RECENZE: Lenny Kravitz poslal nejlepší pozvánku na koncert

Vydáno 20.08.2011 | autor: Daniel Maršalík

Zítra vychází již devátá studiová deska populárního Lennyho Kravitze. Ta má zároveň plnit i funkci pozvánky na jeho další světovou koncertní šňůru, při které ani tentokrát nevynechá Českou republiku. Lenny 15. listopadu vystoupí v pražské O2 Aréně a o post předskokana se postará další Američan Raphael Saadiq.

RECENZE: Lenny Kravitz poslal nejlepší pozvánku na koncert RECENZE: Lenny Kravitz poslal nejlepší pozvánku na koncert

lenny_cdLENNY KRAVITZ
BLACK AND WHITE AMERICA
Warner Music
16 trax

Pomineme-li Lennyho debut Let Love Rule, nová deska Black and White America je tím nejlepším, co Američan kdy vydal. Nejvíce připomíná album 5. Je stejně pestré a nečerpá pouze z retra. Částečně v něm lze vycítit i hudební vizionářství. Kravitzova současná tvorba není žádná vata a všech šestnáct písní obstojí i samostatně. Jediné, co stříbrné placce chybí a bude jí vytýkáno, je absence hitu tipu Fly Away nebo Are You Gonna Go My Way, který by měl schopnost vyburcovat zaplněné stadiony. Pro uklidnění čtenářek: Povinná balada na cédéčku nechybí a jmenuje se Dream.

Ačkoliv Lenny Kravitz má jasný rukopis a podle prvních tónů ho každý pozná, celou kariéru bojuje s tím, že je mu vyčítáno, že příliš někoho kopíruje. I Na Black and White America si několikrát vzpomenete na jiné umělce. V mezihře tracku Looking Back On Love na legendární The Doors a v moderní písni Liquid Jesus překvapivě na britského zpěváka a rappera, jenž si říká Plan B. I když Američan sosá inspiraci, kde se dá, výsledek zabalí do obalu s razítkem Lenny Kravitz, takže vše nakonec působí autenticky a korektně.

I na této nahrávce si (ostatně jako vždy) kromě složitějších kytarových partů nahrál všechny nástroje umělec Kravitz sám a navíc si písně i zprodukoval, a to dokonale. V celé České republice se nenajde nikdo, kdo by uměl do písně dostat takový groove jako Lenny do songu Life Ain't Ever Been Better Than It Is Now. Podobně funková je písnička Come On Get It, jež působí jako jemnější sestra již zmíněné skladby. Obě zdobí decentní dechy. Nejlepší skladbou alba je středně rychlá Superlove. Má nakažlivý refrén, ale ne tím nechvalně známým urážlivým způsobem. Multiinstrumentalista by měl uvažovat, zda by ji neměl proměnit v singl.

Videoklip k současnému singlu Stand je Lennyho snad největším přešlapem, kterého se kdy dopustil. Nejen že snímek kopíruje nápad slavného videa Hey Ya! od dua OutKast, ale navíc není ani vtipné. Navíc je natočené k průměrné písni, která vyzní mnohem lépe bez vizuální podoby.

Lenny ve dvou případech využil pomoci hostů. V jejich výběru projevil značný cit. Není jich příliš, takže sound a la Lenny Kravitz není narušen. A když už na desce jsou, jejich role je opodstatněná. Možná na první poslech může song Boongie Drop s rapperem Jay-Z a DJ Military působit jako pěst na oko, ale každé další přehrání vás přesvědčí, že oba hosté na výslednou podobu nahrávky působí jako exotické koření. Stejně tak vyzní hostovačka Drakea v písničce Sunflower. Oba tracky patří do škatulky těch, kdy Lennyho nikdo nemůže vinit z jeho záliby v retru.

Black and White America přináší muziku, která spojuje černý a bílý element. Je dostatečně rocková, ale zároveň plnohodnotně soulfunková. Obsahuje šestnáct kvalitních písní, které by si zasloužily větší pozornost posluchačů. Kéž by hudebník na nadcházejícím turné z novinky zahrál mnoho skladeb. Bohužel asi doplatí na to, že je autorem příliš velkého počtu hitů a posluchači budou vyžadovat staré osvědčené pecky...

BEST TRAX: Superlove, Looking Back On Love, Liquid Jesus
ZKUS TAKY: N*E*R*D - Nothing, Plan B - The Defamation of Strickland Banks, Prince - 20Ten

7/7