Peter Pan Complex interview: Kapela, v níž není prostor pro ego

Vydáno 26.04.2014 | autor: redakce

Přestože se počátky Peter Pan Complex datují už do roku 2007, své první dlouhohrající album připravuje pětice až letos. Zastihli jsme je přímo v nahrávacím studiu, kde právě dostávali zásadní lekce od producenta Michaela Randalla.

Peter Pan Complex interview: Kapela, v níž není prostor pro ego Peter Pan Complex interview: Kapela, v níž není prostor pro ego


PeterPanComplex 01Peter Pan Complex


Na desku jste vybírali peníze od fanoušků pomocí HitHit.cz. Považujete kampaň za úspěšnou? Je pro vás svazující točit za peníze svých fanoušků.

Jordan Haj: Tak ten závazek fanouškům existuje, ať už od nich nějaké peníze vybereš nebo ne. Ten závazek mezi kapelou a jejíma posluchačema zůstává pořád stejnej, člověk jim má dodat tu nejlepší hudbu, co umí, dobrý album a tak. Ten nápad vzešel ještě dřív, než jsme měli pod sebou label. Myšlenka byla taková, že jsme po singlu Wolfskin nasbírali novej a skvělej materiál, zdálo se nám, že jsme nalezli nový směr, a chtěli jsme ho zaznamenat. Wolfskin jsme dali na test smíchat Michaelovi Rendallovi a výsledek byl skvělej a v tu chvíli se celá idea posunula k tomu, že jsme se rozhodli s ním natočit něco víc, třeba jen EP. To není tak finančně náročné a celkově realizovatelnější v našich podmínkách. A v tu chvíli jsme se rozhodli, že využijeme HitHit.cz, abychom na to vůbec měli. Vybrali jsme dostatečně na to, abychom si s pomocí dalších peněz od Warner Music mohli dovolit i nahrát kompletní album.
Zdeněk Lichnovský: Warneři pomohli především tím, že jsme si mohli dovolit natočit desku tímhle způsobem - přiletěl Michael, vzal si s sebou celej tým a máme na to tejden tady ve studiu. Kdybychom vzali jen peníze od fanoušků, tak by to třeba na desku bylo, ale neměli bychom takové možnosti, jako máme teď. A všechny závazky těm, co nás podpořili, samozřejmě splníme, nikdo nepřijde zkrátka.

Jak se klubová kapela vašeho typu vyrovnává s tlakem, pod který se nutně dostane, když pracuje s labelem jako je Warner Music? Říkal jsi, že máte pod sebou label - je to opravdu tak, že máte label vy pod sebou nebo má label pod sebou vás?
Zdeněk: Co se týče nahrávání alba, máme fakt volnost a máme finance. Zatim si vůbec není za co stěžovat. Rozhodně si o sobě nemyslíme, že jsme nějaká těžce alternativní indie kapela. To už dávno neplatí. Když ty peníze dostaneme, tak je využijeme a nenahráváme to u sebe doma v kuchyni. Směřujeme jinam, jsme pop.
Jordan: Kostky byly od začátku takhle vrženy, pro nás příjemně. Dostali jsme vážně velkou svobodu. Nějaká nepsaná dohoda o tom, že bychom měli mít něco, co je použitelný třeba do rádia, samozřejmě existuje. Komunikace s labelem je ale velice otevřená - oni se netají tím, že to chtějí a my se netajíme tím, že jim to chceme dát. Ale především pracujeme na desce tak, jak jsme si připravili materiál a tak, jak jsme ho s Michaelem předělali, a nikdo na nás netlačí, je to velmi svobodná práce. Jsme tak akorát pod časovým tlakem, máme prostě týden a hotovo.


Jak jste se k Warnerům vůbec dostali?

Jordan: Slyšeli Wolfskin a úžasná Marcela Kočandrlová nám zavolala, že o nás má zájem. Pak už jsme se jen dohadovali, jak by to mělo proběhnout, co od toho čekáme my, co oni. Shodli jsme se a bylo to.
Zdeněk: Kupodivu žádná tlačenka, byť je to překvapující...

První EP jste točili u Borise Carloffa, nyní jste opustili studio i producenta. Co vás k tomu vedlo?
Jakub Chaba: Studio u Borise je jednak malý, tady je víc prostoru. Navíc si ho Michael vybral sám, zná to tady a dobře se mu tu dělá.
Zdeněk: Boris odvedl skvělou práci se singlem Wolfskin. Po vydání jsme to poslali Michaelovi, jestli by neudělal ještě jeden mix a ten nám nějak sednul mnohem víc hudebně a zvukově. Pak už jsme se k Borisovi nechtěli vracet, přestože jsme tam udělali super práci, chtěli jsme jít zase dál. S Michaelem jsme se poradili a ten Faust nám všem přišel vhodnej. Michael tady dělal s Adrianem T. Bellem a The Prostitutes a obojí se nám líbilo, tak jsme to chtěli zkusit taky.
Givi: No a podívej se kolem sebe, vždyť je to tu uplně krásný, mnoho místností, zimní terasa s vířivkou a křesly s ovčí vlnou, kde jinde bys chtěl trávit čas...

Možnost toho, že byste jeli vy za Michaelem do Británie jste nezvažovali?
Jordan: To by samozřejmě bylo nádherný a všichni bychom to určitě chtěli, ale vůbec si to nemůžeme dovolit finančně. A on sem i Michael jel rád a bylo to pro něj i výhodnější. Tohle studio má ten standard, na kterej je on zvyklej, ale je to nekonečně levnější.
Zdeněk: A včera nám i říkal, že vlastně je rád, že se oprostí od toho Londýna, odjede z domova a může se tak koncentrovat fakt jenom na nás.
Jordan: On rád jezdí za kapelami, za náma, pryč ze své rutiny.

PeterPanComplex 02

PeterPanComplex 03


Jaké je tempo práce?

Všichni: Šílený.
Zdeněk: Michael je magor. On se prostě na tejden zaměří na nahrávání, nespí, neodejde od mixu jinam než na cigaretu a nedá ti vůbec šanci na odpočívání.
Jakub: Nenechá tě nad tim přemejšlet, nenechá tě nic, jen tě ždíme. To je pořád: "Zahraj tam tohle, zahraj tam tamto, teď, šup" a dřív než to mu stihneš kývnout, už běží recording.

Sám Michael říkal, že první tři dny jste z něj byli uplně zmatený a vykolejení. Jak to probíhalo z vašeho pohledu?
Zdeněk: Podle mě jsme byli hrozně vyděšení a báli jsme se. Ze začátku nás vedl jak ovečky - máš tam třeba v těch písničkách svoje nápady, na který jseš pyšnej a on ti je vyškrtá a nedá ti na výběr. To je jako kdyby ti bral děti a ty jseš uplně zmatenej. Ale samozřejmě to dělá pro dobro celku.
Jordan: Dělá to tak, že ti vůbec nedá prostor pro ego v tom smyslu že "složil jsem si to takhle, chci to takhle". Ze začátku jsem s tím bojoval, měl jsem pocit, že tím, že nám ty písničky předělává, nám je svým způobem bere. Ale zpětně když slyšíš, co z toho vzniklo, uvědomíš si, že to stejně vychází z nás a ještě k tomu je to lepší, než to bylo. Vzal ty písničky, jak kdyby to byl divadelní text a udělala se dramaturgie, prostě se to prostřihalo.
Kryštof: Hlavně jsme měli konečně někoho uplně odjinud, kdo na to měl pohled z venku.

Kryštofe, ty máš na starosti vizuální stránku kapely, která je zrovna u vás hodně silná. Máte nějaké velké audiovizuální plány spojené s deskou?
Kryštof: Já myslím, že počkáme, až bude deska hotová, budeme ji mít naposlouchanou a budeme víc vědět. Vzniká to sice už za chodu, tady, ve studiu, ale finální rozhodnutí budeme dělat až to bude hotový. Ty písničky se teď hodně mění, takže nemůžu dodělávat vizualizace. Takže trochu čekám. {vypnoutlink:Kryštof}


text: Martyn Starý, foto: archiv Peter Pan Complex

zavřít