EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN OSLAVÍ V PRAZE ČTVRTSTOLETÍ

Vydáno 30.12.2006 | autor: redakce

Průkopníci temné fúze rocku, punku, undergroundu a industrialu, němečtí EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN letos oslaví 25 let existence a v rámci jubilejního turné se 28. března vrací i do Prahy.

EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN OSLAVÍ V PRAZE ČTVRTSTOLETÍ EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN OSLAVÍ V PRAZE ČTVRTSTOLETÍ

Nejen zakladatelé industriální odnože rockové hudby, ale také jedni z představitelů směru „geniálního diletantismu“, který doslova otevřel stavidla tvorby i lidem, kteří podle zavedených tradičních měřítek „neuměli“ hrát na hudební nástroje. Němečtí Einstürzende Neubauten tak vlastně – spolu s některými dalšími odnožemi alternativní hudby, punku, undergroundu a posléze, v devadesátých letech, i spolu s elektronickou technicistní muzikou – přispěli k naprosté „demokratizaci“ hudební scény, jež se zbavila veškerých svazujících pravidel. Pro „Neubautny“ je typický syrový sound, klasické rockové nástroje nejčastěji v kombinaci s kovovými zvuky. Einstürzende Neubauten založil v Berlíně Blixa Bargeld na konci roku 1979, koncertně debutovali na jaře následujícího roku. V červenci vydali první singl Für den Untergang/Stahlversion. Od samého začátku jejich tvorbu charakterizuje syrový sound, vytvářený souzvukem klasických rockových nástrojů (elektrická kytara, baskytara) s ozvučenými zdroji hluku, zejména kovovým a plastovým odpadem, součástkami strojů, plechy či pružinami. Základní trio Einsürzende Neubauten tvořil spolu s Bargeldem N. U. Unruh a Alexander von Borsig. Spolu s nimi tvořilo rané období kapely dalších bezmála dvacet střídajících se (ne)hudebníků. První úspěch zaznamenali Einstürzende Neubauten v roce 1981 s debutovým albem Kollaps, jež je dnes v rámci industriálně-rockového směru považováno za naprostou klasiku. Na jeho vydání navazovalo první turné po Německu, jež se však nesetkalo s pochopením posluchačů ani kritiky. Einstürzende Neubauten se přesunuli do Londýna, kde natočili za pomoci nového člena, zvukového inženýra Johna Caffertyho, vynikající album Zeichnungen des Patienten O.T. O rok později konečně zasáhli Einstürzende Neubauten i do alternativních žebříčků, a to s kompilací 80 – 83 Strategien gegen Architektur, vydanou na prestižním nezávislém labelu Mute. V této době se Blixa Bargeld stává kytaristou kapely Bad Seeds Nicka Cavea a kytarista Alexander von Borsig, navrátivší se k občanskému jménu Alexander Hacke, nastupuje k další australské, ve Evropě operující temné kapele Crime And The City Solution. Za 25 let existence si kapela kvalitní a nekonvenční tvorbou získala mnoho skalních příznivců po celém světě. V souvislosti s rozšířením výrazového spektra jednotlivých členů se hudba Einstürzende Neubauten začíná více „organizovat“ a být přístupnější i posluchačům, nespecializovaným na čistě industriální brutální sound. Důkazem je např. umístění alba Fünf auf der nach oben offenen Richterskala (1987) na nezávislých žebříčcích. Stoupající renomé Einstürzende Neubauten otevírá kapele cestu i k hudební práci pro divadlo a film. Od devadesátých let do současnosti už jsou Einstürzende Neubauten přijímáni širokým spektrem posluchačů, jejich hudba přesunula k tvorbě zajímavých, často vyloženě písňových struktur, ve kterých mají velké místo nejen hlukové stěny, ale i ticho. Svědčí o tom komerčně i umělecky úspěšná alba Tabula Rasa (1993), Ende Neu (1996) či Silence Is Sexy (2000). Naše území Einstürzende Neubauten poprvé navštívili už v září roku 1987, kdy měli vystoupit v plzeňském amfiteátru Lochotín – koncert byl však rozehnán komunistickou policií a kapela vyhoštěna. Druhý, už úspěšnější pokus byl realizován v červnu 1991 na pražském Výstavišti. Od té doby v nepravidelných cyklech Einstürzende Neubauten zahrnují Prahu do svých koncertních turné. Show, která nás čeká 28. března, však bude velmi výjimečná a dosud neviděná. Je totiž součástí turné k pětadvacátému výročí založení kapely. Vzhledem k divoké minulosti, plné hudebních zvratů, lze očekávat výjimečný zážitek.

www.neubauten.org
zavřít