Brzy uplyne už dvacet let od chvíle, kdy si tehdy začínající švédská blackmetalová skupina
Treblinka změnila jméno na
Tiamat a vydala své první album
Sumerian Cry. Byla to jen první z řady proměn, kterými tato kapela za dobu své existence prošla, a další měly brzy následovat. Změnu názvu totiž provázela i drastická změna stylu a původně blackmetalová formace se tak na scéně trochu paradoxně prosadila deathmetalovým debutem.
Ani tento žánr však kapele zcela nevyhovoval, začala se od něj postupně odklánět, až ho nakonec svým v pořadí čtvrtým albem
Wildhoney opustila úplně.
Tiamat se tak stali jedni z prvních (ještě spolu s např.
Opeth), kterým se podařilo vymanit z hranic žánru reprezentovaného švédskou deathmetalovou scénou.
Finští
The 69 Eyes se na scéně pohybují přibližně stejně dlouhou dobu a mají za sebou i řadu stejně radikálních proměn jako jejich švédští kolegové. Na přelomu 80. a 90. let začínali jako glammetalová formace. Teprve v průběhu času se v jejich tvorbě začaly objevovat prvky gothic metalu a gothic rocku, což je sféra, ve které také kapela slaví své největší úspěchy. V loňském roce vydali další řadovou desku
Angels a v lednu potěšili posluchače živákem
Hollywood Kills - Live At The Whisky A Go Go.
Dále ještě zahrají italští
Novembre, jejichž hudba je popisována jako kombinace progressive, doom a gothic metalu. Za pozornost stojí také fakt, že jsou často přirovnáváni k raným
Opeth. Neméně zajímaví jsou pak i portugalští
Ava Inferi, projekt bývalého kytaristy Mayhem
Runeho Eriksena aka Blasphemera nebo
Scream Silence, kteří patří k tomu nejlepšímu, co může současná německá gothicmetalová scéna nabídnout.
zdroj: Obscure