RECENZE: Leftfield mlčeli 16 let. O to lepší je jejich návrat

Vydáno 07.08.2015 | autor: redakce

Nemusí vydávat osm alb jako The Chemical Brothers, ani se zesměšňovat jako The Prodigy, podstatu a evoluci elektronické taneční scény dokázali Leftfield v průběhu tří dekád přesně popsat pouhými třemi alby. Oproti dvěma jmenovaným souputníkům se ani za jedno z nich rozhodně nemusí stydět.

RECENZE: Leftfield mlčeli 16 let. O to lepší je jejich návrat RECENZE: Leftfield mlčeli 16 let. O to lepší je jejich návrat

leftfieldLEFTFIELD
ALTERNATIVE LIGHT SOURCE
MYSTIC PRODUCTION
10 trax / 52:18 min

Tracklist: Bad Radio, Universal Everything, Bilocation, Head and Shoulders, Dark Matters, Little Fish, Storms End, Alternatve Light Source, Snake Obsession, Levitate for You

Zatímco debutové Leftism (1994) vystihlo euforii bující elektroniky, která začala prorůstat do mainstreamu, Rhythm and Stealth (1999) nabídlo temné, ale realistické vystřízlivění z právě skončené taneční party a v neposlední řadě také závěru milénia. Alternative Light Source je především křišťálově čistým návratem, stylově vybroušenou vzpomínkou na genezi britské elektronické scény.

Leftfield se pro iluzi posunu nerozhlíží do jiných "netanečních" žánrů, jako tomu opakovaně a čím dál nudněji činí již zmiňovaní The Chemical Brothers, své nálady od euforických rytmů přes retro melancholii až po psychedelií zavánějící momenty vyjadřují výhradně prostřednictvím sobě vlastních elektronických postupů. Mluvíme-li o Leftfield, je namístě připomenout, že pod touto hlavičkou po odchodu Paula Dayleho tvoří pouze Neil Barnes. Pod značnou částí skladeb nového alba je ovšem coby spoluautor podepsán Adam Wren, který na předchozích albech vystupoval v roli studiového inženýra. Nyní je s Neilem Barnesem vidět také na jejich živých vystoupeních.

Leftfiled vždy pečlivě vybírali hostující vokalisty. Na Alternative Light Source nenajdeme tak slavné jméno jako Johnnyho Lydona nebo Afrika Bambaata, ale všichni přizvaní přesně plní role, které jim byly svěřeny. Ať už je to Jason Williams z nottinghamských Sleaford Mods, Channy Leaneagh z indie elektronického projektu Polica, Tunde Adembimpe z TV On The Radio nebo málo známý zpěvák Ofei, vokály přesně zapadají do jasně čitelného konceptu alba.

Ze všech letošních návratů mohykánů elektronické scény devadesátých let se Leftfield projevují v suverénně nejlepší tvůrčí formě. Návrat jim zabral celých šestnáct let, ale při poslechu tohoto alba jakoby ta časová propast ani neexistovala.

BEST TRAX: Universal Everything, Dark Matters, Little Fish
ZKUS TAKY: Sleaford Mods – Key Markets, Poliça – Shulamith, The Chemical Brothers – Born In The Echoes

Vlastimil Beránek