazují, že jako producent by Giorgio mohl světu stále něco nabídnout. Jako interpret se ale moc nepředvedl a deska vás po poslechu spíše než se silným pocitem zanechá s otázkou: "Kdo je sakra Marlene!?"

BEST TRAX: Déjà Vu (feat. Sia), Diamonds (feat. Charli XCX), Back and Forth (feat. Kelis)
ZKUS TAKY: Charli XCX – Sucker, ZEDD – True Colors, Major Lazer – Peace Is the Mission

Daniel Košťál