Karel Velebný - Všestranný umělec, který stál u zrodu fenoménu jménem Jára Cimrman

Vydáno 10.08.2019 | autor: Roman Jireš

Jazzman Karel Velebný by letos oslavil 88. narozeniny, ovšem 7. března uplynulo už 30 let od jeho úmrtí. Všestranný umělec vystupující především se skupinou S+HQ skládal hudbu, hrál divadlo, psal a v neposlední řadě stál pod pseudonymem Evžen Hedvábný u zrodu fenoménu jménem Jára Cimrman.

Karel Velebný - Všestranný umělec, který stál u zrodu fenoménu jménem Jára Cimrman Karel Velebný - Všestranný umělec, který stál u zrodu fenoménu jménem Jára Cimrman


Smrt si říká rock'n'roll (390.) - Karel Velebný

Byl multiinstrumentalistou - hrál na tenorsaxofon, altsaxofon, klavír, fender piano, bicí a perkuse, basklarinet a barytonsaxofon - i uznávaným pedagogem a organizátorem jazzového dění. Stál například u zrodu každoroční Letní jazzové dílny Karla Velebného ve Frýdlantu v Čechách, kde byl ředitelem jazzové dílny. První lektorský sbor vytvořili v roce 1984 pod dohledem Karla Velebného kytaristé Rudolf Dašek a Tony Viktora, bubeníci Milan Vitoch a Dodo Šošoka, basista František Uhlíř, pianista Emil Viklický, multiinstrumentalista Jiří Stivín, saxofonista Josef Audes, trombonista Mojmír Bártek a trumpetista Jaromír Hnilička.

Karel Hála - Swingový elegán s nezaměnitelným barytonem a holou hlavou. Ke kariéře pomohl i Třem sestrám

VŠESTRANNÝ HUDEBNÍK S HUMOREM 

Karel Velebný se narodil 17. března 1931 v Praze, od sedmi let se učil hře na klavír, od patnácti na altsaxofon. Po maturitě na gymnáziu absolvoval ve hře na bicí na pražské konzervatoři. Všestranný hudebník byl jedním z prvních českých hráčů na vibrafon. "Vibrafon je tajemně krásný nástroj. Připomíná menší operační stůl nebo větší servírovací stolek lichoběžníkového tvaru: nahoře jsou položeny kovové pláty, takzvané kameny. Nejdůležitější jsou paličky, které v rukou vibrafonisty mohou donutit tu mrtvou hmotu, aby zpívala a jásala, plakala a naříkala, křičela a šeptala, a hlavně, aby swingovala," konstatoval Velebný, který dal jmého jazzové trofeji zvané Cenění Karla Velebného. Ta navázala koncem devadesátých let na předchozí udílení podobných ocenění nazývaných Jazzový Kája.

Na špici progresivního domácího jazzu se Velebný objevil už v legendární kapele Studio 5, kterou spoluzaložil s kontrabasistou Luďkem Hulanem na konci padesátých let. V roce 1961 se osamostatnil a založil kapelu S+HQ. První dvě písmena jejího názvu naznačují původní působiště bandu, totiž Divadlo Spejbla a Hurvínka, písmeno "Q" symbolizuje prvotní kvartetní obsazení. SHQ se stalo školou vyššího muzikantství. Prošli jím skvělí jazzoví sólisté, mimo jiné Laco Déczi, Jiří Mráz, Karel Růžička, Jiří Stivín, Josef Vejvoda, Petr Kořínek, později i Emil Viklický, František Uhlíř a Milan Vitoch. 

Laďka Kozderková - V nemocnici zpívala do posledních chvil. Před smrtí umyla rodinný hrob, aby nešla do špinavého

Na bostonské Berklee College of Music byl Velebný jmenován mezi předními evropskými jazzovými pedagogy a přizván ke stáži. K jeho aktivitám patřila i jazzová publicistika a vůbec spisovatelství. Psal do časopisů Melodie a Jazz. Mimo jiné proslul jako autor objevných, dvoudílných Jazzových praktik, skript Metodika jazzové improvizace a Stupnicová cvičení,  kde uplatnil nejen svou erudici, ale i neobyčejný smysl pro humor. "Na nikom nepoznáte zápas člověka s hmotou lépe než na bubeníkovi; ale na bicí nástroje možné je také hrát," píše například.


OBJEVITEL ODKAZU JÁRY CIMRMANA

Spolu se Zdeňkem Svěrákem a Jiřím Šebánkem stál Velebný u zrodu mystifikace jménem Jára Cimrman. Z jejich rozhlasové nealkoholické vinárny U pavouka se 23. prosince 1966 posluchači dozvěděli o doposud neznámém českém velikánovi. Jako doktor Evžen Hedvábný, který ve zdi své chalupy v Jizerských horách nalezl kovanou truhlu, se Velebný stal objevitelem Cimrmanova odkazu. Velebný spoluzakládal Divadlo Járy Cimrmana a stal se pochopitelně jedním z jeho prvních herců.

Památnou zůstala zvláště jeho kreace v roli matky Žílové ve Svěrákově hře Akt. Později vystupoval s odštěpenou částí Salónem Cimrman. Tento spolek vznikl v roce 1980 po neshodách v části souboru, u jeho zrodu byli Jiří Šebánek, který dal kdysi Cimrmanovi jméno a přišel s nápadem pořádat vědecké semináře, a Karel Velebný. Salon Cimrman obnovil činnost po devítileté pauze 19. prosince 1998, a to v Šemánovicích na Kokořínsku.



V roce 2011 se v archivu vydavatelství Panton, který dnes patří Supraphonu, našel původní pás nahrávky z legendárního představení Jazzman Cimrman. Vydané CD pak rozšířilo původní vinylový záznam tohoto "hudebně zdravotního semináře".

Oproti původní LP desce, kde byl celkový čas záznamu 49 minut, je na CD přes 78 minut. Na albu se nachází také píseň Traumatický valčík s textem "Se mnou je, děvče, kříž, červený kříž, tak, sehni se níž / a ještě níž, ať jsme si blíž. Ty budeš mou vrchní sestrou a já zase tvým bratrem spodním / Navážem blízký vztah / na nosítkách, tak zvedni mě výš / a ještě výš, ať uslyšíš, že budeš mou úspěšnou dláhou / a já zase tvým sádrou pevným", kterou napsal Velebný za svého pobytu v nemocnici.  Na lůžko ho v roce 1981 upoutala vrozená choroba tachykardie, srdeční arytmie.

Velebný svým hubeným tělem a sedmi dioptriemi působil navenek poněkud akademicky, byl však naopak ve skutečnosti živelný nezdolný optimista. Je to zřejmé z ukázky z jednoho z cimrmanovských seminářů: "Při této příležitosti bych chtěl čtenáři připomenout, i když vím, že to ví, že dílo Járy Cimrmana jsem objevil já. Chtěl bych také toto dílo já poznat první, ovšem hned tato poznání předávat dál.

Pokračuji v tom nepřetržitě a plánovitě a již dnes mohu s čistým svědomím říci všem, že toho vím stále méně a méně. Těším se na okamžik, kdy z celého díla vlastně zbude pouze nepopsaný list papíru, pokud možno sedmerkového formátu. Čím méně toho víme, tím více toho musíme využívat. Nechť žije Jára Cimrman tisíc let, nebo aspoň na věky!"

text: Roman Jireš

Témata: Karel Velebný, jazz, Jára Cimrman

zavřít