Kondom od Kiss nebo kalhotky Wohnout? Merchandising: obživa kapel

Vydáno 25.06.2011 | autor: redakce

Časy se mění a tak v dnešní době už věrnému hudebnímu fandovi nestačí vlastnit poškrábané CD oblíbené kapely. Svoji oddanost interpetovi chce dát najevo hrdým nošením trička s logem kapely, plackou připnutou na bundě a ráno pro je pro něj hned krásnější, když ho vzbudí designový budík v barvách jeho idola. Všechna tyto přání mu může splnit merchandise.

Kondom od Kiss nebo kalhotky Wohnout? Merchandising: obživa kapel Kondom od Kiss nebo kalhotky Wohnout? Merchandising: obživa kapel


bg_ac-dc_totebag_black_rr9069tg_01Definice merchandisingu zní následovně. Jedná se o proces, jehož cílem je najít optimální vystavení sortimentu, jelikož základní podmínkou úspěchu impulzního nákupu je orientace a srozumitelnost z pohledu kupujícího. Takhle to zní strašně, ale pokud si to promítnete na konkrétní případ, můžete dostat srozumitelnější vysvětlení. Když si za příklad vezmeme třeba nadšeného fanouška Tří sester, můžeme na jeho případě popsat merchandising třeba takhle: milovník produkce Fanánka a spol. si jistě na koncertu všimne stolku, kde se mu vedle desek nabízí samolepka Tří sester, tričko s typickou „tříčárkovou pičkou“, přívěšek na klíče Tři sestry nebo černá igelitka Tři sestry s velkým logem, která podle prodávajícího „unese lahváče i kořalku“.

Ostatně Lou Fanánek Hagen má v téhle věci celkem jasno. „Pro lidi musí být příjemné, že jim někdo dělá takový servis. Kdo to nenosí, ten to nepochopí, ale v určitém věku a stupni fandovství je zcela přirozené, že posluchači chtějí mít se svým hudebním idolem co nejvíce společného. Pro fandovství je merchandising naprosto nutná služba,“ říká.

Musím souhlasit, zejména při vzpomínce, jak jsem byl jako gymnazista ochoten dát sumu rovnající se ceně deseti piv za placku s obrázkem Johna Lennona, kterou šikula prodávající na burze vyrobil z kousku plastu, špendlíku a obrázku vystřiženého z Brava.


KONDOM OD KISS
Merchandising byl vždy především doménou filmového průmyslu a sportovních klubů. S filmem se již léta na trhu objevuje zároveň soundtrack a kniha, sportovní kluby prodejem vlajek a replik dresů výrazně zvyšují své příjmy. Také z doplňkového prodeje hudebních kapel se pomalu stává další zdroj financí, zejména v případě těch, které v rámci merchandising prodávají na koncertech i své desky.


V případě filmu se o největší rozvoj merchandisingu postarali tvůrci Hvězdných válek, Pána prstenů či Harryho Pottera. Svůj díl zisku si ukousla také televize prodejem dětských triček se Šmouly, Tomem a Jerrym nebo Pokémony.

hodiny_pinkfloydV hudební branži se jako jedni z prvních mistrů merchandisingu projevili zmalovaní zdatní obchodníci z Kiss. „Chtěli jste to nejlepší, dostali jste to nejlepší...“ ryčí kapela před každým koncertem, a platí to i pro její reklamní předměty. K jejich bombastickým koncertům patří nejen tradiční trička, čepice, mikiny, placky a nášivky. Kiss svůj merchandising vypracovali k dokonalosti a nabízejí „kissácké“ sklenice, přívesky, brože, opasky, ručníky, tašky a popelníky.

Je vám to ještě málo? Můžete si pořídit i Kiss dětské oblečení včetně kojeneckého. Nebo motocyklovou přilbu, kulečníkové koule, víno s etiketou Kiss, baseballovou pálku nebo kondomy. Nechybí ani takové vychytávky, jako zubní kartáček hrající hit Detroit Rock City. Vrcholem pak je víceúčelová rakev s logem Kiss, která zároveň slouží jako chladnička na nápoje!

Konkurence však nespí, a tak například AC/DC nedávno vyrukovali se sběratelskou sadou, která v kufříku ve tvaru reprobedny nabízí desky, cédéčka a knížku. A hlavně, replika bedny AC/DC údajně po zapojení kytary i hraje.

CHCI WOHNOUT!
Bez merchandisingu to prostě nejde, což si uvědomují i ty největší hvězdy. Když se například Madonna rozhodla své nahrávky vydávat pod hlavičkou koncertní agentury Live Nation, uzavřela komplexní kontrakt pokrývající vydávání hudby, turné i merchandising. Podobně to udělala Shakira a další.

polstar_linkinparkProdej reklamních předmětů je tvrdý byznys, který nezná slitování a okamžitě reaguje na poptávku. Třeba předloni v červnu se den po smrti Michaela Jacksona na festivalu v Glastonbury objevila na stáncích trička s aktuálními nápisy Michael Jackson, odpočívej v pokoji 1958-2005 a Legenda nikdy neumírá.

Kde jsou ty doby, kdy jsem si pro tričko s nápisem ABBA musel jet do Budapešti a předražené plakáty z Brava se prodávaly na víkendových burzách! Dnes stačí zavítat do internetového obchodu a zájemce si může objednat třeba dámské tričko s potiskem AC/DC, pánské tričko s potiskem Aerosmith, Anthrax nebo z jiného soudku Swell Season – oscarové desky Glena Hansarda a Markéty Irglové. V nabídce je také pánské tričko s originálním potiskem kostry.

A nejen to. Pro zájemce zde je i mikina s potiskem Green Day, růžové dámské sandály AC/DC, látková peněženka s potiskem Alice In Chains, kožený náramek s kovovou lebkou Avenged Sevenfold nebo bílý látkový pásek s kovovou sponou Bob Marley. A pochopitelně Alice In Chains a jejich kšiltovka Black Flex či černobílá plátěná taška do ruky i přes rameno od Linkin Park. A to vše, jak prodejci nezapomínají upozornit, licencované zboží v kvalitním provedení. Přes všechnu tu blyštivou zahraniční krásu však mým jasným favoritem mezi hudebním merchandisingem zůstávají kalhotky s nápisem Chci Wohnout!

ANKETA
Jaký význam přikládáš hudebnímu merchandisingu a koupil sis někdy ty sám nějaký suvenýr od své oblíbené kapely?

-lou-fananek-hagen LOU FANÁNEK HAGEN (TŘI SESTRY)
Když si otevřeš shopák na našich stránkách, najdeš tam neuvěřitelný seznam položek. Význam vidím v tom, že logo na těch předmětech je naší reklamou. Já sám si nikdy nic nekoupil, ale od našich kamarádů z M.Z.H jsem dostal tričko Everchlast vycházející ze značky Everlast. Já mám oblíbené kapely mezi těmi, které s námi hrají, takže od nich suvenýr dostanu vždycky dostanu výměnou za  nějakou naši věc.




mmalatnMICHAL MALÁTNÝ (CHINASKI)
Tyhle věci jdou tak trochu mimo nás. Na začátku si řekneme, co chceme, ale samotný prodej reklamních triček a podobně už řeší naše produkce. Ale neříkám, že merchandising pro kapelu nemá smysl. Já byl loni na AC/DC, Radiohead, Faith No More a Prodigy a z každého koncertu jsem si něco přinesl. Takže to funguje, na Radiohead jsem třeba pro moji holku koupil drahou bundu vyrobenou z nějakého recyklovatelného materiálu s podšívkou s nápisem Radiohead, no nádhera! Nebo se mi líbili Stereo MCs, kteří měli bublifuk, takže na koncertu v Roxy furt létaly bublinky, a ve víčku toho bublifuku byla flashka, na které byl nahraný živý koncert. Takovou věc si přece musíš koupit!


m_michal_hruza4MICHAL HRŮZA (KAPELA HRŮZY)
My právě začínáme budovat značku kapela Hrůza, takže se ten merch taky nabízí. Máme nová tričky typu Andy Warhol, ale je pravda, že to zatím trochu zanedbávám. Nejdříve chci, aby si lidí zvykli na to, že tady je nějaká Kapela Hrůzy a že to není záležitost jedné desky. Snad něco vtipného z merchandisingu v budoucnosti vymyslíme. Co se týká mě, spíše si koupím desku než nějaký merchandising, ale myslím, že mám odněkud otvírák na pivo s logem Tří sester.

text: Roman Jireš, foto: archív 

zavřít