Genesis P-Orridge: Zhouba civilizace

Vydáno 17.09.2011 | autor: redakce

Genesis P-Orridge byl v sedmdesátých letech označen za parazita civilizace. Od těch časů stihl vychovat dvě dcery, pochovat svou drahou polovičku Lady Jaye a lidskému rodu předurčit odchod do vesmíru.

Genesis P-Orridge: Zhouba civilizace Genesis P-Orridge: Zhouba civilizace


Hudební publicistika připomíná boj s větrnými mlýny; málokterý autor se dokáže oprostit od zákonitostí, jež vznik textu provázejí. Hudebníci na tom nejsou o moc líp. A tak chvála “tomu nahoře” nebo “tomu tam dole” za počiny tvůrců, jejichž cíle jdou daleko za horizont krátkodobě zářících hvězd, které hromadí finanční prostředky v domnění, že peníze znamenají svobodu.

Zemřel Genesis P-Orridge, experimentátor a podivín z Throbbing Gristle

Nemusíte mít nic proti popartovému klasikovi Andymu Warholovi, který výše zmiňované “moudro” pronesl. Stačí, když si říkáte Genesis P-Orridge a jste živoucím dokladem toho, že osobní a uměleckou svobodu vám nezajistí ani sebevětší valoun zlata.


PRVNÍ KNIHA GENESIS

Ještě než na svět přišel Genesis, obýval ho jistý Neil Andrew Megson. To však není tak podstatné. Důležitější je fakt, že se ocitl ve světě kdysi mocného britského impéria, které začalo přicházet o své kolonie, vliv i národní suverenitu. V době, kdy se Británie uchýlila ke konzervativní revizi své domácí politiky, započal Genesis dobrodružnou pouť, která by jednou měla vyvrcholit letem člověka do otevřeného kosmu. Co všechno tomu již předcházelo?



První střet s autoritami, který Genesise provází dodnes, pocítil umělecky nadaný mladík již v osmnácti, kdy vydával undergroundový plátek Worm. Než se ale stihl červ zavrtat a naklást vajíčka, zašlápla ho nekompromisní rada školy. Ke slovu se tedy přihlásily radikálnější akce, jež vyvrcholily uměleckými performancemi spolku COUM Transmissions.

Nyní již pod pseudonymem Genesis P-Orridge neskrývaně demonstroval, co si myslí o společenských konvencích, které omezují svobodu jednotlivce na úkor slepého davu.

Řada lidí se asi od mistra loutkoherectví nechá vést, aby jim všemocný muž ten život trošku usnadnil, Genesis však právě v možnostech bez hranic spatřuje jedno z nejúchvatnějších dobrodružství svého života. “Jak někdo vyrukuje s nějakou zaručenou radou do života, hned se osypu. Život se nedá obelhat; přináší radost, ale i zklamání. A čím víc osobních objevů učiníte, o to silněji vás to nutí v tom pokračovat. A tak to jde donekonečna.” V duchu této filozofie se nebrání zkusit nejrůznější výstřednosti: je jedním z nejvýrazněji androgynních umělců, kromě ženského oblečení a make-upu si dokonce nechal voperovat prsní implantáty.


RYTMUS ŽELEZNÉHO SRDCE

Řada vystoupení COUM se mnohdy neobešla bez bizarních demonstrací, jež nápadně připomínaly rituály “primitivních” kultur. A právě toto prostředí přineslo roku 1975 hudebnímu světu senzaci; zrodili se Throbbing Gristle a nový žánr, “industriál”.

Genesis P-Orridge vzpomíná: “Zakládajícím členům šlo jen o to vynalézt druh hudby, která by uspokojovala je samotné. Chtěli jsme se vymanit z modelu bicí, basa a elektrická kytara. Vlastně jsme si vůbec nedokázali představit, že by se industriální hudba stala celosvětovým fenoménem, ke kterému se přihlásí tolik nových skupin.” (Např. Laibach, Sisters Of Mercy, Nine Inch Nails…)

Throbbing Gristle na svém tažení bez sebemenšího respektu válcovali zavedený písničkový model sloka-refrén-sloka. Experimentovali se syntezátory a primitivními rytmy, s akustikou i lidským hlasem, který se v jejich případě často omezoval na vyluzování skřeků připomínajících smečku nepřátelských vlků. Šlo zkrátka o hudbu-nehudbu balancující na křehké hraně své (ne)definovatelnosti. Ta byla zásahem Throbbing Gristle nejen nahlodána, ale též rozšířena o doposud netušené výrazové a výpovědní možnosti.



V hypnotické skladbě Discipline deklamuje Genesis za sborového hřmotu bubnů mantru všech nesvéprávných: “We need some discipline!” Přestože podobnými výstupy Throbbing Gristle poukazovali na realitu zotročování společnosti, setkával se soubor s nepochopením nebo rovnou s úmyslným zastrašováním. Což dnes působí stejně nebezpečně jako domněnka, že ve Swastika Eyes hajlují Primal Scream našim neposkvrněným dětem přímo do obličeje.


INTELEKTUÁLNÍ ZHOUBA

Přestože byl spolu s celou kapelou roku 1976 označen britským poslancem Nicholasem Fairbairnem za “zhoubu civilizace”, stýkal se s intelektuálními špičkami tehdejšího světa. Spolupracoval s Williamem Burroughsem, autorem prozíravé a zakázané knihy Nahý oběd, která vypovídá o moci nadnárodních společností a státních tajných služeb. Další mozek tehdejší generace Timothy Leary o P-Orridgeovi prohlásil: “Genesis je obrovsky inspirativní. Jeho nedocenitelný přínos spočívá v tom, že se jal prozkoumat nové možnosti komunikace.”

Genesis vystupuje s psychedelickým gangem PTV3. Ten už sice na první poslech nepřipomíná provoz kovošrotu, z tísnivé naléhavosti dřívějších dekád však nové skladby neztratily nic.

Po nezdaru, ale cenné zkušenosti s (ne)fungováním modelového antisektářského kmene TOPY (Kmen duševně mladých), který doplatil na rozmělnění obsahu, míří Genesis P-Orridge vybaven zlatými zuby do vesmíru.



“Máme návyky lidí z pravěku, ale žijeme v době, kterou charakterizují nové technologie. Proto se rozrůstají případy katastrof, válečných konfliktů a nešťastných lidí. Musíme si uvědomit, že funkce lidského těla a naše životní návyky je třeba změnit. Domnívám se, že lidské bytosti budou nuceny opustit planetu Zemi a vydat se do vesmíru.”

text Lukáš Král  foto Tomáš Martínek, archiv

Témata: Genesis P-Orridge, Throbbing Gristle

zavřít