Jazz ve Frýdku s Bártou i Lipou

Vydáno 13.08.2007 | autor: redakce

Jazz ve Frýdku s Bártou i Lipou Jazz ve Frýdku s Bártou i Lipou

Neuvěřitelné“, znělo z úst ostřílených jazzmanů, kteří dorazili do Frýdku-Místku odehrát svůj koncert v rámci festivalu Jazz ve městě. Dan Bárta, Peter Lipa, Robert Balzar, Feng-yün Song, ti všichni byli frýdecko-místeckým publikem unešeni. Málokdy se totiž v českých vodách stane, že se na jazzovém festivalu během odpoledne a večera vystřídají čtyři tisícovky návštěvníků, kteří vytvoří elektrizující atmosféru.

První vrchol přišel hned po úvodní kapele Bowle Live Band. Na pódiu vystoupil Peter Lipa s bandem, který nejprve svým skvělým zpěvem zmrazil publikum. Během chvíle se však atmosféra uvolnila a náměstí aplaudovalo jazzmanovi, který dokázal, že je skutečně jedním z nejlepších v Evropě. Po svém vystoupení společně s návštěvníky sledoval domácí formaci Behind the Door, která i přes svůj nízký věkový průměr dokázala, že se na pódiu mezi jazzovými špičkami rozhodně neztratí.

Frýdecko-místecký kvintet vystřídal klenot letošního ročníku, zpěvačka čínského původu Feng-yün Song, která v dubnu získala prestižní ocenění zlatou cenu křišťál na pekingském festivalu China Music and Performance Expo. Čínskou zpěvačku doprovodil pražský jazzový soubor Trio Puo doplněný saxofonistou. Před koncertem byla tato multikulturní souhra pro většinu návštěvníků velikou neznámou, přesto byla Feng—yün Song přijata velice vřele. Po koncertě ocenila frýdecko-místecké publikum: „Snad ještě nikdy se mi v Česku nestalo, aby diváci aplaudovali po sólu uprostřed skladby. Vystoupení bylo pro mě díky divákům velkým zážitkem.“

Opravdový vrchol festivalu nastal po setmění. Zaplněnému místeckému náměstí se představil Dan Bárta společně s Triem Roberta Balzara, tedy větší část známější Illustratosphere. Jejich precizní jazz v souhře s vnímavým publikem a kouzlem večerního náměstí vytvořili atmosféru, na kterou se bude ve městě na řece Ostravici ještě dlouho vzpomínat. Festival tedy navázal na předchozí úspěšné akce Beskydského Veseléta, seriálu frýdecko-místeckých letních akcí, a ukázal, že se jazz ani v dnešní spíše komerční době rozhodně neztratí.

Milan Anděl, foto Lukáš Horký, Petr Pavelka

0,00