Mezinárodní bubenický nářez

Vydáno 23.10.2009 | autor: redakce

Tři Japonci, čtyři Češi na jednom pódiu a s nimi bubny, zpěv a tanec. Strhující vystoupení na osmém ročníku Sletu bubeníků zažil brněnský Faval Music Circus.

Mezinárodní bubenický nářez Mezinárodní bubenický nářez

SLET BUBENÍKŮ 2009
14.10. FAVAL, BRNO

To, že půjde o silný zážitek, již evokuje jedinečné složení, kdy Českou republiku zastupuje Pavel Fajt, Miloš Vacík, Pavel Koudelka a Tomáš Ondrůšek. Japonsko reprezentují zpěvačka Yumiko, hudebník Leopard Eto a butó tanečnice Sawaka. Podívejte se, jak dopadlo hudební setkání dvou zcela odlišných zemí. Přes dlouhou frontu lidí se z nevlídného počasí dostáváme do Favalu. Návštěvníci jsou celí nedočkaví. Aby jim čas lépe utekl, okupují bary, ruční fotbálek a také stánek nabízející CD a DVD s tvorbou přítomných umělců. Hle, i paličky od Pavla Koudelky s podpisem se zde dají zakoupit.

Start sletu hvězd se blíží a tak se sál začíná plnit. Pod UV lampami bílé a fluorescentní barvy pěkně září a každý má chrup jako z reklamy na zubní pastu. Po malém zpoždění se rozeznívá zvuk bubnu a davem si uličku proráží světově známý muzikant Pavel Fajt. Svým jedinečným hlasem jej následuje japonská zpěvačka Yumiko. Malé zastavení mezi fanoušky a jde se na pódium, kde už čeká zbytek bubeníků. Na začátek to sedmička hvězd rozjíždí pěkně zostra. Dohromady splývají klasické západní bicí, japonský buben taiko, perkuse, tympány, gongy, tomtomy a další tradiční i netradiční prvky.

To vše je okořeněno zvuky elektroniky, industriálu, činel, chrastítek, trianglu, píšťalek, zvonců a spousty dalších nástrojů. Miloš Vacík předvádí, jaké zvuky se dají stvořit pánvičkou. Yumiko ohromuje zvučným lehce rockovým hlasem. Po úvodní skladbě sklízí vystupující partička velké ovace fanoušků. Na pódium přichází tanečnice Sawaka a svou choreografií všemu dodává ještě větší šmrnc. Začíná pořádný nářez. Diváci už nestojí jen jako sochy, ale někteří se pořádně vlní v rytmu. Yumiko vybízí fanoušky ke zpěvu a ti ji energicky následují. Směsice bubnů a roztodivných zvuků vyluzovaných interprety je jedinečná a uchu lahodí. Leonardo Eto sóluje malými činely, na něž kouzlí nespočet tónů a překvapuje jimi fanoušky.

Slet bubeníků 2009! Jsme tady jako sedmkrát předtím!“ jsou první slova Fajta. Intenzita rytmů opět vzrůstá. Je až neskutečné, jak jsou všichni perfektně sladěni i přesto, že program nacvičili za pouhé tři dny. „Během vystoupení probíhají malé informační kanály,“ prozradil. Zní skladby Heroes don´t need monitors, Love is for free a další. Yumiko je v transu a do něj dostává i skandující kotel. Atmosféra dostává pořádné grády. Takový nášlap předpokládal asi málokdo. Interprety nadšení fanoušků těší a neustále přidávají na intenzitě. Chvílemi to vypadá, jako by se hecovali, kdo to víc rozjede.

Sawaka střídá kostýmy, tančí a vějíři a šátkem ovívá zbytek party. Zhruba po dvouhodinovém vystoupení Fajt představuje „svou“ hudební formaci. To jakoby předznamenává blížící se závěr. Fanoušci však hudebníky odejít nenechají a skandují o přídavek. Česko-japonská sedmička tedy jeden song přidává. Po něm už přichází definitivní rozloučení - i po japonsku. Aktéři mizí uličkou rozvášněného davu do zákulisí. Výrazy fanoušků neskrývají silný zážitek.

text Simona Bilíková, foto Marián Kábele

Další fotky ZDE.

0,00