SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Malcolm McLaren (46.)

Vydáno 03.08.2012 | autor: redakce

Malcolm McLaren dodýchal muž, který dokázal světu vnutit myšlenku, že i v nihilismem čpící ohyzdnosti dřímá kus krásna. Záleží jen na tom, z jakého úhlu se na tu hromadu hnoje podíváte. A kolik v sobě máte barbiturátů, samozřejmě.

SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Malcolm McLaren (46.) SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: Malcolm McLaren (46.)

malcolm mclarenTo je know how, se kterým pracoval manažer, producent, módní guru, performer a maximální manipulátor Malcolm McLaren a dokázal s ním zhodnotit tak neprodejné zboží, jako je partička smradlavých pankáčů, která ani neumí hrát na hudební nástroje.

BEJT HAJZL JE V POHODĚ
Podíváme-li se na McLarenovo dětství, uzříme vlivy, které formovaly jeho duši, jako na prostřeném stole. Freud by jen žasl. Do školy šel v pěti, v lavici ale nevydržel ani pár minut. Když se snažil vyplížit ze třídy pod nohama spolužáků, zastoupilo mu cestu obří spolužaččino stehno a malého McLarena nenapadlo nic lepšího, než si cestu prokousat. Chlapcovu nechuť k autoritám ještě přiživovala jeho babička, která ho vychovávala místo nezvěstného otce a matky poletuchy. Po opakovaných průserech jen bezradně krčila rameny v ředitelově pracovně s tím, že „kluci jsou holt takoví..." Doma pak vnoučkovu osobní vzpouru přisolovala doporučením „Bejt hajzlíkem je v pořádku. Protože bejt hodnej je prostě nuda."

Domov opustil mladý rebel ještě v -nácti a protloukal se různě, živil se třeba jako someliér. V šedesátých letech proflákal několik uměleckých univerzit, aby se na studium v roce 1971 definitivně vykašlal. Zhruba v té době se zhlédl v anarchistické skupině Situacionistů. Jak už jejich název napovídá, tohle hnutí ujíždělo na kontroverzních akcích, které měly konfrontovat běžného anglického měšťáka a zažehnout společenskou revoluci. Nepřekvapí, že na popírání statutu quo postavil McLaren svou další kariéru.

mclarenwestwood-blogspanSEX...
Na počátku sedmé dekády dvacátého století McLaren začal s tehdy ještě zdaleka ne legendární návrhářkou Vivian Westvood navrhovat a prodávat avantgardní oblečení v krámku s názvem Let It Rock. Po krátkém angažmá v USA, kde se neúspěšně pokusil vdechnout svou vizi rockové formaci New York Dolls, se vrátil ke svému butiku, který přejmenoval na SEX. Změnil se i sortiment, krámek se začal specializovat na sado maso oblečky. Těžko říct, jestli to byly kůže a cvočky, ale obchůdek kolem roku 1976 přivábil několik neméně ujetých hochů, ze kterých McLaren udělal nejvlivnější punkovou skupinu všech dob.

... PISTOLS
Život ve Velké Británii v půlce sedmdesátých let nenabízel veselou perspektivu. Nezaměstnanost jen kvetla a členové spodních vrstev silně hierarchizované společnosti měli malou šanci vyškrábat se výš. V dubnu 1977 oslavuje Alžběta II. pětadvacet let na trůnu a po Temži vyjede na lodi skupinka divně oblečených hastrošů, která směrem k parlamentu vyřvává píseň God Save The Queen, znásilněného hybrida britské hymny zpochybňující autoritu panovnice. McLaren za to jde za katr. Kapele to přinese obrovskou publicitu a její debut Never Mind The Bollocks, Here's The Sex Pistols vystřelí na vrchol britských hitparád. Poptávka po koncentrovaném vzdoru kapele vynesla úspěch i ve Státech, kam v roce 1978 vyrazila na turné, aby se vzápětí rozpadla.

sexpO příčinách byly později natočeny jediným režisérem dva protichůdné filmy. Jeden McLarena líčí jako vizionáře, který dokázal kapelu výborně prodat, další jako neschopného manažera, který své svěřence okrádal. Druhé verzi dává částečně za pravdu spor mezi ním a frontamenem Sex Pistols Johnem Lydonem, který o deset let později na McLarenovi vysoudil ušlý zisk a práva k duševnímu dílu kapely.

ŽIVOT PO SMRTI A SMRT
McLaren se neztratil ani po skonu Sex Pistols. V osmé dekádě se manažersky ochomýtal kolem rockové kapely Adam And The Ants, která se později proměnila v new wave formaci Bow Wow Wow. V osmdesátkách vyrazil na sólovou dráhu, spojil africkou tradiční hudbu s hip hopem a stal se prvním mužem v UK, který rytmicky odříkávat text. Překvapil i dalšími alby, na kterých experimentoval s operou, elektroniku a funkem. Navzdory tomu, že McLaren nepřestával udávat tón a vždycky do hudebního povědomí přinesl něco extra, jeho postpistolnická práce nikdy nepřekročila stín punkové legendy, kterou stvořil. Ze Sex Pistols později vycházely takové skupiny Guns N' Roses, Nirvana, Oasis nebo Green Day. O svém příspěvku světu McLaren později poznamenal: „Bylo úžasné prodávat něco tak příšerného jako je punk rock. Dokázali jsme úžasnou věc: přetavit hnus v něco nádherného."

zdroj: archiv 


malcolm mclaren  kopie

 

zavřít