MONKEY BUSINESS - Save The Robots

Vydáno 30.12.2006 | autor: Jarda Hudec

VELMI NENÁPADNĚ působí v řadách vystavených novinek jedno z nejočekávanějších českých cédéček poslední doby. Zarazí vás sice sticker Nelze přehrát na PC a možná i cena (těsně pod 500), pak už ale očekávejte jen samá příjemná překvapení. (Ostatně za výše zmíněné "kazy" hudebníci nemohou a proč do recenze motat zcestnou obchodní politiku vydavatele).
Nahrávka je hodnotná mj. z toho důvodu, že vznikla za vydatného přispění pěti starších Pánů muzikantů ze Světa, kteří do rozjetého pražského Businessu vložili své vysoce ceněné groovové prostředky. Fusion maestro Hiram Bullock, funktrombonbardér Fred Wesley nebo drtivé synkopy Dennise Chamberse se svou účastí podepsali nejen pod první takhle silné česko-americké propojení na naší scéně, ale hlavně na výsledném kosmopolitním zvuku Save The Robots.
Guestlist je nabitý i na české straně: oceňme precizní "štěkot" Horny Monks, hbité perkuse Imrana Zangiho, působivou roli Dana Bárty v Purified Juice a All The Bitches a zejména intenzitu smyčců pražských filharmoniků pod vedením Maria Klemense v cca pěti skladbách.
Usuzovat, že nové album MONKEY BUSINESS bude mít minimálně tak vřelé přijetí posluchačské veřejnosti i kritiky jako debut Why Be IN When You Could Be OUT, však můžeme především z písniček jako takových. Melodie a aranžmá pocházející z košaté hlavy Romana Holého sice nejsou, jak to tak bývá, zcela originální - v 70`s groovu a 80`s soulful rhythm popu najdete dost podobných refrénů, figur a postupů, to ale nic nemění na tom, že jako celek působí přesvědčivě, přitažlivě a zábavně.
Co tedy MB nabízejí v padesáti minutách Save The Robots? V prvních dvou třetinách mimořádně zpěvný a přesně tepající funk se zřetelnými odkazy na tvorbu např. Zapp (Save The Robots), Prince (Oldskooler), Level 42 (Purified Juice) nebo George Clintona (pochopitelně i díky přispění hostujícího "nejhlubšího Clintonova hlasu" Raye Davise). Té závěrečné pro změnu přísluší označení moderato, v klidnějším tempu probíhá soulová nádhera John Holmes Is My Platonic Lover v podání slečny Tonyy Graves anebo závěrečná bluesovka All The Bitches. Opakovaně jsem zapochyboval o jediné skladbě: Atheism Is Not A Crime se na Save The Robots příliš nehodí a svou funkci bude mnohem lépe plnit ve spojení s filmem Zatracení, pro který je určena (premiéra v únoru).
MB si splnili svůj sen a radují se z toho v tanečním kousku Sensation, který mimochodem textem připomíná Saturday Night Is Over a hudebním provedením Party Shit z první desky.
PictureJedenácti původními tracky to však nekončí, budete-li dostatečně rychlí, získáte ještě bonusový disk Why Be OUT When You Could Be IN se třinácti remixy debutových písní. Obsahuje např. "nekofliktní" disko-housy DJ Nea, bigbeat upomínající na Fatboy Slima od Pilota Pirxe, zadumaný fender mix Escona Waldese, zhulené reggae Nany Zorin a jednu sebepředělávku od samotných MB. Nejnápaditějšími mi připadají dva mixy od Aleše Hyvnara (Al-Esh) a po jednom od brněnškého Reseta (s miniaturním sólem Zdeňka Bíny) a pražského Floexe.
Shrnuto, podtrženo, druhou deskou si Monkeys zadělali na řadu ocenění v bilančních anketách i na slušný prodejních úspěch - a ani náhodou jen tím, že se Save The Robots přišli v tom nejvhodnějším období.

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít

Při poskytování služeb na těchto stránkách nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie na těchto stránkách. Další informace naleznete zde. Rozumím