Xindl X dává kritikům svou Lá$kou hlavu na špalek

Vydáno 24.09.2012 | autor: redakce

Už od expresivního a zbytečně popisného obalu své třetí studiové desky dává Xindl X alias Ondřej Ládek hlavu na špalek kritikům, kteří nepřekousli jeho přerod z folkaře v jakéhosi popového písničkáře. A také těm, kteří úspěch u posluchačů považují málem za morální pokleslost. Album sice hudebně nedrží příliš pohromadě, obsah však není tak hrozný, jak by se mohlo zdát podle obalu.

Xindl X dává kritikům svou Lá$kou hlavu na špalek Xindl X dává kritikům svou Lá$kou hlavu na špalek

x-laska-titulka-cd_denik XINDL X
Lá$ka
Universal
16 trax / 58:51 min

Krize středního věku, znechucení showbusinessem a bulvárem. Nejen láska, ale také sex; to jsou ústředními motivy Xindlových lehce provokativních textů, které vytvářejí dojem jakési koncepčnosti. Tomu však neodpovídá hudebně roztříštěný obsah. Začíná se nejpomalejší a nejintimnější skladbou celé desky, klavírem doprovázenou písní Dočasná svatá, která napoví, že Xindl má různé překvapivé podoby své tvorby. Rozhodně se někam posouvá, byť ta cesta není vždy přímá a bez menších vykolejení. Následující Zlato už je typická "arabárna" ve stylu Lásky v housce, proto nemůže tak zaujmout. Svůj odpor k bulváru, kterého si užil během vztahu s Olgou Lounovou, vyjadřuje Xindl trefně ve skladbě Pomeje, v níž konstatuje: "Vy nám žerete tyhlety naše Pomeje."

V některých skladbách je znatelný hudební pokrok oproti předchozímu albu Praxe relativity, přestože na něm spolupracovali stejní muzikanti, tedy Dalibor Cidlinský Jr.(piano, klávesy, banjo, některé akustické kytary, programing), Jan Cidlinský (basová kytara, smyčcové nástroje), Josef Štěpánek (kytary) a David Landštof (bicí). Ve skladbách jako Chodník slávy, Ulity, Hypermarket nebo šramlu Bílej kůň posluchače možná dříve zaujme jejich hudební stránka než texty. Ty však nadále zůstávají nejsilnější Xindlovou stránkou. Dokazuje to v osobním komentáři rozpadu kamarádství Enyky benyky, dále skladbě o muzikantských Liduškách Kluci na plakátě, jež hudebně trochu připomíná Sweet Home Alabama od Lynyrd Skynyrd, nebo postřehu Hele hele o dívkách typu: "Někdo je televizní hvězda a někdo jenom tele," s nimiž se v showbusinessu potkáte na každé párty.

Náladu alba úplně rozbíjí srandička Štědrý večer nastal, která je navíc ještě jednou v bonusech s dvojící Kazma a Bruno z Fajn radia. Úplně by stačila původní verze. Nechuť k vánočnímu stromku vyjádřená i dětským sborem podporujícím text: "Vždyť i na mě visej koule a mám špičku" a slova jako z repertoáru kapely Alkehol: "Štědrý večer nastal, když jsem doma chlastal..." bych s chutí podepsal, ale na jiném albu. Za úvahu možná stojí, zda v bonusech a nebo jenom jako koncertní přídavek neměla zůstat skladba Casio, parodie chlapáctví s trochu lacinou eroticky zabarvenou představovačkou kapely, která se asi nebude příliš líbit přítelkyním jmenovaných muzikantů. Za náběh na kritikovy vidle se dá označit Píseň Davidova reagující na kauzu poslance Davida Ratha. Osobně se ale kloním k názoru, že všichni lidé, tedy i muzikanti, mají právo vyjádřit svůj občanský postoj k politice v této zemi. A pokud takové muzikanty někdo obviňuje z toho, že se jenom chtějí svézt na vlně zájmu o téma, je to stejně hloupé, jako obrana politiků, kteří vás při snaze řešit jejich poslanecké výhody a imunity okamžitě obviní z populismu.

Nejlepší věc si nechávám na konec. Skladba Cool v plotě se už sice objevila na první desce Xindla X Návod ke čtení manuálu. Avšak verze s Karlem Gottem, kterou společně představili při vyhlášení cen Český slavík Mattoni 2011, nabízí hloubku, emoce, humor i funkční zapojení "mistra".

Album Láska, v jehož názvu se objevuje písmeno S v "dolarové" verzi, ukazuje, že Xindl X už není rapující písničkář, který před lety ohromil obecenstvo i porotu Porty. Chtě nechtě se stal součástí showbusinessu a jeho interní postřehy jsou tím o to trefnější. A úspěch v showbusinessu se neodpouští - o tom by si mohl povídat třeba s Tomášem Klusem.

BEST TRAX: Cool v plotě, Dočasná svatá, Pomeje
ZKUS TAKY: Tomáš Klus - Racek, Záviš - Nevytahuj mi ho prosím na veřejnosti, Slávek Janoušek - Dušičky

text: Roman Jireš