Radimo interview: Pravá ruka Prago Union a Madame Pepper (I.)

Vydáno 22.01.2014 | autor: redakce

Před čtyřmi lety dal dohromady kapelu Champion Sound, která se záhy stala součástí širší sestavy dua Prago Union, jemuž dala zcela nový rozměr při živých vystoupeních. Dnes ale stojí Radim Vychopeň alias Radimo před úplně novou výzvou: britské umělkyni Madame Pepper totiž připravil k vydání zbrusu novou desku Drummond, o jejímž vzniku jsme se dali do řeči.

Radimo interview: Pravá ruka Prago Union a Madame Pepper (I.) Radimo interview: Pravá ruka Prago Union a Madame Pepper (I.)

MP-a-Radimo-DrummondRadimo a Madame Pepper natočili album Drummond


Během posledních let se okolo tebe vyrojilo spoustu odvedené práce. Opakovaně koncertní turné s Prago Union akce s Champion Sound, který příležitostně dělá živý podklad i dalším českým a slovenským umělcům, akce po Evropě... Přesto jsi se dal do tvorby vlastního projektu společně s Madame Pepper, zpěvačkou žijící v Londýně. Kde se vzala ta touha nabalit na sebe další kus muzikantské práce?
To má daleko hlubší kořeny než kapela Champion Sound, protože jeden z větších projektů, na kterých jsem se podílel, byla kapela Stephunk T. Štěpána Tůmy. V roce 2000 jsem se přes Kubu Součka, kytaristu bývalých Liquid Harmony, dostal na nahrávací session právě Štěpána. Tam jsme si padli do oka a po rozpadu Liquid Harmony začal Štěpán tvořit pod značkou Stephunk T. Do toho jsem se vložil a v jednu chvíli to fungovalo skoro jako na manželské bázi vztahu - muzika byla priorita číslo jedna, proto jsme spolu bydleli, protože od rána do večera jsme seděli ve studiu a jednak nasávali muziku, jednak tvořili. Dokonce jsme párkrát vyrazili třeba na půl roku mimo civilizaci - někam do hor, kde jsme neměli opravdu nic jiného, než studio a muziku v něm - táhla nás touha tvořit.

Já jsem do toho navíc vpadl jako úplný zelenáč a ucho - do tý doby jsem hrál ledacos od klasiky přes funk po free jazz, ethno - vyzkoušel jsem téměř vše, co se dalo. Ale jako producent jsem neměl žádné zkušenosti. Zato Štěpán v tu dobu měl za sebou několik pro mě zásadních releasů, takže spolupráce s ním byla v tu dobu pro mě z říše snů. A takhle spolu jsme fungovali přes 5 let a za tu dobu jsem přičichl právě k produkci - Štěpán mne naučil pracovat s Logicem, v němž dělám dodnes, a mohl jsem mu koukat přes rameno, když hudbu míchal. Navíc spoustu z těch věcí jsem přímo ovlivnil, i když spíš z pohledu toho, že jsem jen říkal, jak to já cejtim a jak mě by se líbilo, kdyby to bylo. A víceméně tímhle způsobem dělám dodnes. Spíš než dokázat si představit nějakou složitou kompozici dokážu hledat zvuk pro naplnění nějaké mé vize - emoce, kterou chci sdělit.

MP 1AProč jste ve spolupráci nepokračovali?
Kvůli mé zdravotní komplikaci - měl jsem vyhřezlou plotýnku, čekala mne operace a díky ní jsem musel naši spolupráci opustit ze zdravotních důvodů. Po jejich vyřešení jsem se tak vrátil na začátek - neměl jsem nic než nově nabyté zkušenosti a svůj saxofon a s tím jsem vyrazil do Anglie, kde jsem začal hrát a získal tak přístup ke spoustě debrejch rapperů i zpěvaček z různých etnik, což tady doma nebylo. Díky tomu jsem si mohl vyzkoušet, co bych tady doma neměl s kým. Dostal jsem se do SpreadLuv Collective, tj. party DJů, zpěváků, zpěvaček, malířů, se kterými jsme pravidelně dvakrát do měsíce pořádali open mic mejdany různě po Londýně. To byla další neocenitelná zkušenost a další kontakty.
A hned na prvním večeru, kterého jsem se účastnil, jsem viděl hrát Madame Pepper, která mě naprosto okouzlila a říkal jsem si - ty jo, to je přesně ta zpěvačka, o které jsem vždycky snil a které bych jednoho dne chtěl udělat desku. Pak během následujících let jsme spolu začli hrát a ona začla dělat s různejma producentama, ale vždycky se nějak zase vrátila zpět ke mně a zjistili jsme, že jsme dobrý spojení, který funguje. Asi i díky tomu, že je dost otevřená různejm věcem a nebrání se různorodý produkci, přestože je to ve své podstatě jemná bytost, která hraje folk-soul, ale nebrání se ani nemocnejm hip-hopovejm věcem a špinavejm beatům.

 

 

Tak asi proto jste se potkali na stejné akci, kde taky sbírala zkušenosti a inspiraci?
Tak, ale chodilo tam i třeba spoustu vyhraněnejch zpěvaček, který chtěli dělat čistě r'n'b a to byl jejich sen, ale Madame Pepper má právě větší záběr a hledá i novou muziku, díky čemuž je otevřená mnoha věcem, včetně toho nebát se experimentovat. A i když jsem pro ní skládal hodně direktivně, tak jsem už měl hodně velkou představu, co si můžu dovolit a co ne. Díky tomu je na albu všechno - od folkové písničky jen s akustickou kytarou po rapový věci s raperama a scratchema - ať už elektronický či alternativnější věci.

Kořeny to tedy mělo v letech 2000 - 2005, kdy jsem Štěpánovi koukal přes rameno, ale až teď jsem byl schopen to technologicky udělat - mít nasbíraný zkušenosti i potřebný vybavení, který jsem si v Londýně koupil.

PragofkaDesku Drummond vydáváš v těchto dnech i díky platformě HitHit zaměřené na crowdfounding, tedy získávání peněz přímo od budoucích spotřebitelů téměř bez prostředníka - to byl prvotní plán nebo jak k tomu došlo, že jsi nakonec zvolil tuto formu?
Ten projekt je moje srdcová záležitost, která je vyústěním pětileté práce na něm. Takže když to došlo do fáze, že deska byla hotová po hudební stránce, tak jsem začal řešit, co s tím, vzhledem k energii, co jsem do toho vložil a kusu života, kterej to stran Madame Pepper obsáhlo. A jelikož jsem to od začátku organizoval já, tak jsem se nakonec rozhodl to vydat sám a sehnat si na to peníze. A protože jsem vždycky miloval vinyl, tak jsem chtěl, aby to vyšlo i na vinylu. Zároveň i CDčko, přestože jej považuji za vymírající médium, tak je to něco, co můžeme na koncertech lidem nabídnout. V tu chvíli nás ale ještě čekala příprava grafiky, kterou si na starost vzal Zerwox alias Honza Kloss, který měl ode mě co nejširší mantinely, aby mohl sám předvést kus sebe. A to všechno ještě čekalo na zafinancování - i vzhledem k tomu, že to je vše dvojjazyčné, aby to mohlo vyjít tady i venku. A v týhle fázi do toho vstoupil HitHit, který jsme de facto použili jako předprodej. Díky tomu jsme získali peníze na výrobu desky v takovém rozsahu, v jakém jsme si to představovali - HitHit nám tedy umožnil se tolik nezadlužit.

Jak to bude s podporou desky naživo - má Madame Pepper nějakou kapelu a nebo budete vystupovat spolu?
Co jsem já pryč z Londýna, tak vystupuje sama - předtím jsme hráli spolu - teď vystupuje s kytarou a looperem, do kterého si dělá harmonické smyčky, což byl i základ jejích nápadů na desku, že mi něco přes něj nahrála a poslala a já na tom pak dál stavěl beaty. Kapelu nemá, i když občas se stalo, že na některých akcích byl house-band, který se 3-4 její písně naučil. Kdykoliv tedy spolu budeme hrát, tak to bude buď ve dvou lidech a nebo pro ni nějakou širší sestavu postavím. Nejblížší akce, na níž budeme s Madame Pepper k vidění, je release party hned teď 23. ledna v Praze v Okolo/Pedal Project studiu, kde bude deska poprvé fyzicky ve všech formátech k dispozici ke koupi.

 

Druhý díl rozhovoru o Champion Sound, Prago Union a dalších projektech se objeví 28.1.

 

text: Viktor Mašát, foto: Radimo - archiv

 

zavřít