Srpnové recenze

Vydáno 10.08.2009 | autor: redakce

Máme pro vás dávku čerstvých recenzí. Přečtěte si, jak naši redaktoři hodnotí CD Blackguard, Bleeding Through, Elvise Costella, Lucie Redlové, Floating Action nebo soundtrack k filmu Notorious.

Srpnové recenze Srpnové recenze

BLACKGUARD
PROFUGUS MORTIS

Nuclear Blast / Warner Music
9 trax / 40:36 min

Blackguard se na svém debutu zahleděli do metalu evropských Seveřanů (Finntroll, Vintersorg) a zvládají jej v intencích průměru. Ospravedlňuje je, že pocházejí rovněž ze severu, avšak z jiného kontinentu. V tvorbě kanadské šestice tudíž dominuje blackový vřískot a až optimisticky rozverné klávesy vehementně soupeřící o pozornost s ostrými kytarami. Perličkou budiž slečna ovládající nikoli klapky, nýbrž pelášící bicí.

(df)
bontonlandkoupit na www.bontonland.cz 

BLEEDING THROUGH
DECLARATION

Nuclear Blast / Warner Music
12 trax / 46:14 min

Pod dohledem Devina Townsenda stvořilo kalifornské sexteto svou pátou řadovku. Jako zástupy dalších na ní kloubí metal s hard corem, agresivní řev ředí blackovým vřeštěním, a místy tak působí značně fádně. Situaci zachraňují všudypřítomné, leč z kvalitně zvukově vyvážené nahrávky nevyčnívající klávesy lepé Marty Peterson. Příjemnou změnou v dynamickém nářezu jsou i zřídka užité vlomy umírněného čistého zpěvu Brandana Schieppatiho. Vrchol alba přichází v samém závěru, když posledním kouskem Sister Charlatan probleskují v pestré koláži všechny zmíněné atributy.

(df)
bontonlandkoupit na www.bontonland.cz 

LUCIE REDLOVÁ
PRVNÍ POSLEDNÍ

vlastní náklad
12 trax / 34:57 min

Klavíristka, kytaristka a zpěvačka Lucie Redlová jde ve stopách Markéty Irglové. Její valašská rodačka již několik let spolupracuje s Glenem Hansardem, na debutovém albu dcery známého muzikanta Vlasty Redla se zase podílela další irská skupina The Walls. Na sólové desce členky skupiny Docuku její lyrické písně otextovali Radka Bzonková a Jakub Horák. Ženský, ale nikoli feministický pohled na svět a nadějný debut tuzemské folkrockové scény.

(rj)
bontonlandkoupit na www.bontonland.cz 

WET COOKIES
SOUL PROTECTION

Panter
13 trax / 78:32 min

Dost hodně nejvíc černý.
Mám pocit, že jsem tu minule psal, že se to někdy povede už podle obalu. V tomhle případě pomohl spíš název. Navlhlé koláčky, hm, mňam, nebo tak nějak, že jo. No a ono se to zase povedlo. Konečně něco pro Járu (jako pro mě). Směska soulu, R'n'B, funku, jazzu a možná ještě něčeho dalšího. Každá píseň originál, každá svým způsobem hit. Chvíli jsme jakoby u Jamese Browna, chvíli u Lauren Hill, chviličku až u Prince, ale pořád jsme u těch koláčků. Je to černý a je to sexy. To je to, co třeba české muzice chybí a ještě nikdo na to nepřišel (nebo jsme zkrátka málo černý a málo sexy). Kromě Sagiho, samozřejmě, kterej to ale vzal trošku za špatnej konec.
Chcete ještě něco víc? První I Got Reasons je klasická soulová odpalovačka na koncerty. Druhá skladba 1, 4, 3 je hitovka s refrénem plným jazzové disharmonie, která by nastartovala i uschlej pařez. Pak je to chvíli houpavé, v mužsko-ženském duu Something's Changing se hraje na city a s Will You Be Good jsme zpátky v čistě ženském soulu, který by se dobře poslouchal v soukromí začouzeného baru Ping Pig v San Francisku s doutňasem, klouboukem, vodkou a na přelomu 60. let třeba. Celá deska je vlastně hodně retro soulová, ale s funkovými a jazzovými prvky ta hudba získává moderní náboj a nemůže nudit. A použití? V podstatě univerzální: přehrávač v automobilu, průvodce do uší v MHD, skoro nejlepší je bar a ještě lepší by byl nějakej hampejz nad ránem. Rozhodně to ale chce tmu. Všimli jste si, že se dneska říká „tohle je nejvíc“? Tak tohle je nejvíc černý. A už mě nechte, jdu si vlhčit koláčky...

Jaromír Hasoň
bontonlandkoupit na www.bontonland.cz 

NOTORIOUS
Bad Boy / Universal
17 trax / 73:19 min

Co psát k soundtracku k filmu, který člověk neviděl. On totiž ještě do českých kin nedorazil. V Americe ale trhá všechny rekordy, poněvadž jde o životopisný (a smrtipisný) snímek o rapperovi, který se jmenoval Christopher Wallace, ale říkal si Notorious B.I.G. No a je to přesně ten film o americkém snu černocha, který přijde rapovat do Brooklynu, těžce se protlouká, a když to začne konečně jít a sláva rappera jde nahoru, tak ho zastřelej negři z vedlejšího bouráku, když ten jeho zrovna stojí na červenou. Každý ví, jak to dopadne a každý na to v Americe stejně jde. Smrt Notoria z roku 1997 je ještě docela čerstvá. Jak to dopadne u nás, to nikdo neví. Osud Notoria zná jen pár zasvěcenců. Skladbu Notorius B.I.G. zná zase skoro každý, ale neví, že je věnována tomuhle těžkotonážnímu a dnes už mrtvému rapperovi. Notorious je na soundtracku každopádně hitovka.
Ostatní vyrapovaný básně jsou spíš vycpávky do filmu. I když, je to kvalitní rap, o tom žádná. Jména jako Jay-Z, Puff Daddy, Santogold & Kanye West, Jadakiss či Faith Evans mluví sama za sebe. Ale je pravda, že bez toho filmu a bez znalostí poměrů mezi rappery v Brooklynu se přibližně po šesté skladbě začnete trochu nudit. Mimochodem, kdybyste se náhodou k tomuhle soundtracku dostali a po hitovce Notorious B.I.G. už nevěděli, co s tím cédéčkem, zkuste ještě skladbu číslo 13 One More Chance. Ta má melodii a kromě vyprávění se v ní dokonce i zpívá. Slušné oživení jinak dost mrtvého rapu. Ale ten film bych viděl rád, i když už asi vím, jak dopadne.

Jaromír Hasoň
bontonlandkoupit na www.bontonland.cz 

FLOATING ACTION
FLOATING ACTION

Park the Van / Panter
14 trax / 45:00 min.

Kladivo na komerci.
Nadmul jsem se pýchou na svůj alzheimersky haprující mozek: G. Love, dávno zasuté jméno, mi v něm vytanulo hned při prvních tónech tohoto důsledně nemainstreamového debutu, v podstatě one-man projektu Setha Kauffmana. A i když se některé následující skladby snažily dokázat lichost takového přímočarého srovnání, to jméno setrvávalo a přidal se i raný Beck. Stejně ležérní, přitom však vrcholně muzikální přístup k látce, která se roztéká od bluesových kořenů přes mírnou alternativní country, až si lízne chutnější strany popu. Stejný, naoko nedbalý přístup k nahrávání, kde nevadí nějaký ten šum, až člověk zapochybuje o vročení nahrávky, a dokonce i sem tam nějaká ta nepřesnost v tempu, zaváhání, nečistota, což vše patří ke zjevně live studiovému hraní. Radostná uvolněnost, s jakou muzikanti seskupení kolem lídra hrají i pěkně složité figury. Zajímavá deska, důsledně menšinová, které se komerční rádia vyhýbají jako předseda Filip kříži. Už proto je důležité, že tu je.

Roman Lipčík
bontonlandkoupit na www.bontonland.cz 

ELVIS COSTELLO
SECRET, PROFANE & SUGARCANE

Universal
13 trax / 50:59 min.

Brýle v hnoji.
Co asi přimělo intelektuálstvím prorostlého Newyorčana odebrat se do Nashville a tam za produkčního dohledu T-Bone Burnetta natočit echtovní country album. Loňský Grammy úspěch kolegů Planta a Kraussové? Či chuť dotáhnout do důsledků vlastní koketérii s americkým tradicionálem, které se už v minulosti dopouštěl? Spíše to druhé než první, protože to se mu podařilo. Secret, Profane & Sugarcane zřejmě uvede do rozpaků nejednoho Costellova fanouška, na což on zvysoka kašle, a i proto ho mají rádi a odpustí mu stylově téměř stoprocentně čisté album naplněné instrumentálně střídmou country, kde jediný neakustický nástroj, elektrickou kytaru, aby ucho pohledalo. TÉMĚŘ stoprocentně: je zde pár typických costellovských kousků (My All Time Doll), dokazujících, že jde jen o další intelektuální hru s vlastním egem a ambicemi. Je dotažená do důsledků, po svém dokonalá, ale ponechala autorovi dost bystrého zraku, aby své brýle v kravském lejnu bez problémů našel a neposkvrněné si je zase nasadil.

Roman Lipčík
bontonlandkoupit na www.bontonland.cz 

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít

Při poskytování služeb na těchto stránkách nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie na těchto stránkách. Další informace naleznete zde. Rozumím