Red Bull Music Academy Barcelona - díl 2.

Vydáno 03.10.2008 | autor: redakce

Přinášíme vám sérii exkluzivních reportáží z jubilejního 10. ročníku akce Red Bull Music Academy konané tentokrát v Barceloně. Dozvíte se více o místě konání i o účastnících.

Red Bull Music Academy Barcelona - díl 2. Red Bull Music Academy Barcelona - díl 2.

Ve staré textilce na předměstí Barcelony úspěšně běží 10. ročník Red Bull Music Academy. Přes respekt k původnímu prostředí (několik z uměleckých děl, jež tvoří dekorace fabriky, je na téma nitě a textil), má RBMA velmi mezinárodní charakter. Účastníci nejsou zdaleka jen evropští - jedním z nejaktivnějších účastníků, který klade přednášejícím hudebním celebritám řadu zvědavých dotazů, je mladý Novozélanďan, najdou se i hosti z Asie.

Žánrové určení RBMA bývalo v intencích elektronické muziky, přičemž jak se svět hudby mění, dochází samozřejmě i k většímu stylovému rozptylu toho, co hrají účastníci i přednášející.

Jednou z nejžhavěji očekávaných byla přednáška belgické dvojice Front 242, jež v 80. a 90. letech byla jednou z nejprogresivnějších kapel: ačkoli neměla příliš ráda označení Electronic Body Music a ani new beat, což byly škatulky, do nichž média Front 242 řadila, stali se největšími hvězdami právě v tomto oboru. Do Barcelony přijela dvojice poněkud unavených starších pánů, kteří se někdy až překvapivě vymezují proti současnému světu muziky. "MP3 jsou zlo," tvrdí Front 242. "Tahle komprese nesmírně ovlivňuje to, co se dnes v hudbě hraje, a celá tahle iPodová generace dělá chybu." Nejde přitom o to, že se přes internet hudba v MP3 až příliš snadno šíří: "Nevadí nám, že lidi naši hudbu přes net kradou," říkají Front 242. "Díky tomu, že si člověk někde stáhne MP3, může objevit nové věci, a pak si třeba koupí CD, když má hezký obal. Nám vadí to, že komprese do MP3 ořezává hudbu zvukově, muzkanti by se podle nás měli vzbouřit a říct, že nechtějí, aby se jejich dílo šířilo v MP3."

Front 242, celkově poněkud naštvaní na celý dnešní svět, předvedli také ukázky svých starších věcí, s tím, že nové vydávat nechtějí. "Poslední deska nám vyšla před třemi lety, a nemáme chuť dělat další. Živě ale vystupovat budeme," slibují. Koneckonců, koncem roku mají mít i koncert v Praze.

Mezi dalšími přdnášejícími je hned několik hvězd drum and bassu jako DJ Zinc nebo samotný Goldie - už nyní, den předem, je jasné, že přednáškový sál v barcelonské továrně všechny zájemce o jeho přednášku nepojme, a tak se účastníkům doporučuje sledovat debatu s největší DnB star na jedné z obrazovek, jež jsou instalovány na dalších místech fabriky. Budeme vás informovat, jak se tam vešli a co zlatozubý šílenec povídal...

text Jana Kománková, foto archiv

0,00