LIVE: Sziget rozezněl nezávislý rock Foals i rádiová Ellie Goulding

Vydáno 14.08.2015 | autor: redakce

Po úvodních, spíše popově laděných dnech se na Szigetu v programu třetího a čtvrtého dne rozezněly díky Enter Shikari nebo Halestorm také ostřejší kytary. Přesvědčivé sety předvedli v pozicích headlinerů Alt-J, Foals i Ellie Goulding.

LIVE: Sziget rozezněl nezávislý rock Foals i rádiová Ellie Goulding LIVE: Sziget rozezněl nezávislý rock Foals i rádiová Ellie Goulding

Sziget 17

SZIGET
ÓBUDA ISLAND, BUDAPEŠŤ
12. - 13. 8. 2015

Titul nejarogantnější vystoupení třiadvacátého Szigetu má už po polovině programu v kapse britská indie rocková parta The Horrors. Muzikanti se nejspíš vzhlédli v Oasis a jim podobným, a aby dodali svým pózám na působivosti, kopl zpěvák Faris Badwan během show svého technika, když mu pomáhal rozmotat kabel, a následně jej doslova vyhnal z pódia. Na maďarskou zastávku však jistě nezapomene ani on sám - zatímco během šedesátiminutovky své kapely u mikrofonu příliš akční nebyl, v úplném závěru se nečekaně vrhnul do lidí. Lehce prořídlé řady jeho spontánní nápad nečekaly, a tak si osmadvacetiletý zpěvák z Maďarska odveze kromě honoráře i nějakou tu modřinu.

Podobné trable by naopak neměli The Script, kteří se svojí nekomplikovanou produkcí zaujali místo po nich a na svůj coldplayovský sound přilákali před pódium nepoměrně víc lidí. Celkově mají na Szigetu – co do počtu diváků – úspěch hlavně popové a více přímočaré kapely. Výjimkou byli na závěr třetího dne snad jen Alt-J, z nichž se během relativně krátké chvíle stal velmi respektovaný pojem. O jejich kvalitách jsme se v Česku přesvědčili v polovině června, na Szigetu pak svému hudebnímu vyjádření dodali další rozměr skvělou světelnou show a graficky netradičními záběry na velkoplošných obrazovkách. Přestože jejich nonkonformní projev není zdaleka skousnutelný pro každého, z Alt-J roste (pokud již nevyrostla) opravdu velká kapela.

Sziget 12

Čtvrteční den patřil na hlavní stagei 100% zástupcům ostrovní scény. Horké odpoledne nejprve rozčísli The Maccabees a na své slavné roky zavzpomínali i pomalu vyhasínající The Ting Tings. Vyhasínání se naopak netýká podivínů Foals. Dosud zveřejněný materiál z chystané čtvrté desky dává tušit, že opět půjde o významnou událost a neméně velkou událostí byla i jejich večerní show. Moshpit, který se po několika minutách rozjel před pódiem, by mohl směle konkurovat metalovým akcím, objevilo se tu dokonce jízdní kolo. (!!) Skvělý dojem z koncertu nezkazil ani pětiminutový blackout, který přerušil jednu z nových skladeb.

Program hlavní stage uzavřelo vystoupení Ellie Goulding. Hezká tvář, hebký mazlivý hlas, úsměvy na všechny strany, desetitisíce nadšených lidí a dychtivé očekávání "toho songu ze soundtracku 50 odstínů šedi". Po autentickém a emocemi prýštícím setu Foals vcelku ostrý dramaturgický řez, avšak i tohle je jedna z neodmyslitelných tváří Szigetu.

To nejlepší z klubové scény tradičně nabídl obrovský stan A38, pojmenovaný po vyhlášeném budapešťském klubu. Enter Shikari opět potvrdili, že na sety do roztrhání těla jim stále zbývá dost energie. Podobné to mají i Halestorm s charizmatickou Lzzy u mikrofonu, kteří přímo z Budapeště zamířili do pražského Lucerna Music Baru. Opačný směr měli v itineráři Interpol, kteří však naživo nepotvrdili studiové kvality. Nečitelný zvuk, až příliš profesorské vystupování a absence gradace uvrhly očekávaný zážitek jen do průměru. Naopak nadmíru jiskřivý koncert předvedli švýcarští Kadebostany. A pokud měl někdo dostatek sil i s příchodem noci, mohl ve společnosti SBTRKT nebo High Contrast hýbat, škubat či vlnit končetinami až do úplného vyčerpání.

Sziget 16

V závěru festivalu čekají na Szigeťany Kasabian, Avicii, Kings of Leon, Major Lazer, Rudimental, Limp Bizkit, Paloma Faith, The Subways, Passenger nebo José Gonzáles.

text: Petr Adámek, foto: oficiální snímky festivalu