SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Notorious Big (72.)

Vydáno 02.02.2013 | autor: redakce

Už to bude 16 let, kdy výstřely zase jednou suplovaly rytmus amerického hiphopu. Čtyři s rachotem prořízly 9. března časné losangelské ráno a pronikly bočním sklem automobilu v místech, kde seděl renomovaný rapper Notorious Big (1972 - 1997).

SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Notorious Big (72.) SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Notorious Big (72.)


notoriousbig1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obtloustlý miláček hiphopové komunity byl snadným terčem v dalším z kontinuálních vyřizování účtu mezi různými bojůvkami a klikami černošské scény. Skonal za pár minut po převozu do nemocnice, vrah nebyl dosud vypátrán.

Jeho vražda patří do dlouhé řady násilných útoků na rapovou elitu, stačí vzpomenou další oběti, z nichž nejznámějšími byli Tupac Shakur či Jay Master Jam z RUN D.M.C. Ortodoxní hiphop vysublimoval léty v militantní gangsta rap, který začal pozvolna opouštět striktně hudební hranice a stále víc se stával sociální tribunou s přímou návazností na obchod s drogami a organizovaným zločinem. Vystavěl kolem sebe rasouvou ulitu, vyhraněnou vůči bělošským "tyranům", ale stále častěji vyhledával střety mezi sebou. Neváhal k podepření srgumentace používat palné zbraně, nejdřív jen ty slovně demagogické, později už rovnou kvéry.

Je nemožné rozkrýt pravověrnou newyorskou rapovou hirearchii a její nepsané zákony, je to podivný svět sám pro sebe. Nelze se dobrat motivů a pohnutek, které řídí tento zdánlivý chaos, jedno je však jisté. Jako jiné hudební styly, i tento se postupem času změnil z okrajové záležitosti v mohutný byznys s titánským přítomkem dolarů, které začaly prožívat tento fenomén od základů a roztříštily scénu v mohutných vlnách nenávisti, závisti, vzájemných antipatií a podrazů. Začala téct krev.

BIG WORLD
Notorious Big se narodil jako Christopher G.L. Wallace 21. května 1972 v Brooklynu. "Mluvil a zpíval ještě dřív, než začal chodit." Vzpomíná matka Voletta Wallace, která syna vychovávala sama, otec chlapce nikdy nepoznal. V jinošském věku stál na rozcestí – měl zřejmý výtvarný talent, chtěl se stát profesionálním grafikem a designérem, ale bylo tu jiné lákadlo v podobě pouličních gangů. Chris ty frajery obdivoval, všude se o nich mluvilo, nešlo odolat.

notorious-big_193154586

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zavalitý Big Chris se záhy stal atrakcí, uměl parádně rapovat, improvizoval jako ďábel a jeho pouliční performance záhy přerostly oprýskanou čtvrť Bedford Stuyvesant. Nejdříve si ho všiml DJ Mister Cee, pomohl mu s nahrávkou, kterou poslal do časopisu Source. Záhy přišla šokující zpráva – Bigův výplod vyhrál amatéskou soutěž mladých rapových talentů, v čele poroty přitom nestál nikdo menší než Sean "Puffy" Combs, který pátral po nové hiphopové naději ortodoxního typu: "Naprosto mě omráčil, nemohl jsem ani dospat, okamžitě jsem si pro něj přijel..."

HIP TOP
Puffy začal jednat. Mladíka opatřil uměleckým pseudonymem Notorious Big, nejdříve mu dal šanci ukázat se v remixech, které právě dělal pro Mary J. Blige, Super Cat a Neneh Cherry a pak se chystala deska. Nově vzniklý manažerský tým kolem Biga provedl famózní promoční osvětu v takové síle, že se na tento debut čekalo jako na spasení hip hopu. Mediální masáž, notný díl přehnaného balastu, ovšem i nesporný interpretův um – to vše učinilo z alba Ready To Die (1994) rapovou událost nejen příslušného roku. Dodnes se o prodalo na 8 milionů kusů a skladba One More Chance se stala nejúspěšnějším singlem debutujícího umělce všech dob.

notoriousbig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ověnčen několika prestižními cenami Soul Train Awards vytvořil Big hvězdný projekt Junior M.A.F.I.A. (spolu s Li'l Kim a Li'l Caese), natočil s ním neméně úspěšné album Hardcore a ihned začal připravovat druhou sólovku. Začal se pohybovat na tenkém ledě a záhy byl trnem v oku znepřátelených hiphopových klik. Přesto však nikdo netušil, jak blízko je Notorious BIg smrti. Tu perverzně vyzval nejen názvem debutu (Připraven zemřít), ale děsivě jasnozřivě i titulem druhého alba Life After Death (Posmrtný život). Velikášská emise v podobě 2CD, zaštítěného celou armádou renomovaných producentů (vedle Puffyho i RZA, DJ Premier aj.) a úspěšných singlů (Mo Money Mo Problems, Sky's The Limit) totiž opravdu vyšla až po jeho náhlém skonu v roce 1997.

HIP HROB
Biggieho veřejný pohřeb v rodném Brooklynu se stal 15. března 1997 živelnou demonstrací násilí, které se spontánně rozhořelo a následně rozlilo po téměř celém městě, zraněno bylo na padesát lidí, zatčená plná stovka. Rodinný obřad v úzkém kruhu nejbližších se konal již dříve, rakev byla otevřena a v ní mohutná postava láskyplně oděná v dvouřadý sněhobílý oblek a široký ozdobný klobouk. Bludný kruh se uzavřel. Hip hop, který vytryskl z životní reality, se "vykecal z podoby" a ani si nevšiml, že najednou nemá s onou realitou nic společného. Ve válce přece múzy vždycky mlčí.

text: Jan Petričko

zavřít