LIVE: Ewa Farna na festivalu Mezi ploty mile překvapila

Vydáno 28.09.2015 | autor: Josef Martínek

Na sympatickém festivalu Mezi ploty v Bohnicích jsme se letos zastavili jen na skok a viděli část sobotního programu. Nejvíc přitom překvapila Ewa Farna, jejíž jméno na mnohé funguje jak rudá na býka. Jenže jak dokázala o posledním zářijovém víkendu, zpěvačka a muzikantka je to opravdu šikovná.

LIVE: Ewa Farna na festivalu Mezi ploty mile překvapila LIVE: Ewa Farna na festivalu Mezi ploty mile překvapila

071 mezi plotyEwa Farna na Mezi ploty dokázala, že naživo zpívá opravdu skvěle

EWA FARNA PŘEKVAPILA

Zazářit jako dětská hvězda je možná cesta k rychlému úspěchu, pro vybudování respektu u staršího publika to ale do budoucna představuje balvan u nohou. Ewa Farna už z teenagerských let odrostla, jenže "dospělý" repertoár zatím nemá. Loňskou desku Leporelo sice skládala s kapelou a pokusila se do ní dát co nejvíc ze sebe, přesto výsledek kdovíjak neoslnil. Byla by ale chyba nad ní lámat hůl - naživo je totiž výborná!

Z jejího koncertu na Mezi ploty jsme sice stihli kvůli paralelnímu programu na Street Art Stage jen závěr, i ten ale vyslal jasný vzkaz - Ewa umí! Kdo by čekal, že konec setu budou tvořit jen rádii prověřené singly, možná se dost divil, když se na něj z pódia valil kopec energie z písničky Jen tak. Ač klasický "český poprock", kapela bušila do instrumentů a Farna řádila na pódiu s úctyhodným nasazením. Nejednalo se přitom o nějakou filmovanou vokální exhibici, nýbrž o výbornou muzikantskou práci.

073 mezi plotyNavíc by jeden nevěřl, jak je Ewa na pódiu vtipná a pohotová! Když například jeden z fanoušků v domnění, že nastal čas pro hit Měls mě vůbec rád?, zakřičel úvodní "Zavolá", střelhbitě ho vyvedla z omylu: "Nezavolám, já už volám jenom jednomu," řekla a mrkla na svého kytaristu Martina Chobota. S tím neustále laškovala - bulvár, nebulvár. Koneckonců rozloučením "Jmenuji se Ewa Farna, měřím 168 cm a o mojí váze si můžete přečíst v Blesku", dala jasně najevo, že k tomuto typu médií přistupuje s nadhledem.

A pak už skutečně "zavolala" ve svém největším hitu Měls mě vůbec rád?. Kdo by to byl řekl, že písnička ze světové databáze uzpůsobená na míru tehdy 13leté holčičky dokáže na festivalu rozpumpovat i maminky, jak jí Ewa srdnatě a živelně zapěla. Jako přídavek si pak sympaticky zvolila "nehit" - cajdáček Déšť z desky Virtuální, ve kterém myslí na hladovějící děti z Afriky, a z jejího procítěného zpěvu téměř mrazilo. Z Farne vyrostla opravdu výborná zpěvačka, už by to chtělo jen zapracovat na repertoáru.

VOXEL BYL JAKO ČESKÝ ED SHEERAN

Už dříve se na hlavním pódiu představil i "pozitivní" písničkář Voxel, který byl neméně spontánní. Od fanoušků se například nechal poslat "do háje", když se z pod pódia nesl refrén písně Miguel, týkající se problematiky imigrace (a to vznikla v době, kdy ještě migranti nebyli takovým ožehavým tématem). Zejména ale zaujalo, že na jevišti byl tentokrát úplně sám. Spoluhráče mu nahradil aspoň looper, se kterým kouzlil tak, až si člověk vzpomněl na únorový brilantní výkon Eda Sheerana v pražské Tipsport aréně.

061 mezi ploty

Úspěch měl u publika čtyřakordový souhrn českých a slovenských hitů, kdy zazněly kousky skladeb Anety Langerové, Kryštofu, Kristíny, Xindla X a řady dalších intrepretů. Voxel si dokáže pozornost publika udržet ale i vtipnou vytleskávací rozcvičkou nebo prudkými ("čardášovými") změnami tempa. Zazněly samozřejmě i novinky z čerstvého alba Motýlí efekt, včetně chytlavého singlu Jednou. Vrcholem pak byl jeho největší hit V naší ulici, bez kterého by Meziplotaři Voxela domů prostě nepustili.

LIPO PŘIVEZL DO BOHNIC OPERU

Na Street Art Stage se ve večerním programu ukázal Lipo. Za tmy vynikly melancholické texty (nejen) skladeb z desky O duši, včetně aktuálního singlu Vím, že jsi tam někde, který je náladově vyloženě "noční". Největší aplaus ale sklidil určitě experimentální kousek Město, co spí. Dorazila totiž i Ester Pavlů, operní mezzosopranistka, které v něm d'n'b podklad rozbíjí svým fenomenálním zpěvem.

Většinu času po Lipově boku pěla Yanna, jež se ujala nejen "svých" refrénů, ale zaskočila třeba i za Kateřinu Marii Tichou v Do města přišla zima nebo za Kühnův dětský sbor ve Všechno má svůj čas. Lipovi ale naživo nejvíc sluší klidnější, až vypravěčská poloha, ve které vynikne poetická atmosféra skladeb jako Naposled nebo Horizonty, vzpomínky na časy BPM.

lipo ploty

Rozjetější závěr pak obstaraly hity jako Chill, Ležím v tvé blízkosti a v úplném finále i Kruhy. Loňský singl je sice některým trnem v oku kvůli přímočaré oslavě lásky, jenže právě jeho jednoznačnost a neústupnost je na něm to nejpůsobivější. Jde určitě o jeden z nejvýraznějších Lipových textů, který časem vůbec nic neztrácí na síle.

Festival Mezi ploty i letos odstraňoval bariéry mezi zdravými a různě handicapovanými lidmi. Tentokrát se v doprovodném programu zaměřoval na problematiku schizofrenie, zůstává ale otevřený všem fanouškům bez rozdílů sociálních, zdravotních či etnických. A to je na něm, obzvlášť v dnešní době, tak milé.

text: Josef Martínek, foto: Petr Tibi, oficiální Facebook festivalu

0,00