RECENZE: Years & Years natočili i přes anonymní zvuk povedený debut

Vydáno 05.08.2015 | autor: redakce

Raz, dva, raz. V takovém tempu tančí letos ve své domácí hitparádě britští Years & Years. Rok započali prvním a druhým místem v singlech, v albech pak debutovali také na jedničce. I takový start může zajistit výhra prestižní ankety BBC Sound of... pro interprety s potenciálem. Jejich debut Communion rozhodně stojí za poslech.

RECENZE: Years & Years natočili i přes anonymní zvuk povedený debut RECENZE: Years & Years natočili i přes anonymní zvuk povedený debut

Years-Years-Communion-PackshotYEARS & YEARS
COMMUNION
UNIVERSAL MUSIC
13 trax / 48:26 min

Tracklist: Foundation, Real, Shine, Take Shelter, Worship, Eyes Shut, Ties, King, Desire, Gold, Without, Border, Memo

Vzestup této hvězdy nebyl ale zase až tak strmý. Kapela začala vznikat již v roce 2010 ve větším složení jako indie projekt, teprve se synthpopem ale současné trio Olly Alexander, Mikey Goldsworthy a Emre Türkmen uhodilo hřebíček na hlavičku.

Elektronická hudba točí letos světem a Communion je toho přesnou ukázkou. Od úvodní Foundation po závěrečnou Memo jede syntezátor na vysoké otáčky a nabízí několik zajímavých produkcí, které nejednoho popového fanouška zvednou ze židle. A nemusí se jednat pouze o hitovky King a Shine. Years & Years se neostyšně zaměřili rádiovým směrem a snaží se tak slyšitelně navázat na loni úspěšné Clean Bandit (bulvární okénko: partnerem frontmana Ollyho je v současné době jejich houslista Neil Milan). Abychom se těmito skladbami nepřesytili, můžeme si naštěstí i oddechnout u dojemných balad a povzdechnout u temnějších rytmů. Velkým tématem je totiž na albu intimita.

Ta se do něj nepromítá jen zvukem, ale především lyricky. Ať už mluvíme o sexuálním napětí Take Shelter nebo zhrzeném spílání Ties, zdá se, jako by si nás někdo pustil nebezpečně blízko k tělu. Možná je to onou tajemnou produkcí, možná upřímnými texty nebo křehkým tenorem zpěváka, který se deskou plíží. Nejspíše však kombinací všech těchto tří prvků je atmosféra některých písní tak důvěryhodná a pohlcující. Nicméně slovo "některé" se zde hodí více, než se na první pohled může zdát. Ne každá skladba se totiž pyšní všemi zmíněnými atributy. Například nešťastně umístěná Desire zní jako menší sestřička předchozí povedené King (a jako dvojče Up N' Down Britney Spears), předposlední Border pak působí neinspirovaně, snad až mrtvě, ale rozhodně zbytečně.

Námětová a produkční provázanost, skloubená se zpěvákovým občasným zaseknutím hlasu v jedné poloze s sebou ale nese úskalí, se kterým se potýkají kromě mnoha dalších debutujících interpretů například i Galantis. Při práci na desce a vydávání co nejlepších propagačních singlů snadno zapomenou, že výsledkem bude jeden celistvý kus, a ono to pak tak i zní. Jako jeden nekonečně dlouhý hitový kolos. Zpočátku tak může být složité se v albu orientovat, najít si oblíbenou skladbu, dokonce i jej doposlechnout celé, i když za to rozhodně stojí.

Communion zkrátka pobaví, povedenější kousky i nadchnou, nesou se přesně v tom tónu, který frčí, i když ve vzduchu visí už delší dobu tak nějak bez obměny. Je však stále příliš anonymní. A jak už mají podobné prvotiny dáno do vínku, bez povedeného pokračování upadne v zapomnění. Londýnská trojka do tvorby ale přeci jen něco přidala, a to dlouho opomíjený prožitek, trochu lidskosti ve vší té elektronice. Pro příště tak stačí jen vyhranit si vlastní zvuk.

BEST TRAX: Real, Ties, King
ZKUS TAKY: Clean Bandit – New Eyes, Chvrches – The Bones of What You Believe, Jessie Ware – Tough Love

Daniel Košťál