Mike Trafik: Když slyším v rapu spasitelský moudra, tak se stydím

Vydáno 18.10.2012 | autor: Daniel Maršalík

Mike Trafik je spjat především s kapelou PSH. Na jaře se však spojil s rappery Jamesem Colem a La4 a společně vydali EP Nadzemí, s nímž nyní míří do klubů. Kromě toho připravuje sólové desky Vladimira 518 a Smacka.

Mike Trafik: Když slyším v rapu spasitelský moudra, tak se stydím Mike Trafik: Když slyším v rapu spasitelský moudra, tak se stydím

4Tvým posledním vydaným albem je EP Nadzemí, které jsi nahrál společně s Jamesem Colem a La4. Jak se vyvinul nápad udělat společnou desku?
Minulý léto jsem si uvědomil, že James Cole nikdy neodjel turné k Halucinacím ze třetího patra, stejně jako La4 neměl turné ke svý desce. Na což nebyla v tý době v labelu kapacita. Tak jsem jim zavolal a domluvili jsme se, že vyjedeme koncertovat spolu. Chtěli jsme, ať je to zastřešený nějakou novou skladbou, která by to celý nastartovala. Natočili jsme Nadzemí, posléze i klip a odehráli patnáct koncertů. Hodně nás to bavilo, proto jsme pak vlezli do studia a nahráli EP. Bylo to celý fakt hodně spontání, bez kalkulu, velkýho proma a humbuku. Bylo to o tom, že jsme si hudebně hodně rozuměli.


Nedávno jste vydali téměř zároveň dva videoklipy. Proč jste přistoupili k tomuto kroku, kdy si obě videa budou konkurovat.
EP je venku už od jara a my se zasekli s výrobou jednoho klipu, protože režisér, kterého jsme si vybrali neměl čas a najednou bylo září. A když vlastně pak vznikaly klipy dva, nechtěl jsem jeden nechat u ledu a čekat dva měsíce, než ho vypustíme do světa. Navíc v dnešní době, kdy se klipy sledují více méně pouze na netu, nemá cenu spekulovat o tom, kdy to uploadovat. Dnes už žádný okurkový sezóny v tom bývalým slova smyslu vůbec neexistují. A nebo jsou vlastně pořád?

S projektem Nadzemí jste už několik koncertů absolvovali, ale můžou vás fanoušci ještě někde vidět a slyšet?
Aktuálně v pátek 12. října jsme začali druhý Nadzemí tour. Před sebou máme jedenáct zastávek, což by mělo být takovým vyvrcholením celého EP. Aby to bylo i pro lidi zajímavější a mohli jsme hrát ve větších klubech, posílili jsme lineup o DJ Wiche a Ektora, kteří budou představovat album Tetris.



Za sebou máš společné turné PSH s Monkey Business. Jak bys to teď zhodnotil?
Pro mě naprosto geniální zážitek. Trošku mi to změnilo vnímání mých vlastních live projektů. Najednou chci mít za sebou ten live band taky. Inspirovalo nás to s Vladimirem při přípravě jeho desky. Můžu prozradit, že plánujeme vytvořit zbrusu novou, živou rapovou superkapelu.

To zní zajímavě. Můžeš být konkrétnější?
Plán je takový, že k DJi by se připojila "semi-live kapela" - bicí, basa a ještě jeden rapper. Dost důležitou součástí budou vokalistky.

Kromě Monkey Business jste se připojili k další živě hrající kapele, a to Sunshine…
...To nelze srovnávat. S MBs jsme zkoušeli desítky hodin. Se Sunshine to byl totální freestyle, letmá epizoda. My jsme se o tom začali bavit ve čtyři odpoledne a v devět jsme to zahráli. Šlo to i díky zkušenosti s MBs. Ale dopadlo to velice dobře, na youtube je z toho video.


Jaký je vůbec tvůj vztah ke spojování žánrů v muzice?
Spojování žánrů je mi vlastní od začátku mý kariéry. Už jako Dj jsem hrál více stylů dohromady, málokdy pouze rap. Ještě v době, kdy se každej kroutil, "že se to nemá". V podstatě všechny hudební styly v dnešní době jsou přescrossoverovaný, že už je samo o sobě velmi těžký najít zvukově čistej žánr. Mnozí ti, co dělali hudbu čistě akusticky, tak ji dnes okořeňují elektronikou a naopak ti, co si hráli zase s elektronickýma nástrojema a programama, tak dnes do toho začleňují akustické nástroje.psh_3 Čistota žánru je samozřejmě životně důležitá pro jeho přežití v jeho základních parametrech. Ale progres a crossover mu zase dávají energii do rozvíjení se. Je potřeba, aby mezi těma dvěma silnejma tlakama byl nějakej konsensus.

Vladimír 518 i Orion pracují na svých sólových deskách. Zaměstnali tě, budeš se na nich podílet?
S Vláďou dělám desku, tak jak jsme dělali CD Gorila vs Architekt. Takže jsem výkonný producent. Mých beatů by tam mělo být tak šest, sedm, což bude stejný jak na Gorile. Celou tu desku natáčím, spoluaranžuju a spoludotvářím. S Vorlem uvidim, o tý desce nic nevim, ale s Vláďou už jsme v procesu výroby.

Takže se můžeme těšit na Vladimirovu desku na Vánoce?
To určitě ne. Viděl bych to tak na přelom zimy a jara příštího roku. Ale do vánoc bude singl s Toxxxem a video.

Kromě Vladimira natáčíš i se Smackem. Tam to vypadá jak?
Se Smackem spolupracuju stejně jako s Vladimirem. Jsem výkonný producent a navíc desku míchám. Budu tam mít pár produkcí.

Ty sám připravuješ nějakou novou desku – třeba třetí díl HPTN?
Koncept tohoto mixtapu už dělat nechci, to bych dojil sám sebe. A protože teď jsem ve studiu se Smackem, pak budu s Vláďou, do toho dělám znělku pro Německej filmovej festival, track pro projekt Aculo a X dalších menších věcí, tak zatím není prostor na moje sólový projekty. Ale už mám pár nápadů, co a s kým bych chtěl dělat, ale všechno bude záviset na čase. Ten nemám.

nadzemiJaký je tvůj vztah k americkému mainstreamovému hiphopu, který vládne hitparádám?
Jestli myslíš třeba radio-friendly singly Cash money recs. apod, tak to beru čistě jako singly, které prodávají celé album a nejsou reprezentativní část tvorby toho interpreta. A je strašně krátkozraký kritizovat a utvářet si názor na rap pouze na základě těhle singlů určených pro širokou veřejnost. Minimálně půlka tracků na deskách jsou tak high nebo tak tvrdý, že by je žádný rádio u nás nikdy nezahrálo.
Můj vztah k rapu je, že miluju formu víc než obsah. Nepotřebuji, aby rap byl za každou cenu o něčem. Ti rappeři všichni dokonale rapujou. Forma je dokonalá. Že rapujou o holkách a o autech, takový životy prostě žijou. Nedělal bych z toho vědu. V Česku je strašně zakořeněný a oblíbený řešit témata. Takže nejoblíbenější sou ty sračky s popisnym vyprávěnim a jasný návody, jak a co máš dělat. A hlavně se to musí rýmovat. Samozřejmě mám rád i věci, kde je nějaká "message", i když si myslím, že to už je trochu přežitý. Rapovat o rapu je krásný.

Podle jakého klíče dáváš rapperům své beaty?
Musí mě to bavit, bez toho se nepohnu a za další musí pochopit, že jsem producent. Což pro nezasvěcený znamená, že mám jasnou představu, co se s mojí muzikou bude dít. Natáčí se u mě ve studiu a já to diriguju.

Záleží ti na tom, o čem rapper v tvých tracích bude rapovat?
Jasně, proto si vybírám, s kym budu dělat. Nehodlám poslouchat ničí moudra. Přijde mi to trapný. Nesnášim spasitelský texty, návody jak správně žít, jak se chovat. To jsou rapy maximálně pro šestnáctiletý děti. Já to vnímám jako moc velkých myšlenek od moc malých lidí. Normálně když něco takovýho slyšim, tak se stydim. Je hodně těžký psát dobrý, hluboký texty a přitom nesklouznout do tohohle filozofického marastu, kterej je zároveň velice povrchní, protože se to jako filizofie pouze tváří.

Čí texty považuješ za dobré?
Těch jmen je hodně, lidi se kterejma dělám. To lze lehce vyčíst. Boss, Hypno, A51 a pár jmen mimo.

Co v poslední době posloucháš za muziku?
Teď jedu hodně A$AP Rocky, který podle mě vrátil New York opět na rapovou scénu, konkrétně jeho desku LongLiveA$AP a kompilaci Lord$ Never Worry, Rick Ross God forgives I dont, Waka floka flame - Salut me or shoot me, Dj Drama - Quality street music. Toxxxe a jeho Bauch Money. Dál něco od Lana Del Rey, Frank Ocean, SBTRKT a Jeff Bridges vydal skvělou desku, na LP jsme ji koupil Vladimirovi k narozeninám a následně sám sobě CD. US Country mám hodně rád.


Chystáš se na nějaký koncerty?
Půjdu na Muse, na Tech N9ne do Lucerna Music Baru a jel bych do Bratislavy na DJ Kentaro do klubu Nu Spirit.

Na facebooku jsi podle mě někdy až příliš odvážně kritický. Většinou se vyjadřuješ k hudbě, ale je něco mimo muziku, co tě hodně vytáčí?
No ono je marketigově výhodnější držet hubu. Obecně intenzivně sleduju veřejnej život, lokálně i globálně, takže mám jasný názory.
K tomu facebooku: Já tam nebudu psát, co snídám a další laciný hlouposti, dobrý maximálně tak ke sbírání lajků. To nejsem já, ani to neumim. Laciné nahánění popularity. Ono se z těch lajků stává novodobý náboženství. Fuck it.

t1

Vnímáš nějak sledovanost videí na YouTube? Klipy PSH jsou na tom velmi dobře, ale existuje i vaše konkurence, která má ještě sledovanější videa.
Jo jo jo, jasně, marketing. S Youtubem se dá čarovat. Existujou generátory kliků a jejich násobení, o tom ať si udělá každe obrázek sám.

Myslíš, že to fakt někdo využívá?
Samozřejmě že to různý firmy/interpreti využívaj. Když máš u jednoho klipu třináct milionů shlédnutí a jsou tady reálně tak 2 - 3 mil. lidí, kteří by si to video pustili. Navíc je to třeba sračka. Nechci to devalvovat, jen je potřeba uvědomit si, co je reálný. Počet shlédnutí, lajky dnes do jistý míry suplujou čísla o prodanejch deskách. Lidi a novináři to porovnávaj. Ale jde o zavádějcí informace. Je super, že moje video vidělo přes dva miliony lidí, ale pro mě má větší hodnotu, že mám přes osmdesát narvanejch koncertů za rok.

mike trafik_turneNa jedné odborné diskuzi Vladimír 518 řekl, že fanoušci hiphopu jsou strašně nevděční. Desky víceméně ilegálně stahují a v den, kdy máte koncert, tak vaše telefony a emaily jsou zaplněné žádostmi o připsání na guestlist. Souhlasil bys s tím?
Samozřejmě, že to vnímám úplně stejně. (smích) Já jsem v rámci BiggBossu organizoval několik velkejch koncertů a tours, takže moje dobrota byla už několikrát po zásluze potrestána. (smích) Ještě jsem šel lidem naproti. Na program za 400,- jsme dali vstup 150 korun a každýmu jsme ke vstupence dali zadarmo DVD. Ta cena je vykoupena tím, že se musíš spojit s nějakým partnerem, který to doplatí. A nakonec se to obrátí proti tobě. Poslechneš si, že je to přebrandovaný a že ses zaprodal…bla bla.

Co tě baví na vašich fanoušcích?
Baví mě, že velká část zraje s náma. Chápu tak náš vyvoj. Obecně se mi libí ti, co jsou otevření a ti, co maj naposlouchaný naše věci a mají o nich přehled. Zdravý názory bez předsudků a šílených představ. Bohužel spousta lidí trpí totální neznalostí mapy.

Jak vnímáš kritiku? Ptám se proto, že tvůj singl To se mám byl poměrně hodně kritizovaný.
Ale bylo daleko víc pozitivních reakcí, žádná moje věc není jednoznačná. Nemám rád stádovitý adorace. Ne, že bych si z kritiky nic nedělal. Nejsem ignorant. Ale třeba zrovna tenhle track beru jako skvělou letní rapovou věc s tim, o čem jsem mluvil. Rap o tom, že se máš. Co je v tom za problém? A když si to pustíš, tak buď s Vorlem začneš zpívat "To se mám to se mám to se mám" , a nebo to vypneš a už si to nikdy nepustíš.



pshJak jsem říkal, na facebooku jsi poměrně odvážně kritický. Poslední kritiku, co jsem zaznamenal, schytal Kapitán Demo, kterého jsi zaslechl někde v rádiu. Co se ti na tom tracku tak nezdálo?
Parodie jakýhokoliv žánru mi přijde ubohá. Navíc, když se tim ještě živí. Rapovat o fakování pseudo celebrit je in. Takže to holky z kanclu a kluci v reklamkách vnímaj, že je to rapovější a odvážnější naž rap samotnej. Kapitán Demo je sračka, stejně jako Xavier Baumaxa.

Kromě toho, že se věnuješ produkci, děláš taky DJe. Ovlivňuje tě to nějak?
Určitě do velké míry. Sleduji, jaký jsou trendy. Mám snadnější cestu k trackům. Vím, kam pro ně sáhnout, ale myslím, že jako inspiraci k vlastní produkci to moc nevyužívám. Inspirativnějším obdobím bylo, když jsem jezdil soutěže v DJingu a dělal jsem technický DJing.

Orion se taky věnuje DJingu, jak vnímáš jeho jako DJe?
Technika je jedna věc, ale bejt dobrej selektor je druhá věc. Znám šampióny, který vylidnili sál. Je to daleko víc o muzice a feelingu. V tom je Vorel napřed před všema. On hrál, když jsem začínal, a pořád hraje. Je nabalsamovanej jak Lenin, takže je nesmrtelnej. (smích)

Všiml jsem si, že všichni hiphopeři jsou posedlí vařením, co ty?
Hiphopeři jsou posedlý předevšim hakisakem. Já si neumim uvařit ani čaj, i ten připálim. Na závěr bych tobě i všem ostatním rád vzkázal pouze dvě slovíčka...



text: Daniel Maršalík, foto: archiv


trafik_top

 

zavřít