12. ledna 1959 se na západní straně berlínské zdi narodil jistý
Christian Emmerich. Tento chlapec se později stane všestranným umělcem a přijme pseudonym
Blixa Bargeld.
Blixa je značka propisek a Bargeld, kromě toho, že značí „hotovost", upomíná na dadaistického umělce Johannese Theodora Baargelda. Podivný pseudonym vyjadřuje jednoznačně vazbu na avantgardu a především určitý druh hračičkovství, jenž se vine vším, co BB dělá. Díky svému charismatu a vizáži byl obsazen do několika filmových rolí, ale intezivněji se věnuje divadlu. Perličkou je jeho role ve filmu Die Sieben Feuer des Todes, kde ztvárnil sadistického pyromana.
Chronologický výpis jeho aktivit, jenž můžete najít na jeho webu, je uctyhodně dlouhý a hemží se to v něm jmény prestižních pódií po celém světě. Ke spoustě divadelních představení, ve kterých hrál, sám napsal hudbu, nebo se podílel na scénáři. Je autorem několika knih a svůj názor na umění předává dál jako lektor. Bargeld působí v téměř každé oblasti umění a za dobu jeho aktivní činnosti po něm nezůstalo mnoho věcí, které by nestály za bližší seznámení. „Rychle se dostanu do čehokoliv, co dělám, a poté mne to zcela pohltí," říká. Jeho hlavním a nejdůležitějším oborem je však hudba.
EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN... Bargeldova domovská kapela, odvozuje svůj původ od dadaistického hudebního hnutí
Geniale Dilettanten. Základními kameny „Neubautenů" jsou pánové Bargeld a N.U. Unruh. Zpočátku se jednalo spíše o náhodně se odvíjející perfomance než o promyšlená koncertní vystoupení. Jedním z prvních počinů této dvojice byl happening odehrávající se na nadchodu přes berlínskou dálnici, kdy polonazí Bargeld a Unruh tloukli různými předměty na okraj díry v betonu.
Podivný název skupiny znamená zhruba tolik, co „padající novostavby" – Neubauten je označení pro budovy postavené v Německu po roce 1945, které byly především levné, méně již architektonicky a stavebně promyšlené. Neubauten začínali podobně jako třeba industriální formace
Cabaret Voltaire. Syrový kytarový zvuk míchali s ještě syrovějšími zvuky továrních zařízení a vlastnoručně vyrobených nástrojů, většinou z kovového šrotu, na které hráli pomocí vrtaček a brusek. Blixa k tomu říká:
„Nebyl to rozmar hrát na vyrobené pekuse. Náš bubeník musel své normální bicí prodat prostě proto, že potřeboval peníze. Během dvou dnů si vyrobil cosi, co bicí připomínalo, kompletně z nalezených a nakradených věcí." Do vzniklého hluku Blixa spíše recitoval než zpíval své texty.
Po albu
Kollaps z roku 1982, které již mělo určitou skladbu – nejednalo se jen o hlukové plochy jako v počátcích – vyrazili Neubauten na turné po Británii s kapelou
The Birthday Party, v níž působil
Nick Cave. Za sebou nechali nespočet rozbitých pódií a šokované publikum i tisk, žasnoucí nad jejich živelnou a násilnou show.
DVA PLNÉ ÚVAZKYKdyž se Cave rozhodl z
Birthday Party odejít a zformovat vlastní doprovodnou kapelu, oslovil Blixu Bargelda a ten se na téměř dvacet let chopil kytary v
The Bad Seeds.
„Bylo to trochu zvláštní. Neměl jsem hudební vzdělání a v té době ani vlastní nástroj." To, jaký je
Nick Cave démon, je všeobecně známo, a bylo jasné, že jeho i Bargeldova osobnost budou velmi dobře rezonovat. Přesvědčit se o tom můžeme z obsáhlé diskografie
The Bad Seeds, na níž se Blixa podílel jak skladatelsky, tak na několika málo místech i pěvecky. Po celou dobu však Bargeld zůstával plnohodnotným členem Neubauten a věnoval se i ostatním uměleckým aktivitám.
V roce 2003
Blixa Bargeld z
The Bad Seeds odešel. Dodnes nebyly zveřejněny konkrétní důvody a při rozhovorech Blixa odmítá o rozchodu mluvit, takže se spokojme s faktem, že už tam prostě není.
SILENCE IS SEXYOd desky
Tabula Rasa začíná do tvorby Neubauten vanout čerstvý vítr změny. Osmdesátá léta u nich byla ve znamení míchání zvuků do hluku. 90. léta znamenají míchání zvuků do ticha. Ubývá agrese a rámusu, nikoliv však působivosti.
Tabula Rasa je kompaktní album, které vás celou dobu udrží soustředěné a pod konstantním tlakem. Neustále čekáte, kdy se z tichých temnot vynoří monstrum a sežere vás. Když se to v posledním tracku
Headcleaner konečně stane, je to pro vás veliká úleva a všechnu tu agresi si skutečně užijete.
Nové milénium oslavila kapela deskou
Silence Is Sexy, jejíž první skladba
Sabrina je pro mnohé jednou z nejpůsobivějších věcí, které kdy Neubauten udělali. V roce 2004 následovala již poněkud slabší deska
Perpetuum Mobile, v roce 2007 následovalo album
Alles Wieder Offen a pouhý rok po něm deska
The Jewells.
BLIXA V REKLAMĚBlixa Bargeld si umí udělat legraci i sám ze sebe. Příkladem je série neuvěřitelných reklamních spotů, které natočil pro kutilský obchod Hornbach. Blixa v nich zpravidla sedí za stolem a svou typickou dikcí předčítá z hornbachovského katalogu. Tyto reklamy dokonce v roce 2004 vyhrály Epica Awards, evropskou soutěž reklamních agentur. Lze je snadno najít na www.youtube.com zadáním slov
Blixa Bargeld.
text: Petr Metelka, foto: archiv