ROCKBLOG: Tak jsme zase měli Anděla, polámali mu křídla

Vydáno 18.03.2013 | autor: redakce

Rok se s rokem sešel a Akademie populární hudby opět předávala ceny Anděl. Málokterá hudební cena (pomineme-li Slavíky, které jsou ale ještě o poznání víc mimo mísu) u nás má takovou váhu a dopad. Dostat Anděla je vstupenka do první ligy. A málokterá hudební cena má tolik odpůrců a kritiků. Jaké to bylo letos?

ROCKBLOG: Tak jsme zase měli Anděla, polámali mu křídla ROCKBLOG: Tak jsme zase měli Anděla, polámali mu křídla


andl2012

















Hlavní pořadatel Lešek Wronka před letoškěm (opět) hlásil, že Andělové se mění, že Akademie prošla obrozením, že se chce věnovat širšímu spektru muziky, že dá prostor žánrovým cenám i v hlavním přenosu. Hlavním krokem měla být překopaná Akademie, plná nových "akademiků". Nebudeme si nic nalhávat, Anděl je prostě Anděl a ze smrtelných křečí ho neprobere ani boží zásah, ani vystupující Zrní (ó sláva alternativě, dostali jsme jí do TV, ó sláva nám).

Rád bych ovšem začal dvěma pozitivy. Jednak oceňuji, že všechny kapely večera vystupovaly naživo, žádný playback. Podivný halfplayback předvedl jen Lipo s děvčaty, ale to se není co divit... Pozitivem číslo dva bylo angažování moderátora Leoše Mareše, který to ale po loňském moderátorském výkonu Marty Jandové neměl zas tak složité - horší než ona už být asi nemohl. Kromě naprosto trapné taneční parafráze na Psyův Gangnam Style hned na začátku pořadu se předvedl v dobrém světle: byl "nescénářovitě" vtipný, bezprostřední, schopný improvizace. A že to neměl úplně jednoduché. Někdo totiž dostal úžasný (ironie) nápad, že ceny budou předávat tzv. celebrity se svými dětmi. Opravdu nevím, proč v roce 2013 předává cenu Skupině roku Miriam Landa a její dvě dcery. Asi jde o nějakou hodně vykutálenou kejkli Žita 44. Kdyby jednotlivé ceny předávali loňští vítězové, bylo by to o poznání sympatičtější.

Vystupující? Základní kostru tvořili nominovaní. To je samozřejmě správně. Kryštof, Charlie Straight, Zrní, A Banquet, Boris Carloff, Aneta Langerová, Lucie Bílá, Vojtěch Dyk, proč ne. Ale může mi někdo vysvětlit, proč (po roce opět) vystupovala Gabriela Gunčíková (tentokrát v doprovodu o něco méně příšerné kapely než loni, aneb kdo by si nevzpomněl na dlouhovlasé osmdesátkové máničky z minulého roku)? Může mi někdo vysvětlit, jak může být tahle žena v medailonku před vystoupením označena za největší naději české rockové scény? Může mi někdo vysvětlit trapné a křečovité vystoupení Peter Bič Project? Může mi někdo vysvětlit vystoupení Lipa? To tady opravdu nemáme nic lepšího? Anebo se jedná o osobní zájmy nějaké konkrétní vlivné osoby? Nechám na vás...



Chápu, že se jedná o ceny za populární hudbu a nelze čekat, že všichni vystupující budou z podobně "nemainstreamového" těsta jako letos vystoupivší Boris Carloff, A Banquet nebo Zrní. Ani já to nechci. Tvrdím ale, že se v posledním roce na naší pop music scéně rozhodně objevovala zajímavější jména než Gabriela Gunčíková. Jeden příklad za všechny - nejvýraznější nová zpěvačka loňského roku Celeste Buckingham by ceremoniálu (fackuju se za užití tohohle slova) slušela o poznání víc.

K.O. všem vystupujícím kapelám zasadili Andělé už dva dny před přenosem na zkouškách. Místní zvukař byl totiž jediný, kdo směl sahat na pult. Prý: "Můžeš mi řikat, jak to chceš." Jasně. Asi tak jako: "Pane doktore, operovat vás nenechám, ale můžete mi říkat, co mam dělat." To prostě nejde. Kdyby si kapely mohly vzít do sálu své zvukaře, možná bychom se nepotkali s tím, že naprosto všichni vystupující vyšli ze sálu jako poražení, protože nikdo neměl aspoň průměrný zvuk.

Vrcholným WHAT THE FUCK momentem bylo uvedení Pavla Bobka do síně slávy jednatelkou Lewron Music Michaelou Kocourovou a ředitelem ČT Petrem Dvořákem. Kéž by umělci byli do síně slávy uváděni někým, koho si lze v umělecké sféře vážit. Někým, kdo už v síni slávy třeba je. Chápu, že Lewron Music je hlavním organizátorem a ČT hlavním partnerem, ale tohle není předávání šeku na novou ledničku. Tohle je uvádění do Síně slávy za celoživotní umělecký přínos. A co se samotného vystoupení Pavla Bobka týče, strčil všechny ostatní do kapsy a za to mu patří obrovský respekt.



Kritizovat letošní Anděly by se dalo i po přenosu. Tak třeba scéna z baru, kde později probíhala pro pozvané afterparty: "Máte tady nějaký pití pro kapely?" - "Jasně, támhle je voda." Dokud vystupující umělci sklapnou paty a nechají si líbit vše, ať se nediví, že se na pódiu neslyšeli, že neměli pohodlí a že nedostali ani jedno pivo. Zúčastnit se je nikdo nenutil. Dokud povolíte holubům, aby vám srali na hlavu, oni vám na ní srát nepřestanou. Ne že bych to Andělům přál, ale trochu jsem doufal, že se v přenosu bude opakovat alespoň jeden průser z generálky. To jediné by třeba mohlo prolomit ledy a opravdu by se do budoucna něco změnilo.

Ve finále se celá afterparty zvrhla do podoby, kterou vystihují slova nejmenovaného účastníka: "Já si asi dám ještě panáka, sice budu mít zejtra vokno, ale vono ve finále bude možná lepší si nic nepamatovat..." Nechtějme po Andělech změnu. Anděl navždy Andělem zůstane a na Grammy, na jejichž českou verzi si hraje, nedosáhne nikdy. Oproti Grammy to letos byla taková školní besídka. Přitom by třeba stačilo pozvat pár zahraničních interpretů. A už to tak jednou i bylo - kdo by nepamatoval na rok 1999, kdy na předávání vystupovala Cher, Andrea Bocelli a dokonce R.E.M.! Akce s tak obrovským rozpočtem (kromě toho že zapomene na náhradní baterky za 30 korun do Marešova bodypacku, který se během generálky vybil) by se v něm určitě našla i nějaká částka na zajímavé interprety. Stačilo by třeba o něco zmenšit nesmyslně gigantickou stadionovou scénu, za kterou by se ani Muse nemuseli stydět, a ušetřené peníze vrazit do nějakého vystoupení. Jenže to by se muselo chtít. A Lešek Wronka zjevně nechce. A tak nám musí stačit béčková estráda. {vypnoutlink:Lucie}

Martyn Starý


andel_soska_top
zavřít