Prosincové recenze

Prosincové recenze Prosincové recenze

DRUHÝ MUŽ
THE OTHER MAN

MagicBox
Režie: Richard Eyre
Hrají: Antonio Banderas, Liam Neeson, Laura Linney, Romola Garai

Manželský pár, kde ona je světoznámou návrhkyní obuvi a on – hm, vlastně netuším, čím se živí, protože je jen naznačeno, že má kancl ve výškové prosklené budově. Manželka mu dva tři dny naznačuje, ale on tupě nechápe. Aby pak došlo ke skoku v ději o pár měsíců dopředu, žena je evidentně po smrti a manžel (Liam Neeson) přijde prohlížením jejích e-mailů na její nevěru. Vydává se do Milána za milencem, aby se pomstil – sleduje ho, hraje s ním šachy a nakonec mu dá peníze na smuteční hostinu v Londýně, protože jde o správce domu, který si na hogo fogo jen hraje. Tento snímek žel doplácí na to, že od začátku klame tělem a snaží se vypadat jako jiný žánr. Tváří jako div ne nějaké mysteriózno, a nakonec se z toho vyklube rodinná selanka, kde si všichni odpustí, co jsme si, to jsme si, život jde dál. Navíc je zde spousta logických nesmyslů. Film byl natočen podle Bernharda Schlinka, autora Předčítače.
Disk svým provedením nenadchne. Načíná jej protipirátský trailer a čtyři upoutávky, přičemž nemlich ty samé najdete znovu v hlavním menu. Jinak nic navíc nečekejte. Obrazově i zvukově jde u filmu o čistý průměr.
(rl)

-123 MIN
DREAM

indies scope
9 trax / 40:00 min

Baby nebude sedět v koutě.
Už zase vydali Minuty výjimečnou desku. Už zase nás unášejí hadí elasticitou svých prstů, košatostí hlasu zpěváka Zdeňka Bíny a schopností vystavět nesmírně jímavý kontrapunkt. Už zase našinec nechápe proč u nás tahle kapela, která mezi sebou nechává kopulovat styly jako funky, jazz a blues, pořád ztrácí čas a dávno nevyprodává olympijské stadiony po celém světě. Ono by se ale muselo začít právě v našem zelenajícím rybníku. I když je v ČR tohle trio poměrně dobře zajeté,zatřást jednotou svaté trojice Monkey-Chinaski-Kryštof, se mu asi nikdy nepodaří. Munice by se na to přitom našlo více než dost právě na albu Dream. Pokud by rádia chtěla sáhnout po něčem bezstarostnějším, asi by zvolila skočnou You Can´t Hide Love. Neodolatelně chytlavá je i Power plant nebo Self-implosion. Na placce najdeme i typicky minutové náladovky se ztěžklýma nohama jako Sea or Sure a High Treason. A je tu také jeden absolutní exot - Sol, kde se dává na odiv dokonalá harmonie kytar a Bínův hlas, chvějící se jako hlasivky muezzina, který z minaretu svolává věřící k modlitbě. Zajímá to ale někoho? Kdy už sakra někdo přijde a řekne pořádně nahlas „Baby nebude sedět v koutě!“
Petr Kořínek

KAMIL STŘIHAVKA
BEST OF 20 LET NA SCÉNĚ

Sony Music
17 trax/74:35 min, 17 trax/74:52

Od Motorbandu k Leaders.
Kamil Střihavka se rozhodl, že dvacet let na scéně je dost dlouhá doba, aby se poohlédl, co všechno udělal. Udělal tak radost nejen sám sobě, ale i všem svým fanouškům. Není se čemu divit, když zabrousil do heavy metalové historie Motorbandu. Samozřejmě že nechybí ani BSP, No Guitars a také Leaders. Co by to bylo za bestovku, kdyby se jenom opakovaly staré známé fláky. A tak je doplnil ještě o duety s Bárou Basikovou (Když se snáší déšť), Karlem Gottem (Oh Darling!), Lucií Bílou (Skleněný hvězdy) a dalšími. Na dvojcédéčku se objevil i Dan Bárta, který s ním výborně nazpíval Na kloboučku hit You Keep On Moving. Kdo si výběr zakoupí, bude mít vše podstatné od Kamila pohromadě. Až na šlágry z muzikálů. To si budeme muset ještě nějaký čas počkat a určitě nám naservíruje i tento žánr. Kdyby to chtěl dát teď, tak by se výběr musel rozšířit ještě o jedno cédéčko. Ale moc by mu to neslušelo. Na jedné straně heavy Motorband, kterému na záda dýchá Ježíš. Divná představa. Buďme rádi, že to takto dopadlo.
Karel Prchal

MICHAL HRŮZA A KAPELA HRŮZY
Napořád

Universal
12 trax

Vyrostl… vzlétl.
Že umí Michal napsat hit, to už se ví osm let. Titulní dupavá Napořád, teskný duet Píseň labutí a hlavně odlehčená pohodička Budu ti vyprávět, to jsou jasné dělovky na branku, byť každá z jiného úhlu. Novinka ale nepřináší jen hitovky o lásce. Hrůza-textař dospívá, opatrně se vymaňuje z role snílka. I když na obalu se celá parta tváří až osudově vážně, deskou prosvítá i hravost. Z tohoto pohledu jsou pak verše „nebudu ti lhát, můžeš se mi smát, asi tě mám rád“ přesně tím, co si nemůže dovolit začínající textař, ale má na to právo protřelý autor. Tím spíš, když na jiných místech dokazuje, že básnivou češtinu má osedlanou („o smrti mrtvého moře nevíme“).
Obdivuhodný kus práce odvedla semknutá kapela, písničkám šije nepoměrně dospělejší kabátky než těžkopádní Kirkeni. Aranžmá i celkový zvuk zní věru svěže a leckdy docela tvrdě. Taková Motorka, to je snad až iggy-popovský nátěr… a přitom by se dala dobře drhnout i u ohně. No, není tohle neklamná známka úspěšného songwritingu? Najdou se i slabší kousky (Sofie z Moulina), ale o to silnější jsou pak ty silné.
M. H. si touhle deskou definitivně našel okénko v českém hudebním domečku. Vedle bydlí Koller, z druhé strany Chinaski a nahoře Mišík.
Ondřej Fencl

NO NAME
the best of

Universal
40 trax

Podzimní sklizeň.
S best-ofy je to ošemetné – každý by je sestavil jinak. Veřejně se přiznávám a omlouvám všem intelektuálům, že No Name mám rád. A právě proto mě tenhle výběr nebere.
Nechybí samozřejmě všechny hity, kterých má košický sextet požehnaně. Většině lidí jsou proto No Name známí jen z rádia, přitom jejich největší síla tkví v živém hraní. Proč na kompilaci o čtyřiceti písních není ani jedna ukázka z povedeného pražského live-alba? Tím spíš, že pro koncerty pánové vymýšlejí často zajímavější aranžmá.
2cd jako by akcentovalo obraz hodných popových kluků z katolické rodiny; diskografie „Timko family“ přitom ukrývá i spoustu rockově našlápnutých, zdravě naštvaných písniček, zejména ranější CDs jsou jich plná (Sloboda, Realita, Sám sebou).
Invencí po hříchu nedisponuje krapet socialistický obal, byť s roztomilými fotkami z dětství uvnitř. Ty potěší, stejně jako oprášení pozapomenutých písniček, třeba monumentální Sa z málo známé eponymní prvotiny nebo nezvykle temné Slová do tmy. Ideálně to celé utnout po ní – šestice remixů (neobjevné tuc-tuc kastrace známých rádiovek) ani závěrečná internacionálně mudrlantská novinka Ná ná náá už totiž nestojí za to.
Ondřej Fencl

0,00