Červencové recenze

Máme pro vás červencovou dávku čerstvých recenzí. Přečtěte si, jak naši redaktoři hodnotí CD Black Rio 2, Oi Va Voi, Insane Project a další.

Červencové recenze Červencové recenze

BLOODSUCKING ZOMBIES FROM OUTER SPACE
KILLER KLOWNS FROM OUTER SPACE

Maximum Underground
7 trax / 22:21 min

Jakoby Rakousko nemělo svých bubáků dost, straší tam ještě psychobilly horrorpunková smečka upírů Bloodsucking Zombies From Outher Space. Ukázat své zuby přijeli nedávno do pražského Cross klubu jako předkapela The Creepshow.
Stejně jako jejich vizuální upírská stylizace je i jejich hudba naprosto věrná všem žánrovým požadavkům, až to smrdí podezřením z parodie. Všech sedm skladeb nezapře inspiraci tím nejlepším ze scény, takže namátkově zmiňme třeba Mad Sin nebo Necromantix, přičemž k prvně zmíněným se zombíci rádi hlásí. Výrazné poklony se na tomto albu dočkala skladba Poison od Alice Coopera. Jako nejlepší věc tohoto EP se mi pro svou silnou melodii a sbory á la Misfits jasně jeví druhá Sweet Little Succubus. Klidnější rozpoložení ukázali rakouští zombies až v poslední lyrické baladě Good´ Ol Ed. Máte-li rádi béčkové horrory, je to ideální soundtrack.

(nwr)

BLACK RIO 2
Strut / Panter
10 trax / 55:48

Černé Rio je pojem: historicko-politický, hudební a nyní, protože jde už o druhý disk mapující tento úkaz, i fonografický. Výstižně k názvu na raritních či pozapomenutých archivních nahrávkách dokumentuje spjatost černé hudby a latiny, na kterou se černá brazilská populace snažila upozornit jak posluchače, tak politiky. Podařilo se, dnes jde o fenomén vsáklý do celé moderní pop music. Kompiloval DJ Cliffy z londýnského brazilského klubu Batmacumba.

(rl)

EX DEO
ROMULUS

Nuclear Blast
11 trax / 61:45 min

Přizve-li do svého nového projektu Maurizio Iacono z Kataklysm hosty z Behemoth či Nile, je nadmíru pravděpodobné, že se nebudou dloubat v glam rocku. Iacono však ladně překračuje i zákony výchozího death a black metalu. Začlenění partů dechů, smyčců, tympánů, zvonů a pěveckých sborů dodává nahrávce únosné míry orchestrální bombastičnosti a takřka ji pasuje na pomyslný opulentní metalový soundtrack k velkofilmu o starověké římské říši. Každopádně pozoruhodné dílo.

(df)

DAN DEACON
BROMST

Carpark / Panter
11 trax / 64:24 min.

Maximálně zdivočelý minimalista.
Elektronicky nabitý Američan nabízí na své druhé desce ještě šílenější mix ulítlostí než na předloňském debutu, ulítlém už názvem Spiderman prstenů. Na té ještě kdosi držel uzdu jeho spádů, možná některý z minimalistů, u nichž se Deacon zjevně inspiruje.
Na Bromst se ovšem z udidel vytrhl a rozběhl na širé hudební plochy. A cestou jak buldozer hrne, co mu přijde do cesty: zvonkohru, marimbu, vibrafon, mechanický klavír, šamanské bubny ba dokonce i sbory herojů a další chóry snad dosud neobjevené rasy amazonských pygmejů či kýho ďasa… To vše se odehrává v tempu králíka před infarktem, takže i většinou uspávající minimalistické figury dosahují v jeho provedení obrátek cirkulárky.
Jsou to eruptivní gejzíry zvuků poskládaných do kupodivu snesitelných formálních útvarů, byť jejich jednotlivé složky štěkají, rachotí, řachtají a řachají, burácejí, zvoní jak na Titaniku, bouchají, drkotají… A je to celé velmi lahodné, nápadité a skoro až neotřelé.

Roman Lipčík

OI VA VOI
TRAVELLING THE FACE OF THE GLOBE

Rightsman / Panter
12 trax / 45:52 min.

Šalom, club scene!
Londýnští Oi Va Voi nejsou žádní nováčci na hudební scéně, potulují se po tváři zemské koule už deset let. A londýnští…? Jejich hlavní devizou je právě etnická neukotvenost, jen nějaký domicil mít musejí, a tak se jím stal Londýn coby nejtolerantnější tavicí tyglík kultur. Na předchozích deskách formace se objímal drum´n´bass s kdejakým folklórem, zda se zdá převažovat rozmanité etnično, ale časté jsou i úšlapy do čistého, avšak jemného a vkusného popu.
Co tuhle bandu nejvíc odlišuje od desítek podobně poskládaných principem „každý pes, jiná ves“, je sázka na klezmer, vděčný, žádaný a přitom ještě nepříliš exploatovaný etno-styl. Housličky, klarinet, trubka či akordeon, přidané k běžným nástrojům (na ozdobu dokonce text v jidiš), umožňují kapele se rozlévat mezi široké břehy inspirace celým východoevropským folklórem, ba dokonce i přidávat zajímavě spřízněné africké motivy.

Roman Lipčík

INSANE PROJECT
SEMICOMA

vlastní náklad
6 trax / 30:95 min

Neškodná vyumělkovanost.
Náš přehrávač CD nadnárodní značky, který je umístěn v kuchyni, to nechtěl. Možná do něj vlítnul kus rohlíku nebo co, ale prostě na rovinu napsal, že „no disc“. Na jiné disky tohle nedělá. Protože mám rozsáhlé znalosti angličtiny, tak jsem se s kuchyňákem nehádal a strčil Insane Projekt do počítače. V něm to naběhlo.
Hudebně v pohodě. Těžký spodky a vybrnkávaný vejšky kytary, do který se hrábne jen v refrénech, do toho pouze decentní hraní s elektronikou. Pohoda. Jen ten zpěv... Zase. Česká snaha o ubrečenou angličtinu (protože je to asi trendy) vyznívá trochu kontraproduktivně, tedy legračně, řekl bych. „Fňuky, fňuky, ajm sentimééééntl, au, ou, au...“ Marek Ztracenej to fňukání zkusil česky a kam až to dotáhl! Jenže tyhle klucí pražský mají hudebně na víc.
Hudebně tedy téměř dokonalé, alespoň pro českou scénu dostačující. Jenže ta násilná angličtina a k tomu žádnej nadhled. Kluci se zkrátka berou moc vážně, a to je na albu hodně cejtit.
Nikde žádnej fór, žádný překvapení, vlastně ani na tom cédéčku neslyšíte nic, co by trochu zaujalo (kromě těch blbých textů: „Maj láf is ded fór seven jýrs aj wanna bring hér bek tů lajf.“ Ach jo, proč až po sedmi letech?). Popravdě jsem s povděkem kvitoval pátou skladbu Isabel, ve které se nezpívá, ale ani „místní“ syntezátory na mě moc nezabraly. A šestá rádoby snová The Painter? Ta je na albu už jen pro to, aby těch skladeb bylo aspoň šest. Dobrý, ale nebaví.

Jaromír Hasoň

0,00