LIVE: Ed Sheeran se Praze postavil jen s kytarou. Obstál?

Vydáno 13.02.2015 | autor: Andrea Štipčáková

Na zrzavého anglického písničkáře jsme čekali v Česku dlouho. Po patáliích se změnou koncertního prostoru nakonec vystoupil v odéru přesmaženého oleje v pražské Tipsport areně. A očekávání jeho milujících fanoušků byla bez přehánění obrovská.

LIVE: Ed Sheeran se Praze postavil jen s kytarou. Obstál? LIVE: Ed Sheeran se Praze postavil jen s kytarou. Obstál?

ED SHEERAN
Tipsport arena, Praha
12. 2. 2015

Vzhledem k tomu, že Ed Sheeran je nejpopulárnější písničkář současnosti a zároveň si drží skromné vzezření dítěte z Bullerbynu, by se papírová srdce dojatým sálem vznášela vzduchem, i kdyby na pódiu nepředvedl vůbec nic. Vystřižená srdíčka si připravily Edovy obdivovatelky k jeho 24. narozeninám, které zpěvák slaví za pár dní. Vypadal ale, že je na podobné projevy během šňůry zvyklý. Pestré publikum se rozhodlo na atmosféře v aréně poctivě pracovat nejen sborovým skandováním, ale i rozsvícenými mobily, když si to okamžik přál. Ed přidal další klišé do celku tím, že si mikrofon obmotal českou vlajkou, a přítomní cynici se mezi pohupujícími párečky mohli jen modlit, aby zpěvák nepopřál vyprodanému sálu pěkného Valentýna.

ed sheeran 001

Místo toho naštěstí Ed stíral cukr, který z něj občas zkaramelizovaný kapal, tím, že předváděl své rapperské skills a dokonce i publikum přiměl k tomu, aby ho podporovali máváním jedné ruky do rytmu, jak to známe z hip hopových koncertů. V rapových vsuvkách vzpomněl i doby, kdy neměl kde spát. Písničkář bez silných příběhů by taky ostatně byl písničkář o ničem. Ačkoli jediná Edova píseň nenudila, pustil se i do coveru Superstition od Stevieho Wondera.

Dramaturgie nemohla být jiná než bravurní. Zatímco začátek se nesl ve svižných rytmech (I'm a Mess) a jedna píseň se nepozorovaně vlévala do druhé, druhá třetina večera se nesla na vlně akustických verzí hitů jako I See Fire nebo Give Me Love. A na úplný závěr samozřejmě došlo na výraznými světly podtrženou roztančenou Sing.

Nabízela se otázka, zda hvězda Sheeranova formátu s sebou přiveze nákladnou show. Ed zvolil zlatou střední cestu. V zádech měl jen několik obrazovek, kde se střídaly střídmé projekce. Co bylo ale pro mnohé jistě pozitivním překvapením, je fakt, že Ed odehrál celý koncert úplně sám. To i jeho předskokan Ryan Keen se nechal doprovázet. Právě díky Edově solitérství vznikaly mezi pozornými diváky v publiku rozpaky, zda kytara v době, kdy ji Brit ledabyle pouští z rukou, hraje z podkladu, nebo má zpěvák naopak vše pevně v rukou a hlavně nohou. Pod nohama měl totiž širokou škálu pedálů. Je možné, že některé z nich byly loopery a kytarista tak během show nahrával zvukové smyčky, které se přehrávaly, když kytaru pouštěl. Charlie z jeho zvukařského týmu potvrdil možnost b). „No jasně, že to hrál Ed celý sám," odpověděl na vtíravou otázku redaktorky anglicky. „Jinak byste nemohli slyšet chyby. A právě to, že se tam dneska nějaký objevily, je důkaz, že z podkladu nebylo nic." smál se.

Ed tak prokázal, že kromě psaní písní, hraní na kytaru a zpěvu si poradí s technikou takovým způsobem, že sám zaplní hutným zvukem i několikatisícovou arénu. Doby, kdy bychom ho potkali v menším klubu jako jeho souputníky Passengera či Jamese Arthura pouze s akustikou a zažili tak ryzí autenticitu, jsou bohužel pryč. Uvidíme tedy, co si pro nás Ed připraví příště. Dost možná totiž naplní O2 Arenu.

text: Alena Bílková, foto: Tomáš Vlach
Témata: Ed Sheeran, koncert, Tipsport arena

0,00