RECENZE: Best Of Divokej Bill versus Horkýže Slíže

Vydáno 11.05.2011 | autor: redakce

Hudební průmysl jedenadvacátého století atakuje víc pirátů než jich brázdilo moře před čtyřmi sty lety a někteří vydavatelé kontrují tím, že se snaží s co nejmenšími náklady podojit zbytek nadšenců ochotných investovat do originálu.

RECENZE: Best Of Divokej Bill versus Horkýže Slíže RECENZE: Best Of Divokej Bill versus Horkýže Slíže

divokejbill
DIVOKEJ BILL
UNISONO BEST OF 2000 - 2010
EMI Czech Republic
18 trax / 60:02 min

HORKÝŽE SLÍŽE
V DOBREJ VIERE BEST OF 2001 - 2011
EMI Czech Republic
19 trax / 56:45 min

Rovněž výběry Divokýho Billa a Horkýže slíže jsou svou formou nepříliš reprezentativní alba (naštěstí se to netýká obsahu), uklohněná dle osvědčeného receptu: naflákej již vydané skladby na jeden nový disk, nezdržuj se příliš s designem bookletu, z reklamních důvodů přidej bonus, který by stejně později vyšel na řadovce. Není to umění, nýbrž byznys, ale jiné ambice podobné kompilace mít nemohou.

Úvalští skotáci údajně dali na hlas lidu, dle jehož volby byly skladby nominovány a jestliže respondenti skutečně žádali spíš Unisono než Bohužel a poslední řadovka Mlsná dostala více prostoru než debut, není co řešit, přesto zůstávají jisté pochyby. Ale co můžete čekat v zemi, kde manipulace prosakuje politikou, sportem i výrobou buřtů? horkyzeNic to ovšem neubírá na síle písní snoubících rock, folk, bujarost i melancholii. Na druhou stranu Divokýho Billa ze sedla sráží vyloženě odfláklý obal, jenž si poctiví dříči koncertních pódií opravdu nezasloužili.

To ten od Horkýže slíže potěší alespoň několik vyvolených, vyfocených se svými idoly (jinak ovšem též žádný zázrak). Kukova parta nemůže oslovit jinde než na území bývalé česko-slovenské federace, tady však září o to víc. Skvostný – mnohdy absurdní – humor, úžasná schopnost výstižné parodie od novodobého r´n´b a rapu (R´n´B Soul) přes romskou poetiku (Vójak) až po drrrsné gerrrmánské drrrnčení (Bernardín). Svými hity neomylně míří do černého, což platí i o uhýkané novince Mám v p… na lehátku, zdárně vyvedené prověřenou formou dialogu (až trialogu). O chytlavosti a refrénu „silném jak hovado“ netřeba pochybovat.

Chápeme-li CD s výběrem toho nejlepšího z tvorby coby vizitku umělce, těmihle se mohou pánové sotva pyšnit a důstojně prezentovat. Příznivce zas příliš neobohatí, to od obou kompilací zjevně čekají jiní.

text: Daniel Folprecht

0,00